Kappa Startet 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2020 Jeg har nylig montert solcellepanel på dekk. Maks lading er 6-7 ampere under optimale forhold. Batterispenningen på blybatteriene (2 x 150 Ah) var 12.45 volt før sola tittet frem. Dette tilsvarer ca 50% opplading. Etter 2-3 timer i sola var spenningen 12.75 volt. Dette tilsvarer 100% opplading. Hvordan kan det lille panelet klare dette på så kort tid? Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Dette er mens ladingen fortsatt pågår, sant? Da er de langt ifra fulle, det du ser er påtrykt spenning fra solcelleregulatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Ok. Nå sier voltmeteret 13.1 volt. Hvor høyt må den påtrykte spenningen gå før man kan anta at batteriene er fulle? Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Du skal ha over 14V i noen timer før det er i nærheten av fullt Hvilken solcelleregulator har du? Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Den heter sumyok og er ratet til 10 ampere. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 (redigert) En regulator til 274 kroner ville jeg ikke hatt mye til overs for. Bytt den ut med en MPPT-regulator. Redigert 31.Mai.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seilerslask Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Hvis det er den jeg tror det er, så er det jo indikatorer på selve regulatoren for hvor fullt den tror batteriet er. Tipper den gjør jobben sin helt greit, så lenge du har valgt riktig panel (med fornuftig Voc/Vmpp), ellers enig med Lars Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Husker ikke hva regulatoren kostet. Men er den dårlig? Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Det er en PWM-regulator, så den er ikke like effektiv som en MPPT-regulator. Hvilket panel kjøpte du? (modellnummer o.l.) Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Det er et monokrystallinsk panel av merket MultiMarine. Stiv ramme av aluminium. Kjøpt på Maririm. Det ligger på taket av lukegarasjen innfelt i fire hjørneklosser, og jeg kan tilte panelet 0-90 grader i fire ulike retninger, mot sola. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 (redigert) 2 hours ago, Kappa said: Ok. Nå sier voltmeteret 13.1 volt. Hvor høyt må den påtrykte spenningen gå før man kan anta at batteriene er fulle? När batterispänningen ligger på kring 14V och laddströmmen är under någon enstaka A är de nog i princip fulla. Blybatterier laddas med konstant spänning, och drar då den ström de tycker sig behöva. Om spänningskällan (dina solceller) inte kan leverera önskad ström, kommer spänningen sjunka tills jämvikt uppstår. Det är den spänningen du ser, men är alltså egentligen inget mått på hur fulladdade de är utan lika mycket på hur mycket solen skiner. En generator försöker alltid lämna 14V och klarar ofta hålla kvar ungefär det även med ganska dåligt laddade batterier (då den kan lämna mycket mer laddström än dina solceller) Nu kan det ju vara en viss indikator i alla fall (som nämnts ovan), eftersom din solpanel inte kan leverera så mycket ström. Dvs om spänningen ligger länge uppåt 14V med bara din solpanel som laddkälla så bör alltså strömmen batterierna vill ha vara ganska låg (=fulladdade). (Den spänningen du refererar till som ett mått på batteriets laddstatus gäller för övrigt bara batterier som varit i vila (ingen ladd- eller urladdning) under lång tid, vanligen 24h) Redigert 31.Mai.2020 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Kappa Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Idag har jeg lært at jeg må vente til natten før jeg kan måle den reelle spenningen, og dermed vite hvor mye strøm det er på batteriene. Kanskje jeg bør montere en bryter mellom solcellene og batteriet for å kunne måle spenningen på dagtid. Skal en slik bryter være mellom panelet og regulatoren, eller mellom regulatoren og batteri? Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Den beste løsningen er en shunt, da har du kontroll på strømmen som går inn og ut av batteriet til enhver tid. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Med en shunt får du full oversikt ?. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Enig. Monter et shunt. Eneste måten å få kontroll. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.