Jump to content

Hvordan forandre dine matvaner når du er på sjøen?

PiperBill

Recommended Posts

Det siste året har jeg (og kona) kuttet ut det meste av kjøtt og meieriprodukter. Vi spiser  fisk eller kyllingfilet en gang i uka og litt storfe kjøttdeig en sjelden gang til pizza eller taco. Svinekjøtt er helt utelukket. Spiser MYE grønsaker, bønner, linser og havregryn, grov brød. o.l og jeg er i grunn fornøyd med det..

Kroppen venner seg til å spise slikt og jeg har fått ned både vekten, kolesterol og blodtrykksnivået. Jeg trenger ikke lenger går på medisin for dette. Nå som jeg runder snart 63år og har en familiehistorie fult av hjerte og karssykdommer så er dette bare ++ for min del.

MEN….. når vi er på båttur så virker som om jeg gir litt blaffen. Inntak av alkohol øker (naturligvis) men det går også mye lettvint grillmat som pølser, burgere og fet kyllinglår, potetsalat, potetgull, nøtter, snop…  jo alt som er vanligvis nei mat.

Jeg bare lurte på om andre her inne spiser veldig annerledes nå dere er på sjøen.. båtferie, weekendtur på sjøen?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Vi spiser akkurat det samme i båten som hjemme, men vi har ikke stekeovn i båten, så der begrenser det seg. Men så gjør vi noe vi ikke gjør hjemme. Hjemme har vi alltid kokt egg til frokost lørdag og søndag. I båten er det fast takst, alle dager med speilegg og bacon til frokost, helgeturer som nå på ferie. På helgeturer err det fast takst med en dag med biff med løk! Og så ikke å forglemme, hjemme er det stort sett vann til middag, i  båten rødvin. Det er godt prisen på rødt her vi nå er i Sverige er ned mot halve prisen av hva den er hjemme. Sprit går det omtrent ikke noe av.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Av en eller annen grunn pleier jeg å gå ned i vekt når jeg er på båten, det skjønner jeg ikke. Ølkonsumet går opp, spiser neppe sunnere eller mindre mens jeg er på båten, og skrittelleren på mobilen registrerer vesentlig mindre aktivitet enn mens jeg er på land.

Fant tilbake til en ferieblogg fra 2018 nå, men observerte det samme da skolen startet opp og koronaoppholdet på båten var over. Jeg hadde forventet å gå opp i vekt, men gikk ned. 

https://hive.blog/blog/@tobixen/summer-vacation-2018-alone-in-copenhagen-and-some-rantings-about-the-grass-on-the-other-side-of-the-fence

Here is another observation; I had been out in the sailing boat for four weeks. For three of those weeks I had been drinking massive amounts of beer. Except for the last week I had been eating quite some unhealthy food. While being on a boat, one doesn't do that much exercise ... there isn't room for a lot of walking or running while being on the sea. And yet ... when coming home I stepped on the scale, and I could hardly believe my eyes ... 87 kg, that's pretty low for me, there is at least a decade since last time I saw such numbers. Going to work the next day, I climbed the hills without getting out of breath, same with the stairs at work.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har også sett at jeg går ned i vekt eller i alle fall ikke legge på meg i løpet av båtsesongen. Veldig rart sett i lys av hva jeg spiser/drikker og hvor lite mosjon jeg får.  Ellers i året er jeg på trenings senter og løfter vekter 3 ganger i uka og jeg har en tung jobb i kjøtt industrien. I båtsesongen blir treningen litt mere sporadisk. Mulig det er muskelmasse som forsvinner.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Vi spiser langt mer fisk og skalldyr når vi er i båten...har nesten alltid garn og teiner i sjøen..

Alkohol tror jeg er mye det samme som hjemme..kanskje litt oftere i båten...

Ankerdram (conac) er jo forbeholdt ombord...

Merker ingen vekt forskjell om jeg er i båten... 

Vi har steikovn ombord...og jeg innbiller meg at den blir oftere brukt ombord en den blir brukt hjemme...mye gratinering ...

Jeg har vært igjennom samme kuren som @PiperBill de to siste årene. Jeg har ikke vært overvektig, men hadde høyt kolesterol og er nå på så lavt nivå at jeg ikke trenger medisiner.

Jeg synes det funker fint. Vi er blitt mye flinkere til å ha grønnsaker med og jeg holder meg stort sett unna morrpølse og en del slikt som jeg småspiste hele tiden tidligere. Spesielt spiser jeg mindre av kjeks og langtidsholdbare bakevarer. Jeg er ikke helt asket, men vi har kuttet bra på de verste synderne og jeg synes ikke det er spesielt vanskelig. Jeg trives faktisk med det nye kostholdet.

Men hva med kokemuligheter i båten når du durer avgårde i 50 - 100 knop?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 6 minutter siden:

Men hva med kokemuligheter når du durer avgårde i 50 - 100 knop?

Det selges mye god mat rundt på div brygger, men har ett par halcoer også. 

Det jeg kan tilberede i speedbåten da, indrefilet som er rulla inn i alufolie, som ligger under motordekselet. poteter, løk, gulerøtter med en god dæsj smør, kan pakkes inn i alufolie under det samme dekselet og bli godt og varmt. 

Etter ca 1.5time ved passe hard kjøring er maten ferdig. Skal ikke undervurdere kokkemulighetene i en speedbåt, Så lenge han som kjører er en habil kokk :) 

Men det blir ikke akuratt få grillmiddager på holmer og skjær i løpet av året

Redigert av Guest (see edit history)
Eika skrev 1 minutt siden:

Hmmm, med ett 12v vaffeljern så skal den rekorden la seg slå ganske lett. 

Men å steke indrefilet i 80knop, det skal jeg gjøre i løpet av sommeren :) 

3000w inverter ?

Spør om du bør vurdere aggregat, det er vel begrenset med batterikapasitet i dine fartøy ?

Biff i 80knop :crazy::giggle:

TrikkerN Lønning skrev 4 minutter siden:

3000w inverter ?

Spør om du bør vurdere aggregat, det er vel begrenset med batterikapasitet i dine fartøy ?

Biff i 80knop :crazy::giggle:

Litt alufolie rundt biffen, så legge den bak motoren imellom toppene, så kan du få den den så blodig eller gjennomstekt du bare ønsker deg 

https://www.biltema.no/hjem/kjokkenmaskiner/steketermometere/steketermometer-tradlost-2000037729?gclid=EAIaIQobChMI_KyuqNXZ6QIViYSyCh273wTAEAAYASAAEgKOFfD_BwE

Jeg har endret matvaner i båten de siste årene. Kjøper masse tomat, paprika, agurk, crispsalat, minimais, brokkoli og blomkål. Dette er det så bare på kjøpe frokost og middag til. Har så godt som sluttet med bacon, gått over til en stripe skinke eller fenalår. En blings med egg, tomat agurk og spansk lagret skinke, er mye bedre enn bacon synes jeg. Griller nesten aldri, etter at jeg fikk komfyr og 3 gassbluss i 2015. 

Det å lage fajitas eller hjemmelaget pizza i båten, er noe av det mest fornøyelige jeg kan drive med. Viktig å tenke på kostholdet underveis i båten også. Vi skal jo alle bli over 90....  ?

Jeg gjentar meg selv ofte - det er stor forskjell både i hva slags båter vi har og hvordan vi bruker dem.  Noen har en velutstyrt bysse som er på høyde med et gjennomsnitts landkjøkken, til og med oppvaskmaskin - andre har et gassbluss fra Biltema og må ta oppvasken i sjøen.  Atter andre har ikke andre oppvarmingsmuligheter enn å pakke maten inn i folie og legge den på motoren.  Noen bruker feriedagene stort sett i gjestehavner, andre finner seg en fin uthavn og blir der i ukesvis, atter andre krysser atlanteren.  Er man alene ombord, i dårlig vær, i en liten seilbåt, kanskje uten autopilot, så er muligheten til å forlate posten ved rorkulten svært begrenset, og  man må greie seg på det man har tilgjengelig i cockpit. Disse forskjellene gir selvfølgelig svært stort utslag i hva slags kosthold det i det hele tatt er mulig å ha ombord.  Blandt seilbåtfolk og særlig regattafolk tror jeg enkel brødmat og pulverkaffe er svært allminnelig.

Vi seiler stort sett i kystsonene, men det blir ofte mye seiling, overnatting for anker og relativt lite tid i gjestehavner og uthavner i feriene.  Vi har en stor båt, gassbluss og gasskomfyr - hengeinnretning, slik at man kan gjøre enkle ting som å koke vann selv om det er sjøgang - men det er ikke til å komme utenom at vi har langt mindre plass og utstyr på båten enn hjemme, mindre kjøleskap, vanskeligere forhold for lagring av matvarer, etc.  I tillegg kommer behovet for sikring, matvarer, matrester og lignende må stues unna eller plasseres på en slik måte at det ikke går i dørken under sjøgang.  Vi har velfungerende autopilot, det er ikke mulig å holde utkikk samtidig som man jobber i pantry, men det er ikke mange skritt som skal til før man har utkikksmuligheter  - så det er ofte mulig å kombinere matlaging eller oppvask med seiling, også når man er alene i båten.  Kostholdet er vesentlig forskejllig avhengig av om fruen er med eller ikke, hun er flink på å lage mat, og kjøper også inn ferske matvarer så ofte som hun kan - men hun nekter å lage mat dersom det er for mye skvalping, da blir det stort sett brødskiver.  Jeg har en filosofi om at vi skal ha et relativt stort lager av tørrmat og hermetikk ombord, samt at det skal være litt "omsetning" i lageret, så når fruen ikke er ombord blir det mye pasta, pulverpotetmos, rett-i-koppen, joika og annen hermetikk.  Potetgull og sjokolade er jo også enkle kalorier når man hverken har tid eller evne til å organisere noe bedre.

Sjømat ombord - ja, det blir en del av det.  Jeg pleide å fiske mye da jeg enda bodde i Tromsø, det var jo så enkelt - bare å slippe ut noe snøre med noe stingsild eller plastmark, dra det opp igjen og spise torsk.  Da det en dag plutselig kom inn profesjonelle fiskebåter rett utenfor (16 år etter at reketråling ble forbudt i lokalområdet ble det plutselig en oppblomstring av kveite - reketrålene tok jo kveiteyngelen også) ble det adskillig mindre fisk å få, da var det plutselig ikke så interessant for meg å fiske lengre.  Jeg husker i min barndom at vi var på tur i fjæra med noen folk som var eksperter på matsanking - det var utrolig hvor mye god mat de fant på stedet, vi åt snegler, albueskjell og mye annet - nå for tiden er jeg usikker på hva som er trygt å spise og hva som ikke er det.  Jeg har prøvd å fiske noen få ganger etter å ha flyttet til Oslo, men jeg trenger kanskje et kurs i hvordan man finner mat i Oslofjorden.  Det er stort sett fruen som står for denne aktiviteten, og hun gjør det først og fremst i fiskebutikkene på land.

Grilling blir det også en del av.  Jeg liker å komme meg i land på øde øyer og lage skikkelig grillbål, kombinerer ofte lokal ved med grillkull.  Det er ikke så uvanlig å ha en grill fastmontert på hekken av båten - i enkelte land (sør-afrika?) er det tvert om helt uvanlig å ikke ha en grill fastmontert på båten.  Vi har en Cobbs-grill, den er brannsikker så det holder og kan fyres opp omtrent hvor som helst ombord (så lenge ventilasjonen er god nok til å unngå CO-forgiftning).

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...