Jump to content

Båtelektrisk, lading med solceller

Kappa

Recommended Posts

Jeg har nylig montert solcellepanel på dekk. Maks lading er 6-7 ampere under optimale forhold. Batterispenningen på blybatteriene (2 x 150 Ah) var 12.45 volt før sola tittet frem. Dette tilsvarer ca 50% opplading. Etter 2-3 timer i sola var spenningen 12.75 volt. Dette tilsvarer 100% opplading. Hvordan kan det lille panelet klare dette på så kort tid?

En regulator til 274 kroner ville jeg ikke hatt mye til overs for. Bytt den ut med en MPPT-regulator.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

2 hours ago, Kappa said:

Ok. Nå sier voltmeteret 13.1 volt. Hvor høyt må den påtrykte spenningen gå før man kan anta at batteriene er fulle?

När batterispänningen ligger på kring 14V och laddströmmen är under någon enstaka A är de nog i princip fulla.

Blybatterier laddas med konstant spänning, och drar då den ström de tycker sig behöva. Om spänningskällan (dina solceller) inte kan leverera önskad ström, kommer spänningen sjunka tills jämvikt uppstår. Det är den spänningen du ser, men är alltså egentligen inget mått på hur fulladdade de är utan lika mycket på hur mycket solen skiner.

En generator försöker alltid lämna 14V och klarar ofta hålla kvar ungefär det även med ganska dåligt laddade batterier (då den kan lämna mycket mer laddström än dina solceller)

Nu kan det ju vara en viss indikator i alla fall (som nämnts ovan), eftersom din solpanel inte kan leverera så mycket ström. Dvs om spänningen ligger länge uppåt 14V med bara din solpanel som laddkälla så bör alltså strömmen batterierna vill ha vara ganska låg (=fulladdade).

(Den spänningen du refererar till som ett mått på batteriets laddstatus gäller för övrigt bara batterier som varit i vila (ingen ladd- eller urladdning) under lång tid, vanligen 24h)

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Idag har jeg lært at jeg må vente til natten før jeg kan måle den reelle spenningen, og dermed vite hvor mye strøm det er på batteriene.

Kanskje jeg bør montere en bryter mellom solcellene og batteriet for å kunne måle spenningen på dagtid. 

Skal en slik bryter være mellom panelet og regulatoren, eller mellom regulatoren og batteri?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...