Jump to content

Hvilket skillerele anbefales til forbruk 300ah og start 160ah?

Okkaby

Recommended Posts

Hvilket skillerele anbefales som ikke koster halve båtsommeren?

Monterte et Biltema i fjor når jeg la opp nytt strøm system. Men dette har tydeligvis tatt knekken allerede etter kun noen få ture.

Lurte på hvorfor det ikke ladet på forbruk når vi kjørte båten en goe tur for en uke siden, men tenkte jeg skulle sjekke igjen når jeg hadde fått nye propell å tok en nye tur.

Idag kjørte motor først en goe stund på tomgang, for så å kjøre va 20min til verksted. Etterpå så kjørte motor igjen en stund på tomgang før det ble en tur på sikkert en time

med varierende hastighet inkludert full guffe. Når jeg da kom til brygga, så sjekket jeg igjen, å det var fremdeles ikke noe lading på forbruks bank. Så virker som det har tatt kvelden dette.

Ser de skriver kontinuerlig 125A på bruksanvisningen. Men sjøl om batteriene er på mye mer, så går der jo aldri så mye strøm gjennom systemet. Så den burde vel tåle dette eller?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Det som er avgjørende er hvor mange A dynamoen leverer, ikke hvor mange Ah batteribankene er på. 125 A kontiunerlig burde holde om du har en normal dynamo. 

Hvordan har du målt? Med multimeter på batteripolene på begge bankene mens motoren går?

Er skillereleet riktig koblet? Målte du at det ladet begge bankene når det ble montert?

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Er en vanlig 70A dynamo ja.

På gamle motor var det en 55A.

Ja målte med multimeter på begge banker. Forbruk lå 13, å startbatteri ladet med ca 14,4 mener jeg det var. Som også vises på voltmeter i instrument panel

Skillerele er montert i henhold til papirer som kom med det. Å det fungerte jo tidligere. 

Ellers skal jo også ledlyset lyse når begge banker lades, noe det ikke gjorde.

Så tenker å få noe som er bedre kvalitet enn Biltema sitt nå

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Hvorfor ikke bare gå for det beste om du skal opp fra Biltema uansett? En sannsynlig grunn for at Biltema VSR har feilet er svært høy strøm fra startbatteri til et paddeflatt forbruksbatteri i det rele kopler inn forbruk. Da kan strøm bli mye høyere enn det dynamo kan levere. Med et FET ladeskille er dette ikke mulig, og det koster vel i størrelsesorden det samme som et BEP VSR feks?

https://www.farco.no/tilbehor/batteri-dioder-og-reler/victron-argofet-100-2-two-batteries-100a

Okkaby skrev 46 minutter siden:

Forbruk lå 13, å startbatteri ladet med ca 14,4 mener jeg det var. 

Om spenningen på forbruk var over 12,7-12,8 V må batteriet motta lading fra en eller annen kilde. Har du solcellepanel tilkoblet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Fantino skrev for 2 timer siden:

Hvorfor ikke bare gå for det beste om du skal opp fra Biltema uansett? En sannsynlig grunn for at Biltema VSR har feilet er svært høy strøm fra startbatteri til et paddeflatt forbruksbatteri i det rele kopler inn forbruk. Da kan strøm bli mye høyere enn det dynamo kan levere. Med et FET ladeskille er dette ikke mulig, og det koster vel i størrelsesorden det samme som et BEP VSR feks?

https://www.farco.no/tilbehor/batteri-dioder-og-reler/victron-argofet-100-2-two-batteries-100a

Har ikke vært tomt på forbruk, da disse står med lader via landstrøm.

Men ja tenkte på noe Victron

Brigg skrev for 1 time siden:

Om spenningen på forbruk var over 12,7-12,8 V må batteriet motta lading fra en eller annen kilde. Har du solcellepanel tilkoblet?

Ingen solceller her nei. Så er nok at biltema dingsen har konka helt å kjører sitt eget show.

Jeg synes dette høres merkelig ut. Hadde det vært min installasjon ville jeg målt mere, både spenning og strøm, for å finne ut hva som egentlig skjer. Og kanskje snudd om på kablingen slik at dynamoen lader forbruk for å se om ting oppfører seg på samme måte da. 

Forbruk å start står på hver sin side av båten. Så må nok igang å trekke nye kabler om det skal kjører motsatt. Må da ta bort den som kommer fra dynamo til starter, siden den da må kjøres direkte opp til skillerel, som sitter sammen med forbruks banken, på motsatt siden av startbatteri. Går en 25mm kabel fra start hovedbryter å bort til skillerel.

Men skjønner ikke at det skal være noe annet enn skillerele som er gåen. Har samme oppsett i fiskebåten, men da kun med 2x90ah batterier. Der har den fungert uten problemer i 2 år nå.

Å når dette fungerte tidligere å led lampa da lyste som den skulle, så sier det meg at rele er gåen.

Ser den, da er det ikke så enkelt å koble om. 

Ved vanlig bruk tappes startbatteriet nesten ingenting, mens forbruksbanken kan være godt nedtappet etter en tid i uthavn. Det ideelle ved bruk av skillerele er da at dynamo lader forbruksbank og at startbatteri får lading gjennom releet. Da vil det gå begrenset med strøm gjennom releet. Om dynamo lader startbatteri vil det gå mye strøm gjennom releet for å lade en tørst forbruksbank. Dette medfører langt større belastning på releet. 

Har så langt ikke ligget noe mer enn maks 5 timer uten lading fra motor, siden jeg fikk brukt båten veldig lite i fjor, grunnet total renovering, inkludert bytte av motor nu i vår. Så forbruksbank har ennå ikke vært nedkjørt. 

Har nettopp montert batterimonitor nå i kveld, som er koblet mot forbruks banken. så skal ta en tur i mårå når jeg får byttet kilreimer og se hva den sier av spenning. Men siden led lyset ikke slår inn lengre, så mistenker jeg som sagt rele er gåen.

Skal finne kvittering, så kan BT får det tilbake i nakken. så får jeg sikkert et nytt, å kan enkelt prøve ut dette før jeg kjøper nytt fra annen leverandør. Tar maks 10min å bytte rele det det sitter.

Å batterier på forbruk er nye fra i fjor de også. 3stk a 100ah

Redigert av Okkaby (see edit history)

Brigg skrev 11 minutter siden:

Du har sjekket koblingene på releet og batteripolene, at det ikke er dårlig kontakt et sted?

Ja alt det er ok. De fleste kabler å sko/klemmer er i tillegg nye. Har jo lagt alt opp på nytt.

Skal som sagt se hva monitor sier når jeg tar en tur i mårå. Da ser jeg enkelt hva som kommer inn på forbruk under fart hvor det skal være god lading.

Du sier ikke noe om du har winsj eller thruster. Når du bruker rele så blir alle batteriene 1 bank så lenge releet er innkoblet. Når du da kjører thruster eller winsj så vil det gå store strømmer over dette releet, muligens langt høyere en disse 125A som releet er beregnet for. Om det da i tillegg oppstår «spikes» inne i releet så vil det ikke holde lenge. Mange tenker bare på hvor mye dynamoen lader, men det er ikke nok. Det er vel her likheten mellom BT og BEP releet slutter. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Kjellg skrev for 1 time siden:

Du sier ikke noe om du har winsj eller thruster. Når du bruker rele så blir alle batteriene 1 bank så lenge releet er innkoblet. Når du da kjører thruster eller winsj så vil det gå store strømmer over dette releet, muligens langt høyere en disse 125A som releet er beregnet for. Om det da i tillegg oppstår «spikes» inne i releet så vil det ikke holde lenge. Mange tenker bare på hvor mye dynamoen lader, men det er ikke nok. Det er vel her likheten mellom BT og BEP releet slutter. 

Kjører bautruster fra startbatteriet.

Startbatteriet skal jo ikke kunne ta fra forbruksbanken om skillerele fungere som det skal, når start er primær batteri. Hadde den hatt forbruk som primær, så hadde jo start kunne trekke fra forbruk, frem til dette var under nivå hvor rele kutter. Da vil jo rele bli ødelagt, om en trekker så mye gjennom dette.

Plan er å montere eget batteri for truster, men dette blir først neste vinter, når renovering av kabin fremme står på plan.

Ser at en 40 truster fra Sleipner trekker opp mot 315A. Dette vil jo ingen skillerele kunne klare.

Okkaby skrev 30 minutter siden:

Startbatteriet skal jo ikke kunne ta fra forbruksbanken om skillerele fungere som det skal, når start er primær batteri. Hadde den hatt forbruk som primær, så hadde jo start kunne trekke fra forbruk, frem til dette var under nivå hvor rele kutter.

Et rele gjør ikke annet enn å koble sammen når spenningen er over settpunkt på det batteriet releet senser på. Når det først er koblet inn har det ingen kontroll på hvilken vei strømmen går. Om du feks kjører truster og trekker strøm fra startbatteriet utover det dynamoen klarer å levere vil forbruksbanken bidra med strøm gjennom releet såfremt denne banken er tilstrekkelig oppladet. Dette vil fortsette så lenge spenning på startbatteri er over nedre settpunkt hvor releet kobler fra. 

Okkaby skrev 1 time siden:

Kjører bautruster fra startbatteriet.

Startbatteriet skal jo ikke kunne ta fra forbruksbanken om skillerele fungere som det skal, når start er primær batteri. Hadde den hatt forbruk som primær, så hadde jo start kunne trekke fra forbruk, frem til dette var under nivå hvor rele kutter. Da vil jo rele bli ødelagt, om en trekker så mye gjennom dette.

Plan er å montere eget batteri for truster, men dette blir først neste vinter, når renovering av kabin fremme står på plan.

Ser at en 40 truster fra Sleipner trekker opp mot 315A. Dette vil jo ingen skillerele kunne klare.

Rele er en utmerket oppfinnelse og kanskje en av den enkleste og beste løsninger. Men det har også sine små bakdeler. Når releet kobler inn så vil alle batteriene være koblet sammen som en bank. I batteriøyemed har du ikke 2 banker med kun 1 og alle batteriene vil prøve å utligne hverandre. Om dynamo er koblet på startbatteri og forbruksbanken er veldig nedtappet, så vil det når releet kobler inn, gå meget store strømmer over releet. Ikke bare det som dynamo klarer å levere men også det som startbatteriet klarer å levere. Akkurat dette er det ikke alle som tenker på og dimensjonerer kablene kun etter dynamo. Det har vært mange tråder om dette her på forumet og det som er kommet fram er at noen rele har elektronikk som prøver å utligne slike hendelser, bla med en forsinkelse for at releet ikke skal stå og klapre. I motsetting til diodeskille så har ikke rele noen muligheter for å stoppe strømmen av elektroner i å strømme den ene eller andre vegen. Et diodeskille har en helt annen oppbygning en et rele. Rele er helt enkelt, det kobler bare sammen batteriene. Noen styres av manuell bryter, noen styres av dynamo mens andre som som et VSR kobler samme på en gitt spenning. Men man kom,er aldri bort fra at et rele kun kobler sammen batteriene og ikke noe annet. Resultatet er at elektronene flyter uhemmet fra A til B i den hensikt å utligne hverandre. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Bep, Bt, victron, rele, diodeskille etc, alt fungerer. Men det som er viktig er å tenke på bruken. Noen klarer seg med det billigste mens andre må ha noe dyrere eller at de har spesielle ønsker som skal oppfylles. BT sitt VSR viser seg å fungere for veldig mange brukere i følge flere tråder her på BP. Men man må tenke på oppsettet og bruken før man monterer. Noen ganger er det best å ha det på startbatteriet, mens andre ganger lever det best på forbruksbanken. Det finnes rett og slett ikke noe fasitsvar på dette. Mange er heldige, det virker med en gang og de «merker» ikke noen problemer, selv om de kan være der. Mens andre igjen får problemer som du skisserer, med en gang eller aller helst etter en tid. For det er ikke slik at VSR sperrer for strømmen, så lenge det er tilkoblet så lever batteriene sitt eget liv som en enkelt bank. Og da «kan» det gå store mengder strøm gjennom releet. Blir det for mye for releet så blir det ødelagt etter en tid, og jeg tror det er akkurat det du nå opplever. Kanskje er ikke rele det beste for deg, mens heller en annen løsning. Tegn opp, noter ned og legg det ut her. Så får du helt sikkert mange synspunkter på dette. 

Får komme med en liten oppdatering her.

Kjøpte et Victron Cyrix og monterte dette idag.

Når jeg leste monterings veiledningen, så kom jeg over at det stod det måtte være en Common Minus.

Da kom jeg på at dette hadde jo ikke jeg montert igjen etter motor bytte.

Det var dette på gamle motor, men det kabel hadde gått samme vei som 40 motoren.

Så trakk da en 16mm2 minus fra nærmeste plassen. 

Startet motor, å vupti, der var det lading på forbruk også, i følge den nye batteri monitoren. Faktisk hele 14,7V

Så dynamo fungere den.

Men lure på en annen ting

Har jo en landstrøms lader, som kjører vedlikeholds lading på forbruk.

Vil den ta skade om den er aktiv samtidig som motor kjører å dynamo lader?

• 1 måned senere...

Tar opp denne tråden igjen og håper noen kan bekrefte det jeg tror jeg har forstått av forklaringene her.

Vi har vsr skillerele som kobler start og forbruk fra hverandre på 22,8V.

Forbruk er 3 x 100 a agm batterier. Disse har hvilespenning på 13,1V etter topplading når jeg kobler alt fra hverandre i vinteropplag.

Startbatteriet er bly/syre batteri og det har hvilespenning på 12,78V når toppet og frakoblet.

Det jeg har bekymret meg om er at spenningen på forbruksbanken synker fra 13,1V til 12,8V over noen dager i sesongen etter at vi har kjørt eller toppet batteriene med landstrømlader. 

Men slik jeg forstår det vil de forsøke å jevne hverandre ut og da vil forbruksbanken holde spenningen høyere for startbatteriet til alle kommer ned på 12,8V og skillerele splitter dem? 

Hvis dette stemmer. Burde jeg bytte rele? Taper jeg mye av kapasiteten til forbruksbanken på dette?

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...