Jump to content

Daycruiser 22 fot, problem med å legge til kai


Flippeline

Recommended Posts

Det er mange år siden jeg hadde båt (snekke) og har nå kjøpt meg en daycruiser 22 fot.  Det kom som et sjokk på meg at jeg har så vanskligheter med å få lagt til båten på min bryggeplass.  Jeg kan ikke huske at det var noe problem tidligere.    Det er mye strøm og jeg knoter veldig.  (Båten vil ikke dit jeg vil at den skal ) Den kommer alltid på skeiva.  Vi har Y-bryggeplass.    Er det noen som har gode tips som kan hjelpe så blir jeg glad.  Innimellom har jeg mest lyst til å gi opp hele båtprosjektet da jeg gruer meg til å skulle legge til på brygga etter båtturen.

Link to post

En snekke "henger" mer igjen i vannet, mens en daycruiser ofte glir lettere oppå. Derfor er en daycruiser ofte mer påvirkelig av vind, og drar gjerne på en annen måte. Med påhengsmotor er det også annerledes enn med fast aksling. Du må ha propellstrøm for å styre. Hvis du setter motoren i fri så mister du nesten umiddelbart styringen. Den styrer også "helt bak" i stedet for litt lengre fremme i båten, fordi påhengsmotoren henger helt bak. 

 

Min anbefaling er at du finner en bøye som ligger i vannet, med god plass rundt, og trener på å legge baugen mot denne uten å vri bakenden. Da vil du etterhvert begynne å kjenne båten din, og hvordan du skal ratte og gasse og gire, for å håndtere båten. Det er ufarlig om du kommer borti bøya, og ganske moro så lenge man ikke har med seg utålmodige barn eller andre... :giggle:

 

Deretter ville jeg gjort det samme mot en rett brygge, der du har god plass. Bli kjent med hvordan båten siger, og om den kaster bakenden mot babord eller styrbord når du setter den i revers. 

 

Da blir du tryggere på båten, og da vil du nok oppleve at det er lettere å komme seg inn i bryggeplassen der det gjerne er trangt. 

 

Til info: Jeg har en større båt enn du har, og mye tyngre og med kjøl. Til tross for det hender det at jeg kommer skjevere inni båtplassen enn det jeg hadde planlagt. Det går bare på mengdetrening og av og til (for meg) konsentrasjonen i det jeg legger over. Men jeg har baupropell så jeg kan ofte redde meg inn på den. 

 

Slike fendre som @Gunga Din nevner er en god investering. La de gå helt ut på utstikkeren ;-)

PS: Vi har alle (de fleste) vært i der. Og nesten ingen båt er lik å føre. De har nesten alltid sine egen særpreg.

 



 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg er ikke helt sikker på hva en Y-bryggeplass er for noe, men antar at det er en flytebrygge med hvor utriggerene har en y-fasong innerst ved brygga, altså smal lysåpning innerst.

 

Mitt stalltips er å montere rikelig med bryggefendere på utsatte steder så du er beskyttet - og så kommer erfaringen etterhvert og du vil ikke trenge dem lenger.

 

Nå oppfører jo en daycruiser med hekkaggregat seg veldig annerledes enn en snekke hvor propellen skyver vannet over roret - spesielt ved bakking.

 

Ett tips kan være å finne en lang brygge du kan legge deg sidelengs til og øve på denne. Gå rett fram mot brygga med en vinkel på ca 30 grader, sett båten i fri og la båten sige sakte framover, men ikke så sakte at du driver av. Litt før du når bryggekanten, vri rattet mot brygga og sett båten i revers. Litt før baugen når kanten, gi gass og sett i fri når båten stopper - hekken vil så sige inn mot kaia og hele båten ende parallelt og klint inntil brygga. Gjenta dette noen ganger og noter deg hvor du sikter med baugen og hvor langt bak dette punktet du ender med hekken når du er klappet til kai - det vil gi deg en ide om hvor stor plass du vil trenge mellom to båter, samt hvor på Y-plassen du bør sikte for å ende akkurat der du ønsker, med litt sikkerhetsmarginer i begge ender. Etter noen vellykkede forsøk med å legge inn sidelengs mot brygga kan du øke farten et lite knepp. Denne siste øvelsen er for å gi deg roen til å kunne legge til under mindre gunstige forhold hvor du trenger større fart for å ikke drive av. Test da gjerne med enda større vinkel også, dette for å kjenne båtens grenser mtp manøvrerbarhet der det er trangt, mye størm eller vind.

 

Dernest finner du en tom plass med stor lysåpning i marinaen du holder til i for å omsette øvelsen til noe som likner mer på din egen plass.

 

Det er vanskelig å gi tips uten å kjenne de lokale forholdene eksakt. Finn noen i marinaen din med en tilsvarende båt og by på en øl om de kan vise deg - med sin egen båt.

 

 

 

 

Link to post

Jeg tenker som Gunga Din, og ville gått mot vind/strøm og så dreid inn på plassen. Det er enklere (for meg, i hvert fall) å avpasse fart og posisjon når jeg går mot vind/strøm og så vrenger inn på plassen.

 

Det kan også være enklere å gjøre dette korrekt hvis man har endel fart, for da blir det mindre tid og anledning til avdrift. Ja, det er skummelt, og ja, det kan i verste fall gi skader, men det er litt som å bakke - man må ha godt med sig for at det skal være mulig å styre båten godt, og så får man heller være litt hard på gassen når man stopper.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
omhI skrev 18 minutter siden:

slik tenker jeg når jeg legger til med vind / strøm:

 

 

Jeg tenker også omvendt. Jo sterkere strøm eller vind, desto mer rett inn i vinden/strømmen vil jeg ha baugen. Kommer vinden på tvers slik som på bildet, og det blåser godt, ja da vil jeg i tillegg sikte langt ut på utriggeren og bruke vinden til hjelp for å vri baugen rundt

 

En annen fin øvelse som du kan gjøre på åpent vann er å forsøke å snu båten rundt sin egen akse. Dette gjør du ved å stoppe båten, vri rattet helt om og gi mye gass et veldig kort øyeblikk - akkurat nok til at båten så vidt begynner å gå framover. Vri umiddelbart rattet motsatt vei og gi gass bakover. Gjenta om og om igjen til du gjør piruetter rundt båtens akse. Pass på å stopp et øyeblikk i fri mellom revers og framover slik at du ikke sliter på girkassa.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
omhI skrev 15 minutter siden:

slik tenker jeg når jeg legger til med vind / strøm:

 

IMG_4420.JPG

Jeg tenker mottatt styr opp mot vinden lettere å kontrollere  sikt på høyre uteligger bøye slakk opp litt se nesa drive mot senter så smette inn i båsen 😉 føler med deg kjøpte meg min første båt september i fjord så har akkurat tatt av L bak 😁 det er kun trening som gjør deg mer kjent med båten å vær tidlig ute tren tren la båten ligge rolig i bassenget føl på båten så beveg deg inn mot brygga og ligg uten for å tren på holde deg senter på Y bommen uten å gå inn se hvor lenge du klarer å holde posisjon når du ikke har noe problem med det har du kommet langt lykke til 😉

Link to post
Flippeline skrev 33 minutter siden:

Det er mange år siden jeg hadde båt (snekke) og har nå kjøpt meg en daycruiser 22 fot.  Det kom som et sjokk på meg at jeg har så vanskligheter med å få lagt til båten på min bryggeplass.  Jeg kan ikke huske at det var noe problem tidligere.    Det er mye strøm og jeg knoter veldig.  (Båten vil ikke dit jeg vil at den skal ) Den kommer alltid på skeiva.  Vi har Y-bryggeplass.    Er det noen som har gode tips som kan hjelpe så blir jeg glad.  Innimellom har jeg mest lyst til å gi opp hele båtprosjektet da jeg gruer meg til å skulle legge til på brygga etter båtturen.

 

Du må iallfall ikke gi opp! 

Dette handler nok aller mest om øvelse og å bli kjent med hvordan båten oppfører seg under ulike forhold.

 

Jeg gikk fra 21 fots daycruiser med påhengsmotor til cabincruiser med aksling, ror og (en ubrukelig svak) baugpropell.

Basert på den erfaringen, vil jeg si at det faktisk er enklere å legge til med den nye store båten enn det var med den gamle bowrideren.

Føler at jeg har mye bedre kontroll med den store båten enn den gamle. Så at du opplever at tillegging er vanskeligere med daycruiseren er naturlig, men det er ikke umulig. Bare å øve, slik som du allerede har fått mange gode tips om :-)

 

Ellers er jeg mest enig med de som foretrekker å gå inn i båsen skrått MOT vind/strøm og ikke på skrå MED vinden.

Link to post

Å kjøre planende båt, uten kjøl, er noe helt annet å manøvrere enn en langkjølet snekke. Den driver lett, og responderer dårlig på styret i lav fart. 

Kluet er å lære seg å styre båten med revers å dra akter i rett retning når en skal legge til. Husk en båt styres akter, en bil styres med forhjulene. 

Fin film her. Lykke til. 

 

Link to post

 

Fin film (om det er stille i været og uten strøm) Da kan du ta DEG TID TIL Å STILLE OPP BÅTEN slik at du kjører rett fram og inn i båsen

 

MEN Dersom det er vind og strøm vil du (mens du stiller opp båten) trolig drive av og komme i feil vinkel til båsen.

 

Er det vind og strøm må du i alle fall være litt bestemt og ha fart inn mot og inn i båsen. Derfor viktig å fendre godt!

Link to post
Faxen skrev 5 minutter siden:

Det var jo enkelt, uten vind og strøm.

Hva med begge deler.

Sant nok. Men samme prinsipp gjelder i strøm og vind. 

Ser alt for ofte folk sliter med å styre båt i lav hastighet. Alt blir enklere når en har skjønt hvor god manøvreringsevne er med et litt napp i revers, med å styre hekken, spesielt når det er vind og strøm. 

Link to post
Faxen skrev 15 minutter siden:

Det var jo enkelt, uten vind og strøm.

Hva med begge deler.

 

Synes  filmen illustrerte de grunnleggende prinsippene veldig godt.

Et godt tips til trådstarter, er jo å øve på disse grunnleggende ferdighetene under forhold med lite vind/strøm hvor det blir mer tydelig hvordan båten responderer på ulike kombinasjoner av rattstilling og forover/revers.

Da vil det bli mye enklere å forstå hvordan teknikken må tilpasses under ulike vind/strøm-forhold.

Redigert av nie (see edit history)
Link to post

Jeg kjenner utfordringen. Jeg har hatt snekka på land et par dager for bunnsmøring og anoder, og har derfor brukt 14 foteren til jobb. Den oppfører seg helt annerledes på sjøen, mer som en isoporbit som reagerer på det minste vinddrag. Men jeg merker at man vender seg fort til dette også, det er bare om å gjøre å bruke båten mye i forskjellige forhold så får du oppførselen under huden litt. 

 

Og noen ganger er det bare vanskelig. Sånn er det. For å sitere Odd Børretzen:"Når jeg med over 60 års fartstid på sjøen kommer opp i situasjoner som er vanskelig, er det ikke fordi jeg er dårlig til det eller tunglært. Er det vanskelig for meg, så hadde det sikkert vært vanskelig for alle andre også."

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har nevnt dette trikset noen ganger, men gjentar det:

 

Har kjørt mye forskjellige båter, og det verste er å finne ut hvordan de oppfører seg når du skal legge til med mye båter rundt og kanskje tilskuere som stresser en enda mer.

Har derfor alltid i begynnelsen med ny båt tatt med med en en og halv meter med hvitmalt gulvlist ombord. Midtfjords kaster jeg denne overbord, og så har jeg i hvertfall en 1,5meter "kai" midt på vannet. Da kan jeg komme med og mot snø/vind/strøm og finne ut hvordan båten tar revers, sig, driver av etc i omgivelser der intet annet enn eget ego får både bulker og boost. 

 

Mvh

 

Tor Arild

 

 

Link to post
Flippeline skrev for 2 timer siden:

Tusen takk for alle gode tips.  Her er det bare øving som gjelder.  Regner med at det blir bedre etterhvert, sommeren er lang og vi satser på mange fine båtturer.  Skal prøve å ikke la dette problemet få ødelegge båtsesongen for oss:-)

 

 

Jeg sleit med det samme med min fars 17-foter. Den har en eldre påhengsmotor som hadde en tendens til å stoppe på tomgang, så å legge til skjedde med... selvtillit! 

 

Gjør som de over foreslår, legg til mot vinden. Så hadde jeg, om jeg var deg, startet en dag med lite vind og strømninger, og lagt til om og om igjen. Sett av en time eller to til kun dette. Legg til, kjør ut igjen, legg til kjør ut igjen... osv. Etterpå slipper du å grue deg til hver tur ut med båten. 

Prøv å legg merke til hvilken vei akter på båten blir dradd når du bremser i revers (uten å dreie rattet).  dette kan du teste langt fra brygga. La båten sige fremover, brems så med å sette i revers. Bakenden av båten blir så dratt mot en side pga. rotoasjonsretningen til propellen. Den effekten kan du utnytte når du legger til med siden mot bryggen. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...