Jump to content

Piece of mind - båtlivet kort oppsummert for både nybegynnere og erfarne...

Solseng

Recommended Posts

Ja, akkurat nå spiller jeg en gammel Iron Maiden skive - Piece of mind fra -83. Videre heter det jo egentlig peace of mind som betyr sinnsro eller sjelefred.

Grunnen til spørmålet, er at jeg reflekterer litt rundt det faktum at båten er en -96 modell som putrer rundt i skjærgården (riktignok med nyere motor). Sjøsatte i dag, og da er den verdt sin vekt i gull. Litt sen sjøsetting i år, men akkurat tidsnok til å få med meg varmen og solen nå i pinsehelgen.

I mellomtiden har man selvsagt drømt seg bort på Finn og sett på både det ene og andre. Det ene fjongere enn det andre. Jeg blir nok tro mot min gamle 20-fots traver enda en sesong siden 2009 da man er vel kjent med lyter og budsjett, men det kunne være interessant å høre hvordan dere andre kjenner på båtlivet, sinnsro, upgraditis, balanse og perspektiv.:smiley:

Redigert av Solseng (see edit history)

Jeg ser frem til 4 uker i båt med familien på 5. I år er båten 40 år gammel, og det samme er innenbordsmotoren...

Det er budsjettet som holder meg til den båten, men samtidig er det en indre bestemmelse å være fornøyd med det jeg har. I forfjor lå jeg 3 dager på et fantastisk sted med en nydelig sommer. Rundt meg var det fra Bavaria 35 til Princess V42 og P42 eller 44 eller noe slikt. Litt lengre ute en 60-foter. Store flott båter som koster vel det samme å eie og drive i året som min båt i innkjøp for 3 år siden. Samtlige så ned på meg, bokstavlig talt. Men hyggelige var folkene om bord. Samtidig kjente jeg på at vår båt er ganske så liten... :giggle:

Da jeg lå der kunne jeg kjenne på lysten til å oppgradere, men endte opp med å avfeie det og heller nyte solen, badetemperaturen, familien og at vi har det bra sammen som familie. 

Og det er derfor vi er i båt egentlig: Ha tid til hverandre borte fra et hus som gjerne vil ha litt stell, et hjemmekontor som stadig kaller - og heller kjenne litt på livet der og de. Lære ungene å fiske, dykke etter ankere, hoppe og leke i vannet og alt det der. :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Vi kjøpte vår Saga 27 1986 modell et år gammel i 1987. Vi kommer aldri til å bytte båt, har aldri hatt noen 3-fot syke. Båtliv? Å LEVE LANGSOMT. Nå er vi i Sverige, men skal hjem før fellesferien/kaoset.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...