Rookie_332 Startet 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2020 Satt opp VHF min med kalle navn "Leah" som båten heter men skulle kanskje satt inn "LG2947 " ? Og hva bruker dere når dere kaller opp på radion Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Er ikke dette noe de tar opp på vhf kurset? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Rookie_332 Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 S/Y Vega skrev 1 minutt siden: Er ikke dette noe de tar opp på vhf kurset? Ikke som jeg fikk med meg ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 (redigert) Det er båtens navn som brukes. Det brukte jeg da jeg jobbet på hurtigruten for nesten 60 år siden, på boreplattform i 1968/69 mot norske, engelske og nederlandske stasjoner og selvfølkelig bruker jeg nå båtens navn, Trudelutt nå på VHF. I tillegg til båtens navn skal vel egentlig også kallesignal taes med etter navnet. http://www.kystradio.no/privat/nyheter/komme-i-gang-med-vhf-radioen/ Redigert 29.Mai.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rookie_332 Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Lars H. skrev 2 minutter siden: Det er båtens navn som brukes. Det brukte jeg da jeg jobbet på hurtigruten for nesten 60 år siden, på boreplattform i 1968/69 mot norske, engelske og nederlandske stasjoner og selvfølkelig bruker jeg nå båtens navn, Trudelutt nå på VHF. Ok så innstillingene på VHF bør også ha båtens navn og ved bruk av VHF brukes båtens navn og ikke LG2947 ? Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 25 minutes ago, Rookie_332 said: Ok så innstillingene på VHF bør også ha båtens navn og ved bruk av VHF brukes båtens navn og ikke LG2947 ? VHFradioen skal programmeres med båtens MMSI-nummer, som du får tildelt av Telenor Kystradio. Båtens navn skal ikke "programmeres" noe sted, bortsett fra AIS, som skal programmeres med både navn, MMSI og kallesignal. Ved oppkall på radio, skal både navn og kallesignal benyttes, dersom det skal gjøres korrekt. Slurves mye med dette, så ofte brukes bare båtens navn. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 På kurset jeg tok så ble det sagt 3x «hvem du kaller opp» etterfulgt at 3x lisensnummer og avsluttes med 1x båtens navn. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Her avsluttes det med " Takk for sist!" Som er navnet på båten. Oppkalt etter et historisk norsk skip. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 På kystradio.no står det: Anrop kystradiostasjonen, eksempel; «Tjøme Radio, Tjøme Radio, Tjøme Radio, dette er Anna, Anna, Anna, Lima India 3189» Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rookie_332 Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Trond123 skrev 10 minutter siden: VHFradioen skal programmeres med båtens MMSI-nummer, som du får tildelt av Telenor Kystradio. Båtens navn skal ikke "programmeres" noe sted, bortsett fra AIS, som skal programmeres med både navn, MMSI og kallesignal. Ved oppkall på radio, skal både navn og kallesignal benyttes, dersom det skal gjøres korrekt. Slurves mye med dette, så ofte brukes bare båtens navn. Ok mmsi er satt inn , ok kun dette da jeg ikke har AIS , får dobbel sjekke at det ikke var AIS jeg satt båt navn på ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 En nabo hadde en båt som het Korevi (hvor er vi). Det ble litt moro når han skulle ha kontakt med en annen båt som het Hvavildi (hva vil de) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rookie_332 Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Lars H. skrev 2 minutter siden: På kystradio.no står det: Anrop kystradiostasjonen, eksempel; «Tjøme Radio, Tjøme Radio, Tjøme Radio, dette er Anna, Anna, Anna, Lima India 3189» Ok ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 (redigert) Men husk, det er ikke noe som heter Tjøme Radio lenger. Nå er det Kystradio Sør for hele Sørnorge. Redigert 29.Mai.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rookie_332 Svart 29.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Lars H. skrev 2 minutter siden: Men husk, det er ikke noe som heter Tjøme Radio lenger. Nå er det Kystradio Sør for hele Sørnorge. Ah det var godt du sa ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Lars H. skrev 21 minutter siden: En nabo hadde en båt som het Korevi (hvor er vi). Det ble litt moro når han skulle ha kontakt med en annen båt som het Hvavildi (hva vil de) Enda mer surr ble det da de ropte opp guttungen med håndholdt VHF i lettbåten. Den hadde navnet Hakkepeiling (har ikke peiling). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Trond123 Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Må ha vært god mosjon for lattermusklene å høre på de samtalene. Enkelte båtnavn er geniale, helt til de skal brukes på radioen. :) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Roger Murdock: Flight 2-0-9'er, you are cleared for take-off. Captain Oveur: Roger! Roger Murdock: Huh? Tower voice: L.A. departure frequency, 123 point 9'er. Captain Oveur: Roger! Roger Murdock: Huh? Victor Basta: Request vector, over. Captain Oveur: What? Tower voice: Flight 2-0-9'er cleared for vector 324. Roger Murdock: We have clearance, Clarence. Captain Oveur: Roger, Roger. What's our vector, Victor? Tower voice: Tower's radio clearance, over! Captain Oveur: That's Clarence Oveur. Over. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 (redigert) Lars H. skrev for 15 timer siden: Anrop kystradiostasjonen, eksempel; «Tjøme Radio, Tjøme Radio, Tjøme Radio, dette er Anna, Anna, Anna, Lima India 3189» Greit å bruke litt fornuft når man velger båtnavn med tanke på vhf-bruk, ja. Vi traff på en større seilbåt utenfor Anholt for noen år siden. Over hele akterspeilet stod det med store flotte bokstaver "MY DAY". Redigert 30.Mai.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 30.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Phoebe skrev 1 time siden: Greit å bruke litt fornuft når man velger båthavn med tanke på vhf-bruk, ja. Vi traff på en større seilbåt utenfor Anholt for noen år siden. Over hele akterspeilet stod det med store flotte bokstaver " MY DAY". He he utrolig ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.