Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Okkaby skrev 1 time siden:

Kjører bautruster fra startbatteriet.

Startbatteriet skal jo ikke kunne ta fra forbruksbanken om skillerele fungere som det skal, når start er primær batteri. Hadde den hatt forbruk som primær, så hadde jo start kunne trekke fra forbruk, frem til dette var under nivå hvor rele kutter. Da vil jo rele bli ødelagt, om en trekker så mye gjennom dette.

Plan er å montere eget batteri for truster, men dette blir først neste vinter, når renovering av kabin fremme står på plan.

 

Ser at en 40 truster fra Sleipner trekker opp mot 315A. Dette vil jo ingen skillerele kunne klare.


Rele er en utmerket oppfinnelse og kanskje en av den enkleste og beste løsninger. Men det har også sine små bakdeler. Når releet kobler inn så vil alle batteriene være koblet sammen som en bank. I batteriøyemed har du ikke 2 banker med kun 1 og alle batteriene vil prøve å utligne hverandre. Om dynamo er koblet på startbatteri og forbruksbanken er veldig nedtappet, så vil det når releet kobler inn, gå meget store strømmer over releet. Ikke bare det som dynamo klarer å levere men også det som startbatteriet klarer å levere. Akkurat dette er det ikke alle som tenker på og dimensjonerer kablene kun etter dynamo. Det har vært mange tråder om dette her på forumet og det som er kommet fram er at noen rele har elektronikk som prøver å utligne slike hendelser, bla med en forsinkelse for at releet ikke skal stå og klapre. I motsetting til diodeskille så har ikke rele noen muligheter for å stoppe strømmen av elektroner i å strømme den ene eller andre vegen. Et diodeskille har en helt annen oppbygning en et rele. Rele er helt enkelt, det kobler bare sammen batteriene. Noen styres av manuell bryter, noen styres av dynamo mens andre som som et VSR kobler samme på en gitt spenning. Men man kom,er aldri bort fra at et rele kun kobler sammen batteriene og ikke noe annet. Resultatet er at elektronene flyter uhemmet fra A til B i den hensikt å utligne hverandre. 

Kjellg

Kjellg

Okkaby skrev 1 time siden:

Kjører bautruster fra startbatteriet.

Startbatteriet skal jo ikke kunne ta fra forbruksbanken om skillerele fungere som det skal, når start er primær batteri. Hadde den hatt forbruk som primær, så hadde jo start kunne trekke fra forbruk, frem til dette var under nivå hvor rele kutter. Da vil jo rele bli ødelagt, om en trekker så mye gjennom dette.

Plan er å montere eget batteri for truster, men dette blir først neste vinter, når renovering av kabin fremme står på plan.

 

Ser at en 40 truster fra Sleipner trekker opp mot 315A. Dette vil jo ingen skillerele kunne klare.


Rele er en utmerket oppfinnelse og kanskje en av den enkleste og beste løsninger. Men det har også sine små bakdeler. Når releet kobler inn så vil alle batteriene være koblet sammen som en bank. I batteriøyemed har du ikke 2 banker med kun 1 og alle batteriene vil prøve å utligne hverandre. Om dynamo er koblet på startbatteri og forbruksbanken er veldig nedtappet, så vil det når releet kobler inn, gå meget store strømmer over releet. Ikke bare det som dynamo klarer å levere men også det som startbatteriet klarer å levere. Akkurat dette er det ikke alle som tenker på og dimensjonerer kablene kun etter dynamo. Det har vært mange tråder om dette her på forumet og det som er kommet fram er at noen rele har elektronikk som prøver å utligne slike hendelser, bla men en forsinkelse for at releet ikke skal stå og klapre. I motsetting til diodeskille så har ikke rele noen muligheter for å stoppe strømmen av elektroner i å strømme den ene eller andre vegen. Et diodeskille har en helt annen oppbygning en et rele. Rele er helt enkelt, det kobler bare sammen batteriene. Noen styres av manuell bryter, noen styres av dynamo mens andre som som et VSR kobler samme på en gitt spenning. Men man kom,er aldri bort fra at et rele kun kobler sammen batteriene og ikke noe annet. Resultatet er at elektronene flyter uhemmet fra A til B i den hensikt å utligne hverandre. 



×
×
  • Create New...