Jump to content

Anbefale batteri til seilbåt 22 fot med utenbordsmotor

LAKA

Recommended Posts

Har nylig kjøpt en 22 fots seilbåt med 8 HK utenbordsmotor som produserer strøm til batteri. Batteri fulgte ikke med så har noen anbefalinger til passende batteri? Batteriet skal hovedsakelig drive en kartplotter, en rorkultautopilot samt kunne lade en iPad i ny og ne. Ser også for meg å etterhvert koble opp et lite solcellepanel i tillegg til det motoren produserer. 

Hei LAKA

da jeg hadde båt i den størrelsen en Magnefik Midget og Maxi 77, det er nå ca 40 år siden, da hadde vi i prinsipp bare ett batteri ca 70Ah....ett fritidsbatteri, strømmen gikk hovedsaklig til lanterner ved nattseilas og kanskje noen leselampe inne i båten + att jeg hadde en tiller-autopilot. (Den søg strøm:smiley:)

hur stor plass har du til batterier ?

jeg skulle satset på solpanel(er).....da kommer du alltid ha toppladet da du kommer til båten !

utombordsmotorn vad gir den ?

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 48 minutter siden:

Hei LAKA

da jeg hadde båt i den størrelsen en Magnefik Midget og Maxi 77, det er nå ca 40 år siden, da hadde vi i prinsipp bare ett batteri ca 70Ah....ett fritidsbatteri, strømmen gikk hovedsaklig til lanterner ved nattseilas og kanskje noen leselampe inne i båten + att jeg hadde en tiller-autopilot. (Den søg strøm:smiley:)

hur stor plass har du til batterier ?

jeg skulle satset på solpanel(er).....da kommer du alltid ha toppladet da du kommer til båten !

utombordsmotorn vad gir den ?

Litt usikker på fysisk plass da jeg ikke har sett båten jeg har kjøpt selv enda, men tenker kun 1 batteri. Ser av tekniske data at en ny Honda BF 8 HK gir 12V 6A. 

Seilerslask skrev 1 minutt siden:

Hva slags båt er dette? :smiley:

Må du legge opp alt elektrisk selv, eller er det noe fra før? (vil vel tro at lanterner osv er der fra før...).

Er nok plotter, lanterner og autopilot som kommer til å dra strøm, sats på lanterner med LED om mulig.

Dagsturseiler, Jeanneau Sun 2000. Bruker batterilanterner. Ligger ferdig opplagt system til strøm, skal kun inn med et nytt batteri da tidligere eier ikke har brukt batteri i båten de siste årene. 

Seilerslask skrev for 8 timer siden:

Da er det vel gjerne en batterikasse o.l., bare å måle opp det du har plass til når du får båten og ta det derfra

Får ikke sett båten før jeg overtar og skal seile den hjem til Stavanger, så må handle batteri på forhånd. Men batteriet som har stått i båten tidligere måler: b20, l29 og h21 og er merket 12 V - 70Ah 540A(EN). Er det bare å kjøpe tilsvarende? Noen som har konkrete forslag eller linker til godt og prisgunstig batteri? 

jeg har 2 av disse som forbruks batterier i Maxien:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/vedlikeholdsfritt-batteri-2000028593

de jeg har er 80-80

Batteriene er laget for lading med solcelle, dvs at de skal ta letter til seg lading med mindre strøm.

Er ikke helt enig i at det er enklere med landstrøm eller å ta med seg batteriene hjem, enn å montere ett solcellepanel og en MPPT-regulator.

Veldig fint å komme ned i båten, til fulladede batteriere, bare kaste loss, så er vi klar fra bryggen.

Men du må jo da ha ett fornuftig sted å plassere et solcellepanel. Et så stort som mulig på luka til nedgangen til kabinen, eller lokket over. Ja, du vil få skygge med bommen rett over, men panelet er der 24/7, og vil sannsynligvis holde batteriet ladet med ditt bruk.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

AGM kan være fordelaktig da det tar lading raskere. Men det er dyre batterier i forhold til ditt bruk tenker jeg

Det er liten dynamo på påhengeren - og det tar tid å lade opp batteriet. Jeg tenker du bør ha ekstern lading i havn på dette - enten ved at du tar det hjem for opplading eller har en liten lader du kan koble til så du får toppladet batteriet. Erfaringsmessig går en påhenger ganske kort tid på en slik båt :-)

Du kan da velge batteristørrelse ut i fra hva som kan være hensiktsmessig å ta med hjem for lading.

dette er en billigere - og kanskje god nok løsning - dersom du tenker at det kan være OK å ta med batteriet hjem innimellom for topplading

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/batteri-smf-12v-62ah-cca-540en-2000029843

For å redusere strømforbruket betydelig kan du bytte til LED pærer i lanterner og lys ombord. De drar 1/10 av vanlige pærer

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...