Jump to content

Vanlig bensin eller miljøbensin på mindre 4 takt påhengsmotorer?

mafizter

Recommended Posts

Som skrevet. 98 oktan har ikke etanol og løser dermed ikke opp så mye

vann. De fleste eldre påhengere tåler ikke sprit i bensinen.

Det er skrevet mye om dette her på båtplassen, også for ikke så lenge siden.

I tillegg er det en del totaktere som går bedre med høyere oktantall, men det

er en annen sak.

fredriksen skrev On 15.3.2018 at 22.05:

Vel Hulda, om den nyeste bensinen du har kjøpt er fra 2013, så er du heldig å har bensin uten biotilsetning. Biotilsetning er mer eller mindre sprit etter hva jeg oppfatter. E5 bensin (standard 95 bensin) på en 20-literskanne vil da inneholde en liter sprit..... Sprit trekker til seg fuktighet fra lufta. Det betyr vel at om E5 bensin står lagret hele vinteren så vil spriten trekke til seg vann fra lufta. Om jeg har forstått det rett. Tenk dere E10 som noen snakker om: 10% sprit i bensinen... Vet ikke hva som fordamper lettest av sprit og bensin, men jeg vet at sprit&vann har en tendens til å like seg godt på bunnen av forgasser og tanker. Nymotens bio-bensin egner seg ikke for lagring, så bruk den opp mens den gir god fart og glede :-)

På veteranbiler kjøper jeg alltid super bensin fra Esso for vinterlagring. Foreløpig har ikke den tilsetning av bio/sprit, og lagring med denne i forgasser & tank gir ingen problemer med oppstart på forsommeren. All annen E5-bensin ga problemer. Så i høst fikk 75 hk Mercury med tre forgassere super fra Esso før vinterroen senket seg.

(En annen sak er at med sprit i bensinen så synker kokepunktet drastisk. Det gir problemer for forgassermotorer hvor det koker i flotørkammer eller i bensinledningen...  Moderne motorer med innsprøytning har ikke dette problemet da bensinen står under trykk og har da et høyere kokepunkt...)

:-) steinar

småbåtentusiasten skrev On 24.6.2019 at 21.01:

Yamaha advarer i lang utredning om etanol i bensinen og gir råd:

https://yamahaoutboards.com/en-us/utility/news/boating-tips/trouble-with-ethanol

Havelle skrev for 23 timer siden:

Så vidt jeg kan forstå oppnår man ikke det samme med å kjøpe 98 i stedet for 95. I dag angir oktannivået kun hvor mye bensinen kan komprimeres før den selvantenner og bør derfor kun være av interesse for de som har motorer med høy ytelse. Deppe aktuelt for jolla ;) (Bortsett fra @Eika da, tipper han har noen rimelig heftige jolle-motorer også ;) )

Jeg skulle ønske vi fikk 99vpower på marinaene, flere av mercuryene har klistremerke på siden om at 96ron er det laveste man kan gå (får kun 95ron på marinaene) det samme skulle vel alle med mercury verado med kompressor ønske, de justererer jo ned tenninga automatisk når man kjører lavere oktan enn 98, så da yter de ikke like bra 

Det heftigste jeg har, er bare en 300promax, 3L v6 med 300+ hk. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...