Bigdrago Startet 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2020 Hei. Min lille skrekk er at batteriet skal bli flatt. Og det er vel ikke barebare å få start på en dieselmotor uten strøm. Er følgende oppsett mulig?: 2 batterier med batterivelger? Bør begge være i bruk eller bør man ha en bryter som velger hva som er startbatteri og hva som er forbruk? Tenker at levetiden blir lenger om begge er i bruk. Men når båten ligger i ro og jeg vil ha strøm til radio og lys vil jeg velge det ene. En duppedings som regulerer lading til maks 80% for forlenget levetid? Et lite solcellepanel som lader begge når båten ligger til havn? Kan panelet plasseres på innsiden av "takvinduet" i sort plastikk for å unngå at det blir tråkket på? Bør jeg velge 2 gel batterier med høyest mulig Ah? God pinse! Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Bigdrago skrev 4 minutter siden: Hei. Min lille skrekk er at batteriet skal bli flatt. Og det er vel ikke barebare å få start på en dieselmotor uten strøm. Er følgende oppsett mulig?: 2 batterier med batterivelger? Bør begge være i bruk eller bør man ha en bryter som velger hva som er startbatteri og hva som er forbruk? Tenker at levetiden blir lenger om begge er i bruk. Men når båten ligger i ro og jeg vil ha strøm til radio og lys vil jeg velge det ene. Startbatteri er kun for start! En duppedings som regulerer lading til maks 80% for forlenget levetid? En duppetitt skal lade batteriet til 100%, ellers får det en langsom død. Et lite solcellepanel som lader begge når båten ligger til havn? Koble panelet kun til forbruksbanken, Startbatteriet får normalt nok lading fra dynamoen under motorgange. Kan panelet plasseres på innsiden av "takvinduet" i sort plastikk for å unngå at det blir tråkket på? Nei, da får du elendig effekt. Bør jeg velge 2 gel batterier med høyest mulig Ah? Velg et rent startbatteri til start, om du velger åpent bly/syre, AGM, gel eller hva til forbruk, får andre komentere. God pinse! Og fortasatt god pinse til deg. Mvh Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TideRace Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Som vanlig gode og presise svar fra Lars H. Søker du på "solcellepanel", "laderegulator", "forbruksbatterier" , o.l. her på forumet, finner du antagelig nok informasjon til lese deg opp til en mastergrad om emnet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Men kom gjerne med konkrete enkeltspørsmål her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.