Jump to content

Vanlig bensin eller miljøbensin på mindre 4 takt påhengsmotorer?

mafizter

Recommended Posts

Hei,

Jeg får snart en liten jolle samt en nesten helt ny 6hk mercury påhengsmotor. Jeg har hørt en del om miljøbensin og at denne er svært bra for mindre påhengsmotorer, blant annet at denne er mer skånsom mot motoren. Hva bruker folket? Er miljøbensin å foretrekke? Er det verdt den dyre literprisen? 

Den største fordelen med miljøbensin er vel lagringsbestandigheten. Dvs bruker du motoren lite og sjelden så er den å foretrekke. Om du bruker den mye og ofte er vanlig bensin helt OK. Men det kan være lurt å skifte til miljøbensin før vinteropplag så du ikke får avleiringer i forgasser over vinteren. Vanlig 95 blyfri skiller ut et fint pulver over tid, som kan tette de fine dysene i forgasseren. Dette unngås ved å lagre med miljøbensin, evt kjøre den helt tom før vinterlagring. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

virker som at det mest problematiske med disse småmotorene som gjerne blir brukt sporadisk og med lange perioder med lagring innimellom, er at bensin dunster vekk og lager avleiringer i forgasseren, som har veldig små dyser/passasjer på disse småmotorene.  

Miljø/alkylatbensin tåler lagring mye bedre uten å legge igjen like mye, så jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å bruke det iallefall

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

index skrev 24 minutter siden:

Den største fordelen med miljøbensin er vel lagringsbestandigheten.

Worry II skrev 20 minutter siden:

Jeg kjører vanlig besin til det går mot høsten, da skifter jeg til Alkylat :-)

Jeg har en liten Mercury påhenger som jeg bruker ganske sjelden. På den bruker jeg bare vanlig bensin, ofte fra kanne som har stått et år eller to eller sågar tre. Har ikke hatt noe problem med det så lenge jeg passer på å tømme forgasseren før jeg setter bort motoren for en stund. Da starter den lett gjen etter å ha ligget hjemme hele vinteren. En gang lå den over vinteren med bensin i forgasseren. Da ville den ikke starte før jeg tømte forgasseren og lot den få bensin igjen, men da også fra gammel kanne.

Til motorsaga, som jeg bruker sjelden, har jeg oljeblandet bensin som ofte står flere år på kanna. Da gjelder det samme. Passer på å kjøre den tom før jeg legger den bort.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kan man ikke bare sette til litt "lurium" på flaske i siste tank/tur til høsten? Det er hva jeg har gjort i alle år og lar (bensin)tanken være så tom som mulig og fyller opp med fersk bensin ved oppstart til våren. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Når dere sier å kjøre motoren tom, så er det rett og slett å stenge bensintilførselen og kjøre motoren til den stopper? Hva med resterende bensin som er igjen i tanken (intern tank). Tilsettes det "lurium" før denne settes vekk for vinteren?

Slikt lurium er vel dyrere enn en liter eller to med akrylatbensin?

Begge deler funker da. Det viktigste er å unngå avleiringer i forgasser under lagring. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 6 timer siden:

Slikt lurium er vel dyrere enn en liter eller to med akrylatbensin?

Ja, men spiller nok litt rolle hvor stor tank man har og hvor mye bensin det er på denne så "riktig" svar kan være både ja og nei..

Lurium til 100 liter bensin koster 100 kroner eller en krone literen mens alkylatbensin koster 35 kroner literen mot vanlig bensin som i dag kostet ti kroner da jeg fylt. Resten blir et regnestykke for den enkelte å finne ut av mht lønnsomhet.

Mouche skrev for 4 timer siden:

Ja, men spiller nok litt rolle hvor stor tank man har og hvor mye bensin det er på denne så "riktig" svar kan være både ja og 

Til en 6hk så er det helt greit å tømme tanken, fylle på en halvliter akrylatbensin og kjøre den litt. Og det var det som var spørsmålet.

Bårdp skrev for 4 timer siden:

Har nå i alle år brukt vanlig 95 oktan på alle mine påhengsmotorer både store og små. Aldri praktisert noen spessielle prosedyrer verken på det ene eller det andre og heller aldri hat problemer.

Heldig du da. Men andre er ikke nødvendigvis like heldige.

Bårdp skrev 5 minutter siden:

Nei de filkker og spekulerer vel for mye. Grenser for hvor mye lurium og omsorg en stakkars påhengsmotor tåler.

Forskjell på en ny 6hk og en gammel 60 hk vet du. Disse nye småtassene har noen veldig følsomme forgassere. Små hull og sånn.

index skrev for 12 timer siden:

Den største fordelen med miljøbensin er vel lagringsbestandigheten. Dvs bruker du motoren lite og sjelden så er den å foretrekke. Om du bruker den mye og ofte er vanlig bensin helt OK.

og dette er veldig sammenfallende med mine erfaringer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det forundrer meg at noen mener det er bedre å tilsette "lurium" eller bytte til miljøbensin, enn å bruke tappeskruen i bunn av flotørkammeret til det den er til..... så får en ut smuss og mjød også....

Er det frykten for å få for mange problemfrie sesonger???

Hvorfor tror dere produsentene av motorer (og forgassere) bruker tid og penger på å lage denne tappeskruen??

index skrev for 11 timer siden:

Til en 6hk så er det helt greit å tømme tanken, fylle på en halvliter akrylatbensin og kjøre den litt. Og det var det som var spørsmålet.

Klar over det, men spørsmålet er nok relevant også for de som har litt større motor og da kan det være greit å se på hva alternativene er og tilpasse sitt valg etter eget ønske basert på alternativene som er tilgjengelige. Og så kommer det jo flere sesonger får vi håpe?

Jeg bruker ikke penger på "lurium" eller "miljøbensin" når det funker akkurat like bra uten. Det er bensinen som overvintrer i flottørkammeret som kan være problem, og ikke bensinen på kanna eller på tanken. Bruk tappeskruen som dieselfan sier, eller kjør forgasseren tom. Noen tror også at 98 oktan er "bedre" enn 95. Kanskje fordi den er dyrere  . . . . ?

Men noen kjøper også vann på flaske i stedet for å bruk vann fra krana som er gratis og minst like godt . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Worry II skrev On 29.5.2020 at 9.24:

Jeg kjører vanlig besin til det går mot høsten, da skifter jeg til Alkylat :-)

Samme gjør vi. Gidder ikke å styre med tappekraner og flottørkammer. Da er det enklere å kjøpe et par liter Akylat som vi kjører igjennom på høsten :)

Så vidt jeg kan forstå oppnår man ikke det samme med å kjøpe 98 i stedet for 95. I dag angir oktannivået kun hvor mye bensinen kan komprimeres før den selvantenner og bør derfor kun være av interesse for de som har motorer med høy ytelse. Deppe aktuelt for jolla ;) (Bortsett fra @Eika da, tipper han har noen rimelig heftige jolle-motorer også ;) )

dieselfan skrev for 11 timer siden:

Hvorfor tror dere produsentene av motorer (og forgassere) bruker tid og penger på å lage denne tappeskruen??

Mener det er  for at mekanikkermene ikke skal bade i bensin-søl, men kunne drener bensinen før de starter å jobbe

8 av 10 som er trege å starte,  så er det på grunn av luftmangel er min erfaring ( de som går på land og  har Luftfilter).

Har i de siste 50 år aldri tappet eller kjørt tom en motor,   ikke sett noe hvitt pulver heller  kjører de på rutine utenom sesong, fyller på gammel bensin og de starter på 2-4 draget.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

lurer på hvorfor "alle" kaller det akrylat, det er jo plastikk  :giggle:
https://www.aspen.se/kunskap/kunskapsbank/vad-ar-alkylatbensin/

Roger jo skrev 4 minutter siden:

8 av 10 som er trege å starte,  så er det på grunn av luftmangel er min erfaring.

tror jeg har tilgode å oppleve en påhenger som nekter å starte pga luftmangel... :confused:

Og hvorfor selger motorprodusenter lurium på flaske i sitt eget navn og anbefaler å bruke det hvis de egentlig mener at det ikke har noen hensikt? Og hvofor gjør verksteder dette når man leverer en motor til service på høsten? Når sant skal sies så har jeg for egen del ikke merket noen forskjell på når jeg har gjort det kontra ikke gjort det, heller ikke tappet siste dråpen ut av motoren og allikevel ikke opplevd noe problem med dette. Kanskje bare flaks, kanskje ikke. Har fungert uansett i rundt femti år og med et uttall av motorer av alle kjente merker. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...