blue moon Startet 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2020 Satt på ny pakkboks fra Sleipner på tampen av forrige sesong, avfettet aksel og smurte 3 stk nye simringer. Gled den forsiktig på og fylte 15/40 mineral olje. Kjørte vel maks 20timer. Nå ser jeg at fargen i den ene oljeslangen har hvit-aktig konsistens 1cm opp fra pakkboksen. Jeg demonterte slangen og tappet ut det lille vannet. Så her det jo ikke helt tett, kan jeg prøve en tykkere olje ? Det frister lite å bytte ut nye simringer. Pakkboksen har lufteskrue, så her er det vann for kjøling helt opp. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Gullfisk Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Om det er krise, skal jeg ikke si, men vet det er båter som har gått ett par sesonger med majonestendenser. Litt rart at du får det med ny pakkboks. Må nesten ha fått skadet tetning under montasje, eller mulig dårlig oppretting kan gi slike symptomer. Har du luftet ved hver utsetting? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Ser at noen pusser aksel før montering, det gjorde ikke jeg. La heller ikke merke til noe ujavnheter. Opprettingen skal være bra, jobbet med 0.10blad. Har kun hatt to utsettinger, begge ble luftet, men det har vel ikke noe med oljen å gjøre ? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
jørn Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Jeg ville flyttet pakkboksen noen mm så du er sikker på at simmeringene ikke har kommet på et sted du har slitasje i akslingen. 15w-40 er vell den olja Sleipner anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Høres skummelt ut med båten på vann @jørn Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
jørn Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Njæ, man løsner jo på slangeklemmer på fettbokser for å lufte, så ser ikke for meg at dette er noe skumlere. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 (redigert) Hvordan er oljereservoaret plassert i forhold til havoverflaten? Prøv å løfte oljereservoaret slik at oljenivået er ca 10 cm over den utvendige vannoverflaten. Du vil da skape et ørlite overtrykk i pakkboksen. noe som kan være tilstrekkelig til å forhindre vann-inntregning. (Oljens spesifikke vekt er lavere enn sjøvannet, som igjen tilsier at nivået på tanken må plasseres noe høyere enn havoverflaten for å utligne trykket) Hold et øye med oljenivået for å se om oljen lekker ut til sjø. Redigert 27.Mai.2020 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Gullfisk Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Manglende lufting kan føre til høy varme, som kan skade tetninger i værste fall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.