Jump to content

Edit History

alfaalfa

alfaalfa

Jeg gjetter litt på hvordan denne låses - det kan være en vippelås som  - men på bildet ditt ser man ikke hva som gjør at døren går i lås mot karmen. Det kan hende at du har en bolt i karmen og at denne går inn i hullet i døren du ser på ditt nederste bilde?

Da er det en mindre mekanisme. En skive inne i dørbladet som vippes opp og låser mot hakk i bolten i karm. Denne låsekassen, dvs plten som låser og det du fester i døren med skruene sitter inne i døren som en kassett.

Du kan prøve med å både løfte kassetten fra dette hullet i døren  på endekanten og fra hullet til dørhåndtaket for å få jekket dette oppover. Ellers av med døren og sett den "på hodet"...

alfaalfa

alfaalfa

Døren låses fra a bevege seg med to pinner, en som går ned og en som går opp. De to pinnene sitter fast på en plate, denne platen roterer ved at du tar i håntalet som så tar i forkantbolten du tok ut. Pinnen opp og ned sitter fast i denn eplaten og går hver sin vei når du vrir - en går opp og en går ned samtidig. Enkle greier.

Og når du tar av både skruene og denne bolten - så raser det. JEg skal prøve å forklare litt videre. Den platen jeg snakker som låsepinnene opp/ned sitter i - den sitter fast mellom du festeplater. Dvs at det er en plate på hver side som du kan skru fast - også mellom de platene som skal festes i døren sitter den delen som firkantbolten tar tak i - den med pinner opp og ned. Du må nå få beveget dette oppover. Å ta tak i låsepinnen vil nok ikke fungere.

Sannsynligvis må du ut med døren. Og når du legger denne flat kanskje får du da dyttet dette på plass. Ristet litt på den og så det til å skli på plass. Eller du må av med hele den delen av døren som dette sitter i.

Jeg gjetter litt på hvordan denne låses - det kan også være en mer fleksibel løsning - men på bildet ditt ser man ikke hva osm gjør at døren går i lås mot karmen. Det kan hende at du har en bolt i karmen og at denne går inn i hullet i døren du ser på ditt nederste bilde. Da er det en mindre mekanisme. Men her også en skive innen i døren som låser mot bolten i karm. Du kan prøve med å både løfte fra dette hullet i døren  på endekanten og fra hullet til dørhåndtaket for å få jekket dette oppover. Ellers av med døren og sett den "på hodet"...

alfaalfa

alfaalfa

Døren låses fra a bevege seg med to pinner, en som går ned og en som går opp. De to pinnene sitter fast på en plate, denne platen roterer ved at du tar i håntalet som så tar i forkantbolten du tok ut. Pinnen opp og ned sitter fast i denn eplaten og går hver sin vei når du vrir - en går opp og en går ned samtidig. Enkle greier.

Og når du tar av både skruene og denne bolten - så raser det. JEg skal prøve å forklare litt videre. Den platen jeg snakker som låsepinnene opp/ned sitter i - den sitter fast mellom du festeplater. Dvs at det er en plate på hver side som du kan skru fast - også mellom de platene som skal festes i døren sitter den delen som firkantbolten tar tak i - den med pinner opp og ned. Du må nå få beveget dette oppover. Å ta tak i låsepinnen vil nok ikke fungere.

Sannsynligvis må du ut med døren. Og når du legger denne flat kanskje får du da dyttet dette på plass. Ristet litt på den og så det til å skli på plass. Eller du må av med hele den delen av døren som dette sitter i.

• Create New...