MarexSuncab_FD Startet 28.Mai.2020 Del på Facebook Startet 28.Mai.2020 Kjøpte meg et nytt solcelleplanel i dag, og har fra før en Rutland HRDi regulator. Oppsettet mitt er et startbatteri og ett forbruksbatteri koblet via skillerelé. Begge har minus til Victron batterimonitor. Min plan var å koble + fra solcellepanelet til pluss på forbruk, og negativ til forbrukssiden av shunt for å kunne lese av lading på batteriminitoren. Men det står i brukermanualen til regulatoren; "solar panels require appropriately rated diodes". Jeg trodde det kun var nødvendig dersom jeg skulle parallellkoble tro paneler. Er det noen som kan hjelpe meg ved å bekrefte/avkrefte om jeg trenger en slik diode? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 De fleste nyere paneler har slik diode på utgangen innebygget. Men du kan jo sjekke med leverandøren av panelet om det stemmer. Om det er nødvendig, si det? Jeg kan ikke se noen grunn til diode med et panel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 I følge denne glimrende websiden så bruker man dioder for å " hindre at batteriene blir tømming på natten". http://www.pined.info/22/2014/09/Hvorfor-trenger-jeg-en-blokkering-diode-pa-min-solcellepanel.html Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 (redigert) Sitat I følge denne glimrende websiden Dette var en surrete artikkel, tydeligvis oversatt med Google Translate. Det første jeg reagerte på var at den ikke forstod at i dagens systemer har man en regulator mellom paneler og batteri!! Og videre? Gadd ikke lese mer. Glem hele siden! Redigert 28.Mai.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Atikkelen var nok for det meste av det humoristiske slaget, men det prinsippet som besktives kan vel ha noe for seg. Her er en video som forklarer litt bedre: Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Nå har jeg ikke hatt tid til å se på den siste videoen din, men spar oss for slike artikler som den forrige. Det er ikke alle som har elektronikkbakrunn. Det er fort gjort å forlede en baker, prest, bygningsarbeider . . . . . Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Er ikke blocking dioder kun nødvendige dersom en kopler et panel direkte til batteriet? Er ikke alle fall slik jeg har oppfattet det. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 1 minute ago, Fantino said: Er ikke blocking dioder kun nødvendige dersom en kopler et panel direkte til batteriet? Er ikke alle fall slik jeg har oppfattet det. Det er jo det som står i begge disse to artiklene og at denne funksjonen vanligvis vil være innebygd i en regulator. https://sinovoltaics.com/learning-center/off-grid/why-use-a-blocking-diode-in-off-grid-solar-systems/ https://www.sunstore.co.uk/faq/solar-panel-blocking-diodes/ Denne setningen som står i det opprinnelige spørsmålet kan vel kanskje tyde på noe annet: *** Men det står i brukermanualen til regulatoren; "solar panels require appropriately rated diodes". *** Kanskje lurt å finne fram hele manualen til regulatoren og ikke bare den ene setningen, hvis den ligger på nett, slik at man kan forsøke å se disse tingene i sammenheng. Vil forsøke å finne den. Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Se vedlagt koblingsskjema fra manualen Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 (redigert) Skal tro om dette er den rette manuelen? Den er jo ikke helt ny, men regulatoren ligner på den som selges av Maritim nå. https://www.marlec.co.uk/wp-content/uploads/2015/10/HRDi-Manual.pdf Kravet om bruk av "blocking diodes" er nevnt flere steder og det står ingen steder at man ikke behøver en "blocing diode" hvis man har bare ett panel. Hvis panelet har en innebygd "blocking diode" da er jo det kravet oppfylt. Det bør vel i så fall verifiseres. Nederst i manualen så er det en mailadresse til produsenten. Man kan jo sende en mail og spørre og da bør man vel også opplyse om type/fabrikat av solpanel. Redigert 28.Mai.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Det står jo på skissa at det gjelder ved parallellkobling av paneler ... Det fleste paneler har nok det innebygd i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 (redigert) Kravet om "blocking diodes" står nevnt på 4 forskjellige steder i manualen. Setningene "Blocking diods must be fitted" og "Paralel panels each require a blocking diode", er vel litt tvetydig. Tolkning 1: "Man behøver en blocing diode for hvert panel bare hvis man har flere paneler". Tolkning 2: "Man behøver uansett en blocking diode, men hvis det er flere paneler så behøver man en for hvert panel". De 3 andre stedene i manualen der "blocking diodes" står nevnt, så synes jeg tyder i retning av at det er tolkning 2 som gjelder. Denne artikkelen støtter "tolkning 1". https://www.solar-electric.com/learning-center/solar-power-technical-tips.html/ Synes ikke problemstillingen er helt klar. Ville nok forsøkt meg med en mail til produsenten eller til leverandør (Maritim?) for å få litt bedre klarhet/sikkerhet i forhold til saken. Redigert 28.Mai.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Seriøse produsenter har blocking diode i koblingsboksen til panelet. Søk i google etter «solar junction box diode» så ser dere flusst av eksempler. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 (redigert) 11 minutes ago, snekkerbod said: Seriøse produsenter har blocking diode i koblingsboksen til panelet. Søk i google etter «solar junction box diode» så ser dere flusst av eksempler. Googlet litt og det du sier er i samsvar med det som står i denne artikkelen: https://www.electricaltechnology.org/2019/10/blocking-bypass-diode-solar-panel-junction-box.html Det kan vel da se ut som at det da mye dreir seg om at man kjøper inn et solcellepanel av tilstrekkelig god kvalitet som har "blocking diods" innebygd. Redigert 28.Mai.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Har panel med denne koblingsboksen: Dioden der er vel en såkalt bypass diode og ikke sperrediode? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 (redigert) Og ikke bare har paneler av god kvalitet diode på utgangen, de har også dioder parallelt over hver celle i panelet slik at om noen celler skulle ligge i skygge så forbikobles de bare uten å bremse strømmen. Redigert 28.Mai.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 (redigert) Forslag til praktisk løsning: Man kobler opp ut i fra den forutsetning at solcellepanelet har innebygd "blocking diode". Så venter man til det er mørkt, og i tillegg så dekker man kanskje til panelet, slik at det ikke produserer spenning. Enten så bruker man da et litt dyrt tangampermenter som kan måle likestrøm med en tilstrekkelig grad av nøyaktighet, eller så kobler man inn et vanlig ampermeter i serie med solcellepanelet og så leser man av om det faktisk går noen "strøm i revers". Tenker at løsningen med å bryte kretsen og koble inn et "vanlig amperemeter" i serie vil gi den sikreste målingen. Som ampermeter kan man vel da kunne bruke et univeralinstrument som kan måle opp til 10 A. Hvis man eventuelt bruker et tangampermeter så må man passe på å måle bare rundt den ene lederen. Redigert 28.Mai.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MarexSuncab_FD Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Panelet mitt er MultiMarine fra Maritim Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Da har man en til man kan spørre hvis man ønsker det. Hvis dioden kommer i serie i kretsen så er det vel en "sperrediode". Kommer den i parallel så er det vel en bypass diode. Kontaktlink oppe til høyre på siden: http://www.hongxinxu.com/en/default.asp?id=5530 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Et søk hos maritim på MultiMarine ha alt mulig annet, tauverk, pentrypumpe . . . .. . ingen paneler. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MarexSuncab_FD Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 https://www.maritim.no/solcellepanel-mono-crystalline -> 120W versjonen Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 Stikk innom Biltema og kjøp en MPPT-regulator. Da får du mer effekt ut av panelet ditt. Den vindmølleregulatoren gjør en grei jobb i å kjøre ned fra solcelle og mølle til 12-14 volt, men da mister du endel av det ett solcellepanel kan levere. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 (redigert) En god ide, men kanskje ikke den regulatoren fra BT? Kvaliteten vet jeg ikke noe om, men den er for panel på max 130W og trådstarter har et panel på 120W. Det er greit nok, men det er ikke uvanlig at når en først har fått erfart nytten av et solcellepanel er neste stepp å kjøpe et til. Da blir akkurat denne regulatoren for liten. Som meget fornøyd bruker av Victron produkter, ville jeg sjekket litt hva de har å by på. Redigert 29.Mai.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MarexSuncab_FD Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 Hei, kjøpte den regulatoren fra Biltema som en test. Blir hverken fattigere eller rikere av den prisen 👍 Ladet batteriet til 100, fantastisk. Men. På Victron ser jeg at panelet fortsatt leverer 2A / 30W selv om det står som 100% fult. Trodde regulatoren skulle regulere dette. Kan det bli overlading? Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 Hva var spenninga? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.