Jump to content

Edit History

Mouche

Mouche

Finnes trolig noen regler mht å kunne få tilgang til deler en viss periode fremover, og vil tro at i Norge vil dette være dekket av loven, Forbrukerkjøpsloven så med andre ord fem år.

Etter hva jeg forstår så praktiserer bilbransjen noe som kalles Planned obsolecence som er ti år som betyr at man ville være trygg på å finne deler opptil ti år etter produksjonen er lagt ned.. 

Så kommer et eksempel: Man kjøper en brukt båt/motor fra en forhandler om 3-5 år og et slikt kjøp vil være dekket av Forbrukerkjøpsloven, men i praksis vil ikke selger være i stand til å oppfylle lovens betingelser da det ikke lenger er deler å få. Lykke til!

Vil jeg kjøpe et produkt hvor produsent har lagt ned produksjonen som her en båtmotor?:nonod: 

Mouche

Mouche

Finnes trolig noen regler mht å kunne få tilgang til deler en viss periode fremover, og vil tro at i Norge vil dette være dekket av loven, Forbrukerkjøpsloven så med andre ord fem år.

Etter hva jeg forstår så praktiserer bilbransjen noe som kalles Planned obsolecence som er ti år som betyr at man ville være trygg på å finne deler opptil ti år etter produksjonen er lagt ned.. 

SÅ komer et eksempel: Man kjøper en brukt båt/motor fra en forhandler om 3-5 år og et slikt kjøp vil være dekket av Forbrukerkjøpsloven, men i praksis vil ikke selger være i stand til å oppfylle lovens betingelser da det ikke lenger er deler å få. Lykke til!

Vil jeg kjøpe et produkt hvor produsent har lagt ned produksjonen som her en båtmotor?:nonod: 

• Create New...