EspenH Startet 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2020 Jeg er forholdsvis ny eier av båt med drev, og trenger litt hjelp. Etter en herlig tur på fjorden, kjørte jeg i tomgangsfart mot båsen. Et voldsomt dunk fra drevet (trodde jeg hadde gått på) og revers var borte. Heldigvis hadde jeg ikke noe særlig fart, så jeg fikk dratt meg til riktig båsen. Når jeg nå setter giret i revers ruser motoren som om den var i fri. Har dere erfarne og motorkyndige vært borti dette før? Jeg kommer til å ta opp båten, men det er greit å ha en ide om hva jeg skal se etter før jeg setter i gang med feilsøking. Espen Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Går drevet i forover som normalt, at det kun er revers som ikke funker? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
EspenH Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Ja, det er riktig. Fri og forover fungerer normalt (dvs har jo bare forsøkt på tomgang forover, for å komme inn i båsen). Når jeg skifter til revers ruser motoren, som om den var i fri. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Har samme drevet som deg og har byttet gir wire i går. Når jeg skulle kalibrere wiren så skulle det ikke mye til før girene ikke var riktige. Kan det være noe slikt hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
EspenH Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Det kan jo være noe sånt, men det forklarer vel ikke smellet jeg hørte rett før? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Enig i det Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 EspenH skrev for 1 time siden: Jeg kommer til å ta opp båten, men det er greit å ha en ide om hva jeg skal se etter før jeg setter i gang med feilsøking. Ta av dekselet på drevet; se nøye etter om splint eller skrue/mutter/skive går fritt og lett før du demonterer wire. når girvelgerarmen er fri kan du normalt operere den med bare fingrene. Dersom du ikke har symetrisk motstand begge veier kan det være en indikasjon. Demonter girwire inne i båten og sjekk om denne lar seg dra frem og tilbake uten nykker, i full slaglengde. Vil anbefale å oppgi hvilken motor du har. Sitér dette innlegget Link to post
EspenH Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 (redigert) Takk for gode tips til feilsøking! Motor er VP AQ211A med 290 DP-A drev. Redigert 29.Mai.2020 av EspenH Utdypet motortype (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Pass på at føringshylsen til girkabelen har slakke fine buer... slik at det er minst mulig motstand. Husk også på at det alltid står vann i denne hylsen og at du derfor må passe på at enden på hylsen er godt over vannivå ved stillstand. Sitér dette innlegget Link to post
EspenH Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Takk for alle innspill til feilsøking. Da jeg starta opp for å kjøre båten til krana, gikk den helt fint i revers, uten noen problemer. Det var litt rart at den ikke gikk i gir, men jeg mistenker at jeg kjørte på en stein (jeg fant noen riper under finna på drevet som jeg tror er nye), og at giret ble dunka i en feil stilling. Har noen opplevd noe tilsvarende før? Uansett tappet jeg oljen og den var svart/grønn, så jeg tror alt i skjønneste orden nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.