Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Kravet om "blocking diodes" står nevnt på 4 forskjellige steder i manualen. Setningene "Blocking diods must be fitted" og  "Paralel panels each require a blocking diode", er vel litt tvetydig.

Tolkning 1: "Man behøver en blocing diode for hvert panel bare hvis man har flere paneler".

Tolkning 2: "Man behøver uansett en blocking diode, men hvis det er flere paneler så behøver man en for hvert panel".

De 3 andre stedene i manualen der "blocking diodes" står nevnt, så synes jeg tyder i retning av at det er tolkning 2 som gjelder.

Denne artikkelen støtter "tolkning 1".

https://www.solar-electric.com/learning-center/solar-power-technical-tips.html/

Synes ikke problemstillingen er helt klar. Ville nok forsøkt meg med en mail til produsenten eller til leverandør (Maritim?) for å få litt bedre klarhet/sikkerhet i forhold til saken.   

Arne2

Arne2

Kravet om "blocking diodes" står nevnt på 4 forskjellige steder i manualen. Setningene "Blocking diods must be fitted" og  "Paralel panels each require a blocking diode", er vel litt tvetydig.

Tolkning 1: "Man behøver en blocing diode for hvert panel bare hvis man har flere paneler".

Tolkning 2: "Man behøver uansett en blocking diode, men hvis det er flere paneler så behøver man en for hvert panel".

De 3 andre stedene i manualen der "blocking diodes" står nevnt, så synes jeg tyder i retning av at det er tolkning 2 som gjelder.

Ville nok forsøkt meg med en mail til produsenten for å få litt bedre klarhet/sikkerhet i forhold til saken. Det kan jo også tenkes at Maritim som er forhandler også sitter med noe "sikker info".  

• Create New...