Jump to content

Strekkfisker som sitter fast,og mulig skade på stag

`MINA'

Recommended Posts

Båten er nå plassert i krybba på land. Men det gikk ikke så lett som jeg hadde håpet på. Før krana kom på plass ville jeg begynne å slakke litt på strekkfiskene. De indre gikk helt fin å løsne, men de ytterste fikk jeg kun et par omreininger på før de satt som bare det. Skrudde tilbake 2 tørn, og gjorde rene gjengene, samt sprayet litt olje på. Men de satt som "heia". Måtte vri den ene av slik at staget (wiren) tvinnet seg ( må kjøpe nytt stag, og 2 nye strekkfisker til neste sesong ). Alt i alt ble dette en litt kjedelig slutt på sesnongen. :cryin:

Men hva kan man gjøre for å unngå at strekkfiskene setter seg fast ?

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

`MINA`

Men hva kan man gjøre for å unngå at strekkfiskene setter seg fast ?

<{POST_SNAPBACK}>

Strekkfisker er gjerne laget av rustfritt/syrefast stål som har austenittisk struktur. For å gjøre en komplisert eller hverdagslig fjern sak kort, så er egenskapene derfor slik at man får ikke greie glatte gjenger som glir på hverandre nesten uten friksjon. Gjengeflatene er i stedet "revet opp" eller ru. Det er jo slik at man er nødt til å stramme/slakke med belastning her, og derfor skjærer gjengene seg med tiden. Man kan gjerne si at det er ikke til å unngå.

Man kan bruke vannfast fett på gjengene - da vil de holde lenger enn om du ikke bruker noe. Men desverre, strekkfisker er forbruksmateriell! :smiley:

Men desverre, strekkfisker er forbruksmateriell! :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor ofte bør jeg evt skifte strekkfiskene ?

Ikke morro når de satt fast i dag. Fikk sikkret den ene med et tau ned til rekka slik at den ikke skulle fly til himmels når vi fikk løsnet den ( med spenn i staget ). Var et dårlig tegn når kranføreren gikk langt unna med fjernkontrollen :wink:

Mvh

`MINA`

Med litt stell, og dersom du ikke driver med ekstremseiling, så varer de i flere tiår. Det blir også dyrt å bytte dem fullstendig med pressing av nye terminaler. På den forrige båten min måtte jeg bytte dem fordi jeg hadde dradd Colaflaske på alle sammen. Byttet alt unntatt den delen som var presset på wiren til Hasselforss.

Store Norske Kullseilingskompani.

Hvis du slenger på noen kroner, kan du kjøpe strekkfisker der bolten er i AISI316 og hylsa er i bronse. Da vil ikke strekkfiskene være så utsatt for å bli forbruksmateriell. Ofte er det de stagene som har størst belastning hvor gjengene tøyer seg og fiskene blir umulig å håndtere. Med vanlige strekkfisker ville jeg vel hatt et par stykker liggende i reserve til en hver tid. Dessuten ville jeg hatt wirer med øyer i endene og ikke typen der øverste bolten til strekkfisken er klemt fast på wiren.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vanskelig å gi en regel for dette. Hvis du først bruker et av midlene for "smøring" som er foreslått her, da vil neppe "krisen" komme over deg slik som jeg nå oppfatter at den har gjort. Du vil erfare at de etterhvert går tregere, og så en gang - finner du ut at nå er det på tide å bytte en.

Ombord hos meg ble strekkfisken til akterstaget byttet etter 18 år....

Kanskje litt drøyt å kalle strekkfisker for "forbruksmateriell" - det var for å antyde at med tiden må man regne med at de kan skjære seg. :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan ikke si att det er forbruks materiell, men det er helt klart att di skjærer hvis du ikke er nøie med att smøre dem hvert år.

Jeg har hatt to 30 år gammle båter der det har vart orginal strekk fisker på alle stag untatt ett der det var skiftet, men på samme gang er jeg nøie med att smøre dem og tidligere eiere og.

Jeg måtte som sagt vri staget 3-4 omdreininger i min iver til å få ned masta når strekkfiskene satt fast. Kordellene på wiren "løsnet" da litt i fra hverandre noen meter oppover wiren. Kan ikke se at det er forskjell på dette staget sammenlignet med de andre nå når de er kveilet opp.

Hva mener ekspertisen, bør denne wiren byttes ?

Mvh

`MINA`

Kordellene på wiren "løsnet" da litt i fra hverandre noen meter oppover wiren. Hva mener ekspertisen, bør denne wiren byttes ?

Skal ikke påberope meg å være ekspert men har spleisa en del wire. Vrir den åpen som du beskriver. La den seg pent på plass etter at du slakka forr-spenninga tror jeg ikke du har noe grunnlag for bekymring.

Hvis kordellene dine ikke har fått en knekk eller annen form for varig deformasjon, så kan du regne med at de er i orden. Skal du sjekke ytterligere, kan du la fingertuppene gli lett over de. Hvis du kjenner "hakk" i overflaten, så beyr det at du lokalt har fått en overbelastning. Er de glatte og fine, så kan du ta det helt med ro. :smiley:

Redigert av PanPan (see edit history)

Skal ikke påberope meg å være ekspert men har spleisa en del wire. Vrir den åpen som du beskriver. La den seg pent på plass etter at du slakka forr-spenninga tror jeg ikke du har noe grunnlag for bekymring.

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, sleit med samme fenomen da jeg monterte Furlex i vår og skulle feste endestykket på det nye staget. Kordellene ble liitt «sprikete» innimellom, men de tvinnet seg pent på plass igjen. Det ville vært umulig å montere det nedre endestykket på forstaget uten å tvinne det opp litt for å få inn kilen, så det antar jeg en wire er ment å tåle. Hvis noen av kordellene har fått knekk ville jeg dog vært litt bekymret, men hvis det bare dreier seg om én av mange så burde det ikke være noen overhengende fare, medmindre du spenner stagene dine til bristepunktet.

--

jon martin solaas

Ja, ja - siden Suzuki blander inn sine egne fekalier i saken.... :lol:

Hvis kordellene dine ikke har fått en knekk eller annen form for varig deformasjon, så kan du regne med at de er i orden. Skal du sjekke ytterligere, kan du la fingertuppene gli lett over de. Hvis du kjenner "hakk" i overflaten, så beyr det at du lokalt har fått en overbelastning. Er de glatte og fine, så kan du ta det helt med ro.  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Puster roligere nå. Ingen deformasjon, kordellene ligger der de skal. Ingen hakk, bare glatt og fin overflate :wink:

Bilde

Nå er det kun burkaen som mangler :wink:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

`MINA`

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...