Pirate of Soon
Under kjøring på ca 2000 omdr begynte plutslig motor å gå ureint. Øker jeg turtall så går den reint igjen.
Men når jeg skal forsøke og gå ned på tomgang så er ikke det mulig, det er heller ikke mulig å sette gearvelger i nøytral. Årsakene er nok det høye turtallet.
Dette byr på noen problemer når jeg skal legge til, da det ikke er mulig å få båten til gå under 7 knop.
Når jeg stopper motor, setter gearvelger i nøytral, og forsøker å starte opp igjen så veksler den den fint mellom fram/nøytral/bakk. Men får ikke noe gasspådrag, motoren går kun på tomgang., antar det er en form for derate mode.
Jeg har tatt av motordeksel, og ser at sjaltere for både gass og gear følger med når gass-/gearhendel beveges. Motoren går i gear og det framdrift både fram og back, men kun tomgangs turtall.
Når dette oppstod hadde motoren et par korte perioder der den oppførte seg normalt igjen, men det gikk fort over.
Jeg tar i mot råd og hjelp. Også om noen kjenner til fagfolk som evt kan se på båten der den ligger. Villig til å betale det prisen er på dette!
Evt om det er noen som har diagnoseverktøy. Jeg regner med det er lang kø på fleste båt-verkstedene.
Båten ligger i Sonskilen og er ikke kjørbar. Jeg har heller ikke henger.