wilma Startet 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2020 I båten vår sitter det en D6-370 med VP forfilter/Racor som er koblet til en lampe på dashbordet som skal tenne når det er vann i filteret. Opplevde både i fjor og allerede i år at lampen tenner, men bare på høyere turtall. Husker ikke eksakt nå, men mener jeg må over 2500 o/min før lampen tenner. På lavere turtall lyser den ikke. Det er heller ikke helt av/på, lampen gløder litt før man når turtallet den lyser konstant på. Er ikke det litt rart? Står det vann der burde den vel lyse konstant. Og hvorfor tenner den bare på høyere turtall? Lampen/varselet på finfilteret har aldri tent. Skal forsøke å drenere til helgen, men stusser litt på at den ikke lyser på lavere turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Opplevde det samme på en stor Mercruiser motor i fjor med Racor filter. Selve vannsensoren var defekt. Vi fant ikke et eneste spor av vann i utskiller. Alle ganger vi fikk alarm var på høyere turtall. Kanskje det henger i sammen med større gjennomstrømning. Det var ørsmå mengder med skitt på føleren. Virket nesten litt magnetisk. Tørket sensoren og satte den på plass. Gikk noen uker så var det alarm igjen... Ikke noe på selve sensoren da. Da byttet vi, og den har gått feilfritt siden. Dette var på en ganske ny båt til og med... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
wilma Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 @Captain Chaos takk for svar. Skal drenere til helgen, men har jo ikke gått mange timene siden filterbytte. Så på en video fra en sommerkveld utenfor Moss i fjor at lampen drev og glødet, hadde da noe over 2000 o/min. Morgenen etter dro vi så til Risør, jevnt turtall i 3,5 timer. Etterhvert jobbet vi oss oppover til Tønsberg, så Drøbak og så Son. Etter dette flere turer Son-Tønsberg uten varsel fra finfilteret. Burde vel fått problemer om det virkelig var så mye vann i grovfilteret, i hvert fall varsling fra finfilteret. Kanskje få tak i en ny sensor og sette inn!? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Det var det vi gjorde, byttet selve føleren i bunnkoppen.. Du kan jo selvsagt ha kjøpt eller fått en skvett vann som nå har fått tid til å synke ned i bunnen, så og tappe av et par desiliter i en blank flaske og se om du faktisk har litt vann. Gjør dette før du starter, fordi vannet er nå helt utskilt siden båten har stått noen dager. Når vi snakker om små mengder vann vil du uansett få alarm på grovfilteret først. Disse sensorene er meget følsomme. Forfilter m/vannutskilleren skiller ut vannet slik at du ikke får alarm på finfilter, og da funker systemet slik det skal. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Power by Yanmar Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 (redigert) Jeg opplevde samme problem i helgen, med at lampen begynte å lyste når jeg lå i marsjfart. Jeg fant ingen vann i fin filteret på motor( D6 350), så jeg tenke at det var feil med sensoren. Kjøpte ny og nå er den montert og prøvekjørt og så langt er alt i orden. De på den lokale Volvo sjappa, sa at det er ikke spørsmål om den sensoren går i stykker, men når..... Hmm Må kanskje bytte navn her inne nå til Power by Volvo........ Redigert 27.Mai.2020 av Power by Yanmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Jeg sjekker grovfilter for vann i helgen, er det ikke vann blir det bytte av sensor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.