mons
Sorry.
Jeg har fått posisjonen fra en venn som antakelig har mest opplysninger om krigsvrak i Norden, og jeg kommer ikke til å røpe mer før vi evt publiserer film, sidescan fra rov osv, og da kommer det an på hva kilden min ønsker.
Nokså sikker på at den sank, men helt sikker er jeg ikke. Finner den som sagt ingen steder på nett, og det tyder vel kanskje på at den ble borte.
Han kunne nok funnet ut av formatene også, men denne gangen ville jeg prøve selv.
Jeg har vært med å finne flere krigsvrak, og følelsen av å se det første gangen er ubeskrivelig.
Dessverre viser det seg at alle vrak der posisjon blir offentliggjort blir plyndret.
Når vi fant Jan Hubert avtalte vi med Ammerud (Saga Shipping - Overtok etter Høvding) at vi skulle ta opp en god del gjenstander før pos ble offentliggjort.
Surt for andre dykkere som ønsket fine fotomotiver, men det tok mindre enn ett år fra vi tok med utenforstående på vraket til det var tydelig at plyndringen var i gang. Det er folk som tjener penger på å kjøre vrakplyndrere, og det er folk som kommer sørfra med egne båter og bra utstyr for å forsyne seg. De blir ikke tatt selv om de skryter av plyndringen på nett og blir meldt til politiet.
Tollvesenet har imidlertid reagert nokså skarpt etpar ganger. De liker ikke at folk vil ha eksplosiver på ferga..
Mons