Jump to content

Hvordan få læreplass/jobb på sjark? Vil bli yrkesfisker

Tyler Durden

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har en drøm om å en dag eie egen båt og jobbe som yrkesfisker i Trøndelag eller Møre. For en som er uerfaren ser jeg at rådet som stadig går igjen er at man bør først jobbe for andre i gjerne et par år før man selv investerer penger. Klokt nok! Jeg er en mann på 30 med jobb på land. Jobben får nesten bare vike om mulighetene dukker opp.

Hvordan vil du anbefale noen uten kontaktnettverk å få hyre på en fiskebåt? Gjerne sjark.

Selv tenker jeg følgende:

- Legeerklæring fra sjømannslege

- Sikkerhetskurs

- Prøve å komme i kontakt med fiskere via facebook grupper og fiskemottak. Kanskje treffer man en ildsjel som enten tar en med på noen turer, eller noen som faktisk har behov for arbeidskraft.

(Er det i det hele tatt så nødvendig? Hva med å kjøpe en liten sjark på 22-26 fot, fange taskekrabbe og drive juksafiske og lære mens man holder på? I utgangspunktet ser jeg for meg at det ikke er uoppnåelig å få til, da det ikke er snakk om å reise alene på lofotfiske for å dra garn. Nå er det sikkert noen som rister på hodet her.. ;-)) 

Tips/tanker? Alle svar jeg kan få setter jeg pris på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...