Flippeline Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Sørlandet2 skrev for 3 timer siden: Å kjøre planende båt, uten kjøl, er noe helt annet å manøvrere enn en langkjølet snekke. Den driver lett, og responderer dårlig på styret i lav fart. Kluet er å lære seg å styre båten med revers å dra akter i rett retning når en skal legge til. Husk en båt styres akter, en bil styres med forhjulene. Fin film her. Lykke til. Ser så enkelt ut. Takk for hjelp og god båtsommer? Sitér dette innlegget Link to post
Flippeline Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Gunga Din skrev for 4 timer siden: Hei Flippeline, og velkommen til BP kjøp fendrer på Biltema og kle y-bommene med ........ https://www.biltema.se/bat/fortojning/fendrar/fenderlist-2000031381 Takk for alle gode tips. Jeg har montert slike og det har vært nyttig. Er mest redd for å skade andres båter. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Sikte på noe billigt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Flippeline Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 nie skrev for 3 timer siden: Du må iallfall ikke gi opp! Dette handler nok aller mest om øvelse og å bli kjent med hvordan båten oppfører seg under ulike forhold. Jeg gikk fra 21 fots daycruiser med påhengsmotor til cabincruiser med aksling, ror og (en ubrukelig svak) baugpropell. Basert på den erfaringen, vil jeg si at det faktisk er enklere å legge til med den nye store båten enn det var med den gamle bowrideren. Føler at jeg har mye bedre kontroll med den store båten enn den gamle. Så at du opplever at tillegging er vanskeligere med daycruiseren er naturlig, men det er ikke umulig. Bare å øve, slik som du allerede har fått mange gode tips om :-) Ellers er jeg mest enig med de som foretrekker å gå inn i båsen skrått MOT vind/strøm og ikke på skrå MED vinden. Tusen takk for oppmuntrende ord. Er godt å høre at andre også har slitt med dette. Båtlivet er jo herlig og det er dumt at man skal grue seg for å legge til etter en fin dag på fjorden. Vi får bare øve og håpe at det blir lettere etterhvert? Sitér dette innlegget Link to post
Flippeline Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 zooper skrev for 4 timer siden: Jeg er ikke helt sikker på hva en Y-bryggeplass er for noe, men antar at det er en flytebrygge med hvor utriggerene har en y-fasong innerst ved brygga, altså smal lysåpning innerst. Mitt stalltips er å montere rikelig med bryggefendere på utsatte steder så du er beskyttet - og så kommer erfaringen etterhvert og du vil ikke trenge dem lenger. Nå oppfører jo en daycruiser med hekkaggregat seg veldig annerledes enn en snekke hvor propellen skyver vannet over roret - spesielt ved bakking. Ett tips kan være å finne en lang brygge du kan legge deg sidelengs til og øve på denne. Gå rett fram mot brygga med en vinkel på ca 30 grader, sett båten i fri og la båten sige sakte framover, men ikke så sakte at du driver av. Litt før du når bryggekanten, vri rattet mot brygga og sett båten i revers. Litt før baugen når kanten, gi gass og sett i fri når båten stopper - hekken vil så sige inn mot kaia og hele båten ende parallelt og klint inntil brygga. Gjenta dette noen ganger og noter deg hvor du sikter med baugen og hvor langt bak dette punktet du ender med hekken når du er klappet til kai - det vil gi deg en ide om hvor stor plass du vil trenge mellom to båter, samt hvor på Y-plassen du bør sikte for å ende akkurat der du ønsker, med litt sikkerhetsmarginer i begge ender. Etter noen vellykkede forsøk med å legge inn sidelengs mot brygga kan du øke farten et lite knepp. Denne siste øvelsen er for å gi deg roen til å kunne legge til under mindre gunstige forhold hvor du trenger større fart for å ikke drive av. Test da gjerne med enda større vinkel også, dette for å kjenne båtens grenser mtp manøvrerbarhet der det er trangt, mye størm eller vind. Dernest finner du en tom plass med stor lysåpning i marinaen du holder til i for å omsette øvelsen til noe som likner mer på din egen plass. Det er vanskelig å gi tips uten å kjenne de lokale forholdene eksakt. Finn noen i marinaen din med en tilsvarende båt og by på en øl om de kan vise deg - med sin egen båt. Her var det mange gode tips/råd. Tusen takk og ha en fin båtsommer? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Kjenner til problemet at disse mindre og lettere v-bunnsbåtene drifter godt i vind/strøm. Hvis det er trangt hvor jeg skal legge til og det blåser "feil" vei i tillegg, benytter jeg gjerne båtshaken til å dra meg helt inn. Det er jo nokså enkelt i en daycruiser hvis kalesjen er nede. Sitér dette innlegget Link to post
Maarud Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Tenkte å nevne. Snekke har gjerne lang kjøl og driver mer stabilt.Båt med drev/utenbords motor så har du kun styring mens den er gir og det er med som å slepe på en plastbøtte nå du setter i fri... Bare mine 0.02$. Lykke til! Jeg har fått noen kommentarer på hvoror jeg må holde ca4knop inn i båsen ifra fruen men det er tomgangskjøring og et must for at jeg skal kunne styre båten inn. Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Føler med deg, men dette går fint. Skyld på båten du, min 21 foter (nå solgt) med hekkaggregat var en kunst og få i fingrene. Litt vind så blåser den som en tom isopor fiskekasse, og å bevege seg bakover er helt på lykke og fromme. Det hadde seg også slik at vår båtplass hadde kun en utrigger beregnet for å gå på, og med inngang i båten på feil side må båten bakkes på plass i båsen sin. Like glad hver gang jeg kom til kai og det var vindstille... for til slutt var teknikken der. Litt vind=lykke og fromme. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Gunga Din skrev for 13 timer siden: Jeg tenker omvendt.....det er enklere å anpasse fart og posisjon på båten om du går mot strøm eller vind ! men det kanskje er annerledes med en daycruiser med stor avdrift og hekkaggregat Helt enig. Man går alltid mot strøm og vind om man kan gjøre det. Med påhengsmotor er det enda viktigere, en sving mot vind vil kunne bli enda krappere da motoren er det eneste som holder båten, mens vinden dytter baugen den veien du forsøker å svinge. Motsatt skjer om du går med vind eller strøm, du er avhengig av mer motorkraft og fart for å svinge. Synes det er utrolig bra at du spør og er så ydmyk @Flippeline. Det er det som skal til for å både bli en god skipper og et godt båtmenneske :) Tips: Det høres ut som du trenger å få feeling for båten og forstå hvordan den oppfører seg. Det er veldig forståelig og er noe man må oppbyggende på hver nye båttype man kommer over. Foreslår at du dropper bryggetrening i starten. For mye folk, for tett på andre båter og for stressende. Gjør heller følgende: Bind fast en fender i en tilitersbøtte (evt drivanker om du har). Kast ut dette på et sted du er ganske alene og øv deg på å plukke opp denne og manøvrere rundt den. "legg til" på begge sider, forsøk å holde båten mest mulig stille tre meter foran eller bak fenderen osv. Kjør inntil den fra alle mulige vinkler, både forover og bakk. Gjør det noen timer. Så er du klar for bryggetrening :) Mange båter av den typen kan ha godt av at du kobler motoren inn og ut. De går ofte for fort og motoren dytter for mye, selv på tomgang. Så koble motoren inn, bruk den til å korrigere retning, koble den ut. Etc. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Havelle skrev for 6 timer siden: Bind fast en fender i en tilitersbøtte (evt drivanker om du har). Kast ut dette på et sted du er ganske alene og øv deg på å plukke opp denne og manøvrere rundt den. Grand Banks jr skrev for 19 timer siden: Min anbefaling er at du finner en bøye som ligger i vannet, med god plass rundt, og trener på å legge baugen mot denne OJ oj. Her fikk jeg litt vondt i magen. Er det så lurt å drive på med disse øvelsene rundt og inntil et fender som driver i sjøen og er festet til ei bøtte eller et drivanker, eller finne ei fast bøye ( hvor man ikke vet hvordan det forholder seg med tauverk og tauender under bøya) ? Fenderet/bøya forsvinner fort av syne når man sitter på førerplassen og fenderet/bøya kommer helt inn til båten, og plutselig ligger den med sitt tauverk inntil den snurrende propellen. Her kan det fort bli et større problem enn å få lagt til ved brygga. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Kommer an på hvor vanskelig man skal gjøre det. Jeg mente fortøyningsbøye/ morning og der henger tauet og kjetting rett ned. Null problem og stress. Men trenger ikke miste den av syne, men poenget er å ha en stillestående referanse. Hele poenget er å lære seg hvordan den enkelte båten oppfører seg. Det kan være bedre med et ufarlig og mykt mål, enn feks en hard brygge. Spesielt hvis det er brygger uten polstring. Håper du fikk mindre vondt i magen ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TrikkerN Lønning Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Jannmar skrev 26 minutter siden: OJ oj. Her fikk jeg litt vondt i magen. Er det så lurt å drive på med disse øvelsene rundt og inntil et fender som driver i sjøen og er festet til ei bøtte eller et drivanker, eller finne ei fast bøye ( hvor man ikke vet hvordan det forholder seg med tauverk og tauender under bøya) ? Fenderet/bøya forsvinner fort av syne når man sitter på førerplassen og fenderet/bøya kommer helt inn til båten, og plutselig ligger den med sitt tauverk inntil den snurrende propellen. Her kan det fort bli et større problem enn å få lagt til ved brygga. Et Lateralmerker merke kan man leke litt rundt.(Poledance) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 (redigert) Jannmar skrev 1 time siden: OJ oj. Her fikk jeg litt vondt i magen. Er det så lurt å drive på med disse øvelsene rundt og inntil et fender som driver i sjøen og er festet til ei bøtte eller et drivanker, eller finne ei fast bøye ( hvor man ikke vet hvordan det forholder seg med tauverk og tauender under bøya) ? Fenderet/bøya forsvinner fort av syne når man sitter på førerplassen og fenderet/bøya kommer helt inn til båten, og plutselig ligger den med sitt tauverk inntil den snurrende propellen. Her kan det fort bli et større problem enn å få lagt til ved brygga. Ja, det er lurt. Og nei, det er forsvinnende liten fare. Her må man faktisk vurdere og passe på slike ting. Et tau på en halvmeter mellom fender og bøtte utgjør liten fare for propell. Å ha kontroll på hvor ting er og hvordan man oppfører seg rundt det er en viktig del av det å kunne føre båt. Hvis ferdighetsnivået er så lavt at det er en fare for at man ikke klarer å holde dette unna propellen er ferdighetsnivået for lavt til å legge ut uten å ha med seg en kyndig. Slik jeg forstår det har TS et langt høyere ferdighetsnivå, men kunne trenge litt øvelse på finmanøvrering. Da egner dette seg godt. Har brukt dette med godt hell. Det er også en god måte for å trene MOB. Redigert 28.Mai.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flippeline Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Havelle skrev for 8 timer siden: Helt enig. Man går alltid mot strøm og vind om man kan gjøre det. Med påhengsmotor er det enda viktigere, en sving mot vind vil kunne bli enda krappere da motoren er det eneste som holder båten, mens vinden dytter baugen den veien du forsøker å svinge. Motsatt skjer om du går med vind eller strøm, du er avhengig av mer motorkraft og fart for å svinge. Synes det er utrolig bra at du spør og er så ydmyk @Flippeline. Det er det som skal til for å både bli en god skipper og et godt båtmenneske :) Tips: Det høres ut som du trenger å få feeling for båten og forstå hvordan den oppfører seg. Det er veldig forståelig og er noe man må oppbyggende på hver nye båttype man kommer over. Foreslår at du dropper bryggetrening i starten. For mye folk, for tett på andre båter og for stressende. Gjør heller følgende: Bind fast en fender i en tilitersbøtte (evt drivanker om du har). Kast ut dette på et sted du er ganske alene og øv deg på å plukke opp denne og manøvrere rundt den. "legg til" på begge sider, forsøk å holde båten mest mulig stille tre meter foran eller bak fenderen osv. Kjør inntil den fra alle mulige vinkler, både forover og bakk. Gjør det noen timer. Så er du klar for bryggetrening :) Mange båter av den typen kan ha godt av at du kobler motoren inn og ut. De går ofte for fort og motoren dytter for mye, selv på tomgang. Så koble motoren inn, bruk den til å korrigere retning, koble den ut. Etc. Tusen takk for gode råd og oppmuntrende kommentarer. Utrolig at så mange engasjerer seg, det hjelper å høre at jeg ikke må gi opp. Jeg må bare lære å kjenne båten bedre og bli trygg på at jeg kan klare det. Dumt å la dette sette en demper på båtturen. Ønsker alle en herlig båtsommer ?? Sitér dette innlegget Link to post
Flippeline Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Stefanesai skrev for 8 timer siden: Føler med deg, men dette går fint. Skyld på båten du, min 21 foter (nå solgt) med hekkaggregat var en kunst og få i fingrene. Litt vind så blåser den som en tom isopor fiskekasse, og å bevege seg bakover er helt på lykke og fromme. Det hadde seg også slik at vår båtplass hadde kun en utrigger beregnet for å gå på, og med inngang i båten på feil side må båten bakkes på plass i båsen sin. Like glad hver gang jeg kom til kai og det var vindstille... for til slutt var teknikken der. Litt vind=lykke og fromme. Godt beskrevet hvordan båten oppfører seg. Kjenner meg igjen der. Snekka forsto jeg meg på... DC opplever jeg som en fremmed ? God båtsommer? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Flippeline skrev 49 minutter siden: Tusen takk for gode råd og oppmuntrende kommentarer. Utrolig at så mange engasjerer seg, det hjelper å høre at jeg ikke må gi opp. Jeg må bare lære å kjenne båten bedre og bli trygg på at jeg kan klare det. Dumt å la dette sette en demper på båtturen. Ønsker alle en herlig båtsommer ?? Det er bare hyggelig å få kunne hjelpe - eller i alle fall forsøke å hjelpe :) Jo flere som kan nyte sjøen på en god og trygg måte, jo bedre er det :) God båtsommer til deg også! Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Hei Eg håpar jo du lykkast, og får eit bra båtliv. På den andre sida er det ei ærleg sak å kasta inn handledet, om fortøyningsproblem gjer at båtlivet ikkje er noko for deg. Slike tilfelle tyder på sjølvinnsikt, og eg skulle faktisk ønska at ein del folk innsåg at dei kan for lite til å ferdast på sjøen. Eventuelt at dei gjer slik som deg, og freistar å læra. Lykke til! Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Fruen min holder også på å lære å kjøre båten selv. Som jeg prøvde å illustrere i tidligere innlegg så er det store å skjønne at en båt ikke manuvreres som en bil. Dette kommer veldig tydelig frem når en skal legge til mellom Y-bommer. Hvis bauen er litt for langt mot den ene siden, og kanskje i tillegg driver mot samme side, så vil en instinktivt (fra lærdommen i bil) dreie rattet i motsatt retning, med det kjente resultat, båten på tvers ved inngang til båsen. Som tidligere nevnt, rattet styrer hekken.... Ikke ukjent syn i havna. Som mange innlegg over, så er det trening, og mer trening som gjelder. Få god forståelse for vind, og energien i båten. Veldig elegant å skli frem i rolig fart, mens båten er i fri. Samtidig som en gir nødvendig innputt, litt i gir forover, og revers eller behov. Kos deg masse. Morro å kjøre båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Flippeline Svart 30.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Takk for svar og god båtsommer til dere også. Fantastisk pinse med mange båter og nydelug vær ?⛵ Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Jeg har hatt samme båt + båtplass i 15 sesonger. Hvor jeg må ta en krapp 90 graders sving til styrbord for å treffe båsen. En smule utfordrende å beregne hvor mye båten driver utover i svingen , spesielt i litt vind. Så det tok sin tid å bli kjent med hva som måtte til her for å treffe rett, selv om jeg hadde kjørt en god del båt før Etpar triks som funker for meg: ta akterover med motor motsatt vei midt i svingen , for å rette opp båten slik at jeg kan kjøre rett fram og inn i båsen. Og er det mye sidevind så må jeg bruke mer motorkraft slik at jeg kommer inn med større fart - føles skummelt men gir mer kontroll ift. vindavdriften. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Flippeline Svart 30.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Takk for tips, må prøve ut litt forskjellige måter som føles komfortabelt og trygt. Nøkkelen her å bli kjent med båten og bli trygg på å kegge til i forskjellige vindretninger. Ønsker deg en flott båtsesong?? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 En annen ting er å være tålmodig. Altså ikke å kjøre "hit&miss", men kjenne litt på drift før man kommer for nærme. Hvis jeg er i tvil, setter jeg gjerne motoren i fri en 5-6m fra kai/brygge for å kjenne litt på hvor fort båten drifter. Har nettopp sjøsatt, og havnet selv i "knipe" da jeg skulle legge til. Hadde ikke gjort klar tauverk og fendre, så selv om jeg la meg pent til bryggen, så var det nok vind til at båten drev helt feil mens jeg styrte på med tauverk og fendre. Men jeg er gammel nok til å ha lært det viktigste: -Sakte er bra. Om man dunker bittelitt borti noe i helt sakte fart, så får det bare gjøre det. Blir ingen skade av det. -Ha alltid båtshaken klar. Da kan du kan dytte og trekke alt ettersom. Sitér dette innlegget Link to post
paolsen Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Havelle skrev On 28.5.2020 at 1.25: Gjør det noen timer. Så er du klar for bryggetrening :) Mange båter av den typen kan ha godt av at du kobler motoren inn og ut. De går ofte for fort og motoren dytter Sitér dette innlegget Link to post
Flippeline Svart 1.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Solseng skrev On 30.5.2020 at 21.06: En annen ting er å være tålmodig. Altså ikke å kjøre "hit&miss", men kjenne litt på drift før man kommer for nærme. Hvis jeg er i tvil, setter jeg gjerne motoren i fri en 5-6m fra kai/brygge for å kjenne litt på hvor fort båten drifter. Har nettopp sjøsatt, og havnet selv i "knipe" da jeg skulle legge til. Hadde ikke gjort klar tauverk og fendre, så selv om jeg la meg pent til bryggen, så var det nok vind til at båten drev helt feil mens jeg styrte på med tauverk og fendre. Men jeg er gammel nok til å ha lært det viktigste: -Sakte er bra. Om man dunker bittelitt borti noe i helt sakte fart, så får det bare gjøre det. Blir ingen skade av det. -Ha alltid båtshaken klar. Da kan du kan dytte og trekke alt ettersom. Igår hadde vi en fantastisk flott dag på fjorden. Det var lite strøm når vi skulle legge til brygga og det gikk uten noe problemer, det er godt med sånne gode opplevelser, får litt bedre selvtillit selvom vi vet det kommer mere utfordrende dager. Men vi prøver ikke å la dette ødelegge for båtsesongen. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Husker det var værre da vi hadde daycruiser enn nå med Baltic'en med litt kjøl og pysevisp... Men øvelse gjør mester, og med en 22 dc, kommer man seg stort sett ut av knipa, i verste fall med å skyve seg ut igjen. Det kjipeste jeg gjorde husker jeg var en gang vi huket fast en fender i et tau i båsen og blåste og ble liggende med bredside innpå båtene i båsene nedenfor... Menmen, den verste skaden var vel på stoltheten. Den har jeg lagt fra meg nå, har innsett sommeren er for kort i Norge til å bli utlært kaptein.. ha en god sommer ? det går seg til. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.