Jump to content

Hvordan hindre groe på syrefast propeller

Sayana

Recommended Posts

Jeg tar vekk groe med hvit pad, om det ikke er for mye. Men må til med saltsyre om det har satt seg.

Jeg har forsøkt ymse midler for å hindre groe, uten at jeg har merket noen forskjell. Ulike voks og poleringsmidler. Det har vist seg å ikke gjøre særlig forskjell.

Så en grei liten rundvask med hvit Pad/skrubb som ikke riper stål...

Men det kommer mye an på hvordan solen kommer til.. så om du legger båten så propellen kommer mest mulig i skygge hjelper det ørlitegrann.

tilplan skrev 10 minutter siden:

Det gror vel ikke på en propell som er i bruk:rolleyes:

Tja, en syrefast propell er oftest på utenbords og drev. På utenbords løfter man gjerne propell/undervannshus ut av vannet. Så det er vel drev som er der det er mest utsatt. Og på et drev (særlig bravo) ligger det feks en anode under antiventilasjonsplaten og den klarer ila to dager å sørge for en liten hinne på proellen som kan ta to-tre knop - avhengig av hvor fintfølende oppsett man har.

Og i denne hinnen starter rur og annet snafs å feste seg raskt så ila en arbeidsuke så er det frem med pad...

PropSpeed er en mulighet, men ser ut som propellen må til Danmark for behandling. 

https://oceanmax.com/marine-products/propspeed/product-information

Jeg har ikke noe kunnskap om dette produktet, men kom over det fordi samme firma har kommet med et lignende produkt for å hindre groing på ekkoloddsvingere. Dette produktet har de fått lov å ha Airmar sitt varemerke på så det tyder på at Ocenmax har kvalitetsprodukter. Airmar er den ledende produsent av ekkoloddsvingere og dette er første gang på 40 år de har "lånt bort" varemerket sitt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...