bjorn.bjerke@online.no Startet 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2020 Er det korrekt som de sier på butikken at man må ha helt spesiell slange for septik? (Denne koster selvfølgelig 3 ganger det en armert plastslange gjør). Jeg har jobbet som maskinist i veeeeldig mange år blant annet på cruise skip og aldri hørt at det var nødvendig med spesial slange. Når en armert plastlange av god kvalitet er tett så kan det vel neppe lukte fra denne? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Du «må» bruke spesialslange for septik; dette er ikke noe du har lyst til å eksperimentere med... Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Det er en svært god grunn for at den spesialslangen eksisterer. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Okkaby Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Å Biltema selger disse til ok pris. men klart om du trenger 10-15m så blir det dyrt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Ja, du må ha en diffusjonstett slange. Ellers vil det lukte vondt veldig fort. Slangene bør også byttes innimellom. Har vel en egentlig levetid på 5-10 år før lukt trekker igjennom. I tillegg blir de ofte belagt med urinstein på innsiden. Jeg byttet for to år siden, og da var det MYE urinstein i dem. De luktet ordentlig ille. Var rar lukt i båten men tenkte aldri på dem, men da jeg fikk byttet ble lukten i båten borte. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
På svai Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Tror nok at de fleste her inne er enige i at det er ikke der du ønsker å spare pengene... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Du kan også bruke slanger beregnet for eksos. De er også diff.tette. Vet ikke om de blir billigere. Du kan naturligvis også bruke plast. Om du er alene i båten og holder deg unna tett befolkede områder. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 PEM rør funker også fint og koster nesten ikkeno men om det passer greit i båten er jo en annen sak... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Ask Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Hei På den eine dassen vår har me ikkje spesialslangar. På 16 år har eg korkje konstatert drittlukt frå slangane. Mi meining er at dette med at diffusjonstette slangar er eit "must" er overdreve. Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Er enig med Ask, jeg har alltid hatt armerte plast slanger og har aldri hatt problemer med lukt. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Roger jo Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 (redigert) Ask skrev 40 minutter siden: Hei På den eine dassen vår har me ikkje spesialslangar. På 16 år har eg korkje konstatert drittlukt frå slangane. Mi meining er at dette med at diffusjonstette slangar er eit "must" er overdreve. Kan det tyde på at den ene dassen er lite i bruk? Legg en duk i varmtvann vri ut endel vann, pakk inn slangen og la duken stå på en time, lukt på duken og fortell oss resultatet, Redigert 27.Mai.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ask Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Hei Dassen utan diffusjonsslangar er mest brukt. Neste gong eg er i båten skal eg freista å gjera som Roger jo ber om. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Roger jo skrev 3 minutter siden: Legg en duk i varmtvann vri ut endel vann, pakk inn slangen og la duken stå på en time, lukt på duken og fortell oss resultatet, Sannsynligvis redusert luktesans. Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Dette er nok en av alle "sanninger" som har utviklet seg på Baatplassen og andre forum =) Bør en ha diffusionstett slange også til avluftingen? =) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Jeg har bare en erfaring fra en båt. Der trodde jeg ikke septikslangene luktet. Men byttet dem, og det ble som en ny båt. Det jeg trodde bare var innestengt luft, viste seg å være lukt fra slangene. Luktet ikke "dass", men forpestet båten med "gammel" lukt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Det er bare å klemme rundt slangen og dra hånden bortover. Lukter det fioler, er det feil på deg. Lukter det dritt, er det feil på slangen. Så komplisert er det, omtrent som å bytte tennplugg på en moped. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 @Hakkannen Hvordan fungerer PEM slangene hos deg? Du har vel hatt dem noen år nå? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 bjorn.bjerke@online.no skrev for 23 timer siden: Jeg har jobbet som maskinist i veeeeldig mange år blant annet på cruise skip og aldri hørt at det var nødvendig med spesial slange. Det er ikke nødvendig. Men en vanlig slange begynner å lukte dritt mye før. Så jeg ville brukt rett slange, så holder du det luktfritt lengre. Brukes det mye slanger til septik på cruiseskip? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TrikkerN Lønning Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 index skrev 3 minutter siden: Det er ikke nødvendig. Men en vanlig slange begynner å lukte dritt mye før. Så jeg ville brukt rett slange, så holder du det luktfritt lengre. Brukes det mye slanger til septik på cruiseskip? Tror fort det blir rør på større båter ja Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 TrikkerN Lønning skrev 1 minutt siden: Tror fort det blir rør på større båter ja Det tror jeg også Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Jeg har 'seilt' på en drøss offshoreinstallasjoner. Det er som et vanlig hus på land. Noen plattformer hadde septiktank med pumping til supplybåt. Da ble det benyttet armerte 'godsslanger'. Overhode ingen relevans til lystbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Sjøholken skrev for 2 timer siden: Hvordan fungerer PEM slangene hos deg? Det er ikke fra PEM-slangene det lukter hos meg i alle fall Så virker som PEM-slangene klarer holde lukta inne. Men det skal sies at jeg ikke lar driten få bli liggende i slangene over tid, spyler gjennom med vann (ferskvann) etter turer/i slutten av dagen slik at slangene holder seg renest mulig. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 (redigert) Jets bruker PEM og er det godt nok for dem så funker for oss også. Redigert 28.Mai.2020 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
paxo Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Båten min hadde 4 år gamle eksosslanger som septikslanger når jeg kjøpte den. De stinket. Første jobben var å bytte dem ut. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Svaret til TS er enkelt, NEI du må ikke ha spesielle slanger til septik. Bare kjøp de billigste slangene du finner, og bruk dem. Lukter det ikke, har du spart penger. Lukter det, må du gjøre alt på nytt med skikkelige slanger, eller leve med drittlukta. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.