Jump to content

Må man ha spesiell slange for septik?

bjorn.bjerke@online.no

Recommended Posts

Er det korrekt som de sier på butikken at man må ha helt spesiell slange for septik? (Denne koster selvfølgelig 3 ganger det en armert plastslange gjør). Jeg har jobbet som maskinist i veeeeldig mange år blant annet på cruise skip og aldri hørt at det var nødvendig med spesial slange.

Når en armert plastlange av god kvalitet er tett så kan det vel neppe lukte fra denne?

Ja, du må ha en diffusjonstett slange. Ellers vil det lukte vondt veldig fort. Slangene bør også byttes innimellom. Har vel en egentlig levetid på 5-10 år før lukt trekker igjennom.  I tillegg blir de ofte belagt med urinstein på innsiden.  Jeg byttet for to år siden, og da var det MYE urinstein i dem. De luktet ordentlig ille.  Var rar lukt i båten men tenkte aldri på dem, men da jeg fikk byttet ble lukten i båten borte.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

PEM rør funker også fint og koster nesten ikkeno men om det passer greit i båten er jo en annen sak...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Ask skrev 40 minutter siden:

Hei

På den eine dassen vår har me ikkje spesialslangar.

På 16 år har eg korkje konstatert drittlukt frå slangane.

Mi meining er at dette med at diffusjonstette slangar er eit "must" er overdreve.

Kan det tyde på at den ene dassen  er  lite i bruk?

Legg en duk i varmtvann  vri ut endel vann, pakk inn slangen og la duken  stå på en time, lukt på duken og fortell oss resultatet,

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har bare en erfaring fra en båt. Der trodde jeg ikke septikslangene luktet. Men byttet dem, og det ble som en ny båt. Det jeg trodde bare var innestengt luft, viste seg å være lukt fra slangene.  Luktet ikke "dass", men forpestet båten med "gammel" lukt. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

bjorn.bjerke@online.no skrev for 23 timer siden:

Jeg har jobbet som maskinist i veeeeldig mange år blant annet på cruise skip og aldri hørt at det var nødvendig med spesial slange.

Det er ikke nødvendig. Men en vanlig slange begynner å lukte dritt mye før. Så jeg ville brukt rett slange, så holder du det luktfritt lengre.

Brukes det mye slanger til septik på cruiseskip?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Sjøholken skrev for 2 timer siden:

Hvordan fungerer PEM slangene hos deg?

Det er ikke fra PEM-slangene det lukter hos meg i alle fall:smiley: Så virker som PEM-slangene klarer holde lukta inne. Men det skal sies at jeg ikke lar driten få bli liggende i slangene over tid, spyler gjennom med vann (ferskvann) etter turer/i slutten av dagen slik at slangene holder seg renest mulig. 

Jets bruker PEM og er det godt nok for dem så funker for oss også. 

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...