Knallipadden Startet 27.Mai.2020 Del på Facebook Startet 27.Mai.2020 (redigert) Jeg sitter å ser på ny båt om dagen som erstatning for båten jeg har nå. Jeg har i utgangspunktet lyst på en ny eller nyere PH båt, men jeg legger merke til mye spennende på finn.no. Jeg ser for eksempel at en del eldre båter med litt fartspotensiale ofte er bygget om fra innebords motor med drev til utenbords. Noen ser på bildene veldig pene ut og framstår som nye. Jeg er bare nysgjerrig på hvordan det er å kjøpe en båt som ombygget på denne måten? De fleste båter er enten Veritas eller CE merket. Blir det ikke problemer med forsikring osv? Redigert 27.Mai.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Enhver CE merking er kun relevant ved nysalg og betyr ingenting som bruktbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Forsikringsselskaper har "ingen" kunnskap som hindrer at du får forsikra det båten er utrusta med. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DidrikWilliam Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Du burde ha med deg en fornuftig håndverker ved besiktigelse!:-) det er mitt tips ! Sjekk gjerne emne mitt å se om dubkan hjelpe takk mvh Didrik Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Det er vel ikke alle bygg som er like bra? Jeg har sett skrekkeksempler hvor folk tetter sprekker og diverse med byggeskum, sparkel og silikon. Personlig syns jeg det kan virke litt risikabelt å kjøpe en båt som er ombygd fra innebords til utenbords. Jeg er ikke båtbygger, men jeg har tidligere bakgrunn innen bygg og konstruksjoner. En båt som er bygget med en innenbordsmotor er i utgangspunktet ikke bygget med tanken på å tåle en utenbordsmotor på 2-300 kilo på hekken. Selv om det i teorien er en enkel oppgave å fjerne gammel installasjon, tette igjen hull, forsterke og henge på en motor — skal man vite hva man gjør for at det skal være en holdbar og sikker løsning. Det er kjipt hvis hele akterspeilet blir skadet når man kjører litt hardt for eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Angående den båten på bildet i ditt første innlegg, ville jeg vært skeptisk til sammenføyingen mellom plattingen som motoren er montert på og skroget. Det er store krefter som skal overføres her. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 En slik ombygging kan slå begge veier. Er den gjort feil så risikerer du å miste motor og kanskje til og med akterspeilet hvis du er uheldig i litt tøft vær. I tillegg så kan motorplasseringen være uheldig så den lett kaviterer i sving, eller at motoren står i feil høyde. Gjort rett derimot så kan det være like bra eller bedre enn hva båten var når den var ny. Helst bør akterspeilet være forsterket for å tåle vekten og ideelt sett så står motoren på mer enn bare en brakett. Er det lagd en tett "kasse" som motoren/motorbraketten er montert på, så vil den bære mye av vekten til motoren når båten ligger i ro, samt fungere som en forlenging av skroget som dermed bærer deler av vekten til motoren når den er i fart. Veldig vanskelig å gi noe generelt svar da det avhenger veldig av hvor godt jobben er gjort. Her er ett eksempel på en ombygging som ser ut til å være gjort veldig rett: Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
alfaalfa Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Knallipadden skrev for 11 timer siden: Det er vel ikke alle bygg som er like bra? Jeg har sett skrekkeksempler hvor folk tetter sprekker og diverse med byggeskum, sparkel og silikon. Personlig syns jeg det kan virke litt risikabelt å kjøpe en båt som er ombygd fra innebords til utenbords. Jeg er ikke båtbygger, men jeg har tidligere bakgrunn innen bygg og konstruksjoner. En båt som er bygget med en innenbordsmotor er i utgangspunktet ikke bygget med tanken på å tåle en utenbordsmotor på 2-300 kilo på hekken. Selv om det i teorien er en enkel oppgave å fjerne gammel installasjon, tette igjen hull, forsterke og henge på en motor — skal man vite hva man gjør for at det skal være en holdbar og sikker løsning. Det er kjipt hvis hele akterspeilet blir skadet når man kjører litt hardt for eksempel. Nå er det en viss belastning på et akterspeil dersom man tidligere hadde drev. Det er en tung klump det også og det er store krefter og moment som skal tas opp av akterspeilet da også. Slik at det er ikke store forskjellen i den sammenheng. Men det skal støpes igjen en åpning til drevet, samt det skal lages enten en motorbrønn eller festes en brakett. Og dette må gjøres skikkelig. Samt at balansen i skroget, tyngdepunktet i lengderetning, må ikke bli helt feil. En test av dette må en gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Det er en viss belastning på akterspeilet fra før men ikke i nærheten av det blir når den er ombygget. Hvis vi ser på den båten som Kenneth 81 linket til over ser man at det blir boltet fast en aluminiumskasse på ca. en meter i lengde under badeplattform. Motorene blir fastet til denne igjen. Motoren stikker også et godt stykke bak. Ut i fra bildet nesten like langt som braketten. Man får da altså en ganske lang vektstang som henger på akterspeilet. Så vidt jeg kan se er det ikke gjort noe med selve konstruksjonen på båten. Et drev til denne båten veier i underkant av 100 kilo. Kassen som er montert på båten veier 50 kilo i følge tråden, og en 300 hk motor av den typen veier i underkant av 200 kilo. Det blir altså en vektøkning på 150 kilo i forhold til originalt. Det kan kanskje høre lite ut, men hvis man tenker seg en vektstang blir dette en betydelig ekstra kraft som virker på akterspeilet. De fleste har vel byttet hjul på bilen en gang og kjenner til at det er mye lettere å få løs bolter med en lang arm i forhold til et lite hjulkryss. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Moment: kraft (symbol F) ganger arm (symbol r), der armen er avstanden fra kraftens retningslinje til en akse som legemet roterer om (se figuren). Kraftmoment betegnes ofte med den greske bokstaven tau: τ = F·r. Jeg brukte moment. Man må gjerne si kraft x arm. Og massen til utenbordsmotoren utgjør en del av momentet, mens propellen utgjør langt mer moment på akterspeilet. At momentet fra propellens kraft på en utenbords og en innenbords skal være dramatisk forskjellig er utvilsomt ikke. Om noe er vel motorens moment større på en innebords. Men armen dvs plassering for er lengre på en utenbords. Men det sitter også lengre opp på sidene av båten der det er igjen en langre arm/båtens side innfestet i akterspeilet. Som reduserer kreftene på akterspeilet. Dise brakettene kan være en ugrei sak. For deres innfesting er ofte kreativ mer enn solid eller gjennomtenkt for å overføre moment. Men det må en se på i hvert enkelt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Jeg har ingen kjennskap til en slik ombygging. Men det ser ut som braketter, i bildet, kommer fra en tilsynelatende kjent leverandør. Dette er jo ikke noe nytt fenomen i statene Dette er vist ikke bare en boks som er skrudd på under badeplatformen. Jeg ville være skeptisk ved all kjøp av brukt båt. Og selvfølgelig hvis den har vert modifisert. Men en fordel hvis det er gjort for litt siden. Da er det mulig å se om alt fungerer, og ingen tegn til sprekker. https://www.armstrongnautical.com/armstrong-brackets/ Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 (redigert) Det er en store krefter fra propell også ja, men i motsetning til en motor som henger på en brakett på akterspeilet setter disse kreftene båten i bevegelse. Kraften er størst når båten akselrerer. Når båten er i bevegelse er denne kraften mye mindre. Hvis du har forsøkt å dytte eller å trekke en båt med håndmakt vet du at det er tyngst før den begynner å bevege seg for eksempel. En utenbordsmotor som er festet i en brakett vil bli utsatt for store krefter hele tiden når båten ligger på sjøen. Spesielt når båten er i fart vil vekten av motoren og braketten belaste akterspeilet med store krefter. Når man flytter tyngdepunktet lengre ut blir denne kraften betydelig større enn et drev som er montert på transom. Redigert 28.Mai.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Knallipadden skrev 1 time siden: Det er en viss belastning på akterspeilet fra før men ikke i nærheten av det blir når den er ombygget. Hvis vi ser på den båten som Kenneth 81 linket til over ser man at det blir boltet fast en aluminiumskasse på ca. en meter i lengde under badeplattform. Motorene blir fastet til denne igjen. Motoren stikker også et godt stykke bak. Ut i fra bildet nesten like langt som braketten. Man får da altså en ganske lang vektstang som henger på akterspeilet. Husk på at den kassen har en ikke helt ubetydelig oppdrift i seg selv og bærer dermed mye av vekten til motor og brakett. Den er også flush med skroget slik at den gir bæring når båten er i plan. Dermed så blir ikke regnestykket fult så enkelt som det ser ut til ved første blikk. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
index Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Jeg for min del ville aldri ha kjøpt en slik båt. Ei heller kjøpt en bil der noen har tatt ut motoren og hengt en annen på støtfangeren bak Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Knallipadden Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Kenneth 81 skrev 1 time siden: Husk på at den kassen har en ikke helt ubetydelig oppdrift i seg selv og bærer dermed mye av vekten til motor og brakett. Den er også flush med skroget slik at den gir bæring når båten er i plan. Dermed så blir ikke regnestykket fult så enkelt som det ser ut til ved første blikk. Det er sant, men husk at sjøen er ikke flat. Når båten kjører blir det ekstra belastning bak fordi det er der største delen av skroget er i kontakt med vannet. Når det er bølger vil økt oppdrift bak som følge av kassen og vekten av motoren være med å øke belastningen i innfestningen. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Men om du er såå skeptisk til forskjellige ombygginger , kan du ikkje bare lavære å kjøpe en sånn en da? Det er da nok av båter ser ikkje problemet her. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 (redigert) Cerberus skrev 39 minutter siden: Men om du er såå skeptisk til forskjellige ombygginger , kan du ikkje bare lavære å kjøpe en sånn en da? Det er da nok av båter ser ikkje problemet her. Det er en viktig diskusjon siden det kanskje er flere som er interessert i å kjøpe en båt som er ombygd fra innenbords til utenbords, eller går med planer om å gjøre det selv. Det er ikke bare å skru på en brakett og tenke at det er greit. Man må vite hva man gjør. Det er også noen juridiske aspekter her som må vurderes. Reglene er ikke helt klare, men sjøfartsdirektoratet uttalte seg for eksempel til båtliv om ombygging. De sier at båten da anses som ny, og båten må ha en ny samsvarsvurdering før den igjen kan settes på markedet. Det er derfor også forbudt å omsette en slik båt, og den vil være beheftet som en kjøprsettslig mangel. Det vil si at om selgeren ikke har opplyst deg om endringene og den manglende merkingen, kan du i verste fall kreve kjøpet hevet. En del forsikringsselskaper vil også være kritisk til større endringer på båten, så man tar også en risiko der. Redigert 28.Mai.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Ingenting av det du sier der medfører riktighet på noe plan. Ei tilfører heller ikkje diskusjonen noe som helst da det bare er ukvalifisert synsing. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.