Gerhard Startet 28.Mai.2020 Del på Facebook Startet 28.Mai.2020 Jeg har problem med ødelagte gjenger på en dørskrue på skyvedøra bak på min Skorgenes 350 Monte Carlo. For å sjekke om det var plass til en mutter bak begynte jeg å demontere håndtaket. Når jeg dro ut den firkantede pinnen så forsvant låsemekanismen nedover. Dette er altså ikke nøkkellås / innbruddsikring jeg har problem med, men håndtaket som hindrer at døra sklir frem og tilbake i bølger. Det ser ut som det er en lang metalldel som antagelig går i hele døras høyde. Jeg får tak i den ved å sette en syl i ett hull og vippe litt oppover, men den blir fort hard og jeg finner ikke noe å ta neste tak i. Jeg ser ikke en gang det hullet firkantpinnen skal inn i. Er det noen som har forslag til å løse dette? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 (redigert) Jeg gjetter litt på hvordan denne låses - det kan være en vippelås som - men på bildet ditt ser man ikke hva som gjør at døren går i lås mot karmen. Det kan hende at du har en bolt i karmen og at denne går inn i hullet i døren du ser på ditt nederste bilde? Da er det en mindre mekanisme. En skive inne i dørbladet som vippes opp og låser mot hakk i bolten i karm. Denne låsekassen, dvs plten som låser og det du fester i døren med skruene sitter inne i døren som en kassett. Du kan prøve med å både løfte kassetten fra dette hullet i døren på endekanten og fra hullet til dørhåndtaket for å få jekket dette oppover. Ellers av med døren og sett den "på hodet"... Redigert 28.Mai.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Hei, Jeg har jo en vippelås, men det er nøkkellåsen / innbrudssikringen. Den er i orden. Jeg regner med denne låsen som er ødelagt presser ut oppe eller nede, eller begge steder. Jeg prøvde igjen i helgen. Jeg får tak, jeg får dratt et par cm, men så blir den for hard. Jeg kommer ikke så langt at jeg ser firkanthullet. Skorgenes er vel lagt ned som mange andre båtbyggere? Er det andre som har tilsvarende løsninger, som kan hjelpe? Sandvik for eksempel, de holder jo til her i byen. Kom gjerne med flere forslag på løsning eller forslag til hvem som kan hjelpe! Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Denne døra er antagelig produsert av Ertec. Ta en telefon dit. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gerhard Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Joda, en telefon til Ertec ga meg det jeg trengte. Jeg snakket med Service / reparasjons anvarlig og fikk en nyttig tips: Det er ikke en hard fjær jeg jobber mot, det er en pinne som har gått ut av hullet sitt og som ikke treffer det igjen. Så var det av med stigen til fly og av med døra. På toppen var det en plastdel jeg kunne skru ut og så kom pinnen opp. Så var det bare å tre på plastdelen igjen om montere døra. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Jeg har samme problemet som deg i min Viksund 350. Skruene innendørs er ødelagte, og i kampens hete greide jeg å dra ut den firkantede pinnen. Problemet mitt er at jeg ikke ser hvordan jeg kan få av døren... Hva gjorde du med skruene med ødelagte gjenger? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Gerhard Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 For å ta av døra kunne jeg som sakt ta av stigen og skyve den "utenfor" skinna den veien. Her var ikke beskrivelsen fra Ertec helt korrekt. Han beskrev i hvert fall ikke den løsningen. Han snakket om å skru av skinnen. Jeg tror det er best å ta den øvre. De ødelagte gjengene har jeg ikke fikset ennå. Den ødelakte låsemekanismen skranglet og ble så frustrerende at jeg ikke har tenkt så mye på skrua / gjengene. Kanskje noe sånt kan være løsnigen: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/nagleverktoy/nagletang/mutternaglesett-2000016802 Men jeg vet ikke om jeg har plass til det. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 (redigert) Inspirert av tråden din greide jeg faktisk å få løftet den lange metalldelen nok til at jeg fikk på plass håndtaket! Det hjalp veldig da jeg forsto av ditt innlegg at stangen mellom håndtakene skulle gjennom et hull, og ikke på den ene eller andre siden av den lange. Så nå er døra funksjonell igjen, rent bortsett fra at begge skruene på innsiden fremdeles er ødelagt. Redigert 25.Juni.2020 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Gerhard Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Så bra! Klarte du det uten å ta av døra? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Gerhard skrev for 4 timer siden: Så bra! Klarte du det uten å ta av døra? Ja. Jeg klarte å dra den lange delen oppover med en skrutrekker gjennom et hull i døra. Det sitter et lite plastdeksel i hullet, som jeg fjernet. I min båt ville det vært en kjempejobb å ta av selve døra. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Key Freak Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 @Gerhard, har du funnet noen løsning for de ødelagte skruene? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Gerhard Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Nei, Jeg ble så fornøyd med at jeg i hvert fall greide å reparere det jeg hadde ødelakt selv, at jeg ikke har tenkt på det opprinnelige problemet. Det får bli etter ferien. Jeg må se hvor mye plass jeg har på baksiden. Jeg tror det blir for trangt for mutternagle: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/nagleverktoy/nagletang/mutternaglesett-2000016802 Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Gerhard skrev 27 minutter siden: Nei, Jeg ble så fornøyd med at jeg i hvert fall greide å reparere det jeg hadde ødelakt selv, at jeg ikke har tenkt på det opprinnelige problemet. Hehe, samme her. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.