Jump to content

Nedbetalingstid båtlån på eldre båt forhandler vs privat?

KalleAnka

Recommended Posts

Har lyst å kjøpe meg en båt igjen, men de båtene jeg finner som passer meg er under 7 meter og 16+ år gamle, og da står det på nettsidene til de som tilbyr båtlån at alderen på båten og nedbetalingstiden ikke kan overstige 20 år. Hvis båten er 18 år for eksempel har jeg da bare mulighet til to års nedbetaling. Er det annerledes hvis jeg kjøper båt hos en forhandler? 

Nedbetalingstiden er hvor lang løpetid du kan ha på forbrukslånet/båtlånet. Det har ikke noe med båtens alder å gjøre. Jeg er usikker på om du derimot får båtlån når du kjøper brukt båt av privatperson, men det går gjerne dersom du kjøper av brukt av forhandler.

Tilleggslån med sikkerhet i bolig kan anbefales dersom du har noe å gå på. Så ber du om egen betalingsplan og løpetid for dette lånet. Feks 5 år. Da blir dette et "eget" lån men på husets betingelser til lav rente.  

Høne, øl og hornmusikk!

KalleAnka skrev for 14 timer siden:

.......og da står det pånettsidene til de som tilbyr båtlån at alderen på båten og nedbetalingstiden ikke kan overstige 20 år.

Båtlån av typen det henvises til her er et lån hvor långiver tar pant i båten.

Långiver vil da være sikker på at båten hele tiden mens lånet løper er verdt så mye at den kan selges for et beløp som dekker hele restlånet, i tilfelle du ikke klarer å overholde betalingsforpliktelsene.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Du får ikke pant i båten med mindre den er registret i NIS/NOR. Båt på "avbetaling" slik mange båtforhandlere tilbyr er i praksis et rent forbrukslån. Hør med banken din hvis du har huslån. Det billigste er å øke pantsettingen i eiendom. Sier baken nei, så er det en økonomisk grunn til det. Da bør du ikke inngå en avbetaling.

Hvis man må lånefinansiere en båt som nærmer seg tyve år og ikke kan tilby noen sikkerhet i fast eiendom så tror jeg nesten man blir nødt til å ta et forbrukslån eller be familien om hjelp. Alternativet er å spare litt først hvilket jeg vil anbefale for en gammel båt kan bli dyr, meget dyr og tære på en likviditet man tilsynelatende ikke har?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Flere banker har grense for maks alder på båten i form av at det påvirker nedbetalingstid, slik du spurte om. F eks om båtens alder er oppgitt at ikke kan overgå 20 år i lånets løpetid, så betyr det for mange finansielle institusjoner at dersom du f eks kjøper båt på 15 år, så er det maks 5 år løpetid på lån du kan ha, selv om de skulle tilby ‘inntil f eks 10 års nedbetalingstid.’

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

På båtlån så tar de pant i båten. Den må da normalt sett bli registrert i skipsregisteret for at de skal ha pant i båten. Det er da disse grensene for alder på båt osv kommer inn. Alternativet er enten f eks å øke belåningen på boliglåner om man eier egen bolig. Dette er sikret med pant i boligen. Da er det huset, og ikke båten, som er sikkerhet. Da spiller det ingen rolle hva alder på båten er. Pengene kan du da i praksis bruke på det du vil. Det samme gjelder med forbrukslån. Men da er det ingen sikkerhet vanligvis, og renten er dermed tilsvarende høy (vesentlig høyere enn boliglån og båtlån). Det er nok delte meninger på hvor lurt det å bruke forbrukslån til båtkjøp. Det viktige er da å være klar over hvilken rente man betaler og ha en klar (og effektiv) nedbetalingsplan. 

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Jeg er klar over det med renter og at det er rimeligere å ta et lån med pant i bolig i stedet, men når fruen ikke vil at jeg skal gjøre det kan ikke jeg bare overkjøre henne heller. Båtlån er likevel rimeligere enn forbrukslån. Forbrukslån er fort over 20 % rente. Båtlån ligger på mellom 6 og 8 prosent. Nå er det kampanje rente hos en par med rente ned i rundt 3,5 prosent effektivt i 12 måneder. 

Mouche skrev 19 minutter siden:

Og boliglån får man helt ned i 1.3%. Med litt selvdisiplin så tar man båtkjøpet å¨et båtlåm og betaler ned på boliglånet litt raskere enn man ellers ville ha gjort for å "kompensere" for at en liten del av boliglånet har blitt brukt på en forbruksvare.

Når fruen da sier nei så ville jeg tolket det som et definitivt nei. 

Og siden hun kjenner saken best har hun muligens rett ;-)

.......

14 hours ago, KalleAnka said:

Jeg er klar over det med renter og at det er rimeligere å ta et lån med pant i bolig i stedet, men når fruen ikke vil at jeg skal gjøre det kan ikke jeg bare overkjøre henne heller.

Så kona vil heller ha et lån med ca 3 ganger så høy kostnad? OK, det er jo greit, men har dere egentlig snakket grundig og godt gjennom de alternative finansieringsløsningene og hva de medfører? Og har dere snakket grundig og godt om alle i husholdningen egentlig vil ha båt?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 3 år senere...

Hvor lang nedbetalingstid for kjøp av en gammel eller ny båt spørs hvilket lån du tar. Hvis du tar et klassisk båtlån hos en bank som for eksempel DNB der du setter båten som sikkerhet kan du få en nedbetalingstid på opptil 15 år.

Hvis du tar et båtlån uten sikkerhet er maks nedbetalingstid 5 år.

Alderen på båten har ikke noe å si for hvor lang nedbetalingstid lånet kan ha. Det er hvilken type lån du har som avgjør hvor lang løpetid lånet kan ha.

Hvis du tar et lån med sikkerhet må banken godkjenne båten som pant i lånet. Liker de ikke båten får du ikke et slikt båtlån. Tar man et lån uten sikkerhet kan man bruke det til å kjøpe hvilken båt man vil.

På denne siden står det ganske så utforlig om hvordan det fungerer å ta et båtlån.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...