Jump to content

Joda 8100 Twin Cab. God båt ??

Mazo

Recommended Posts

:puke: Nå er sommeren her :lol:

Og drømmen om en litt større båt blir sterkere og sterkere.

Har kikket på et par utgaver av Joda 8100. Har noen positive eller negative erfaringer med denne båten? Er det spesielle svakheter/styrker ved båten som noen sitter med info om ?

Jeg for min del faller litt for løsningen + at akterkabinen tar svært lite av uteplassen.

Tips, Ris og Ros tas imot med åpne armer :cheers:

GOD SOMMER ALLE SAMMEN !!! :diving

Utgangspunkt: Har Joda 8100 Twin Cab med VP TAMD 30 (105 hk) med hardtop som er kjøpt for noen få år siden.

Ros/ris

Liker sengeplassen foran forkabinen som har god plass til to voksne og to barn. Sengeplassen skilles fra forkabinen med gardiner. Det er dermed ikke nødvendig å rydde vekk alt sengetøyet her hver dag.

Stor frontluke i forkabinen som gir god adkomst til fordekket – det er nærmest en trapp opp via sengeplassen foran. Dette er grei og sikker adkomst til fordekket for barn – behøver ikke å ”klatre” på utsiden av båten. NB! denne luka faller ganske tungt bakover dersom man ikke åpner luka forsiktig – dette kan forårsake skader i luka (sjekk for skader her dersom du kjøper en slik båt).

Akterkabinen er nok ikke stor, men den gir god plass for 2 voksne. Til sammen er dette grei sengeplass for 4 voksne og 2 barn.

Fin kalesjeløsning ved at kalesjen kan rulles opp framover og festes til hardtopen – slipper dermed å ha kalesjen liggende ved akterenden når den er rullet sammen i fint vær.

Synes båten er ganske sprutsikker – får sjelden vannsprut over cocpiten selv i motsjø.

Fin plass for sjøkart foran rattet – denne plassen er også fin for evt. bærbar PC med sjøkart – har vel omtrent aldri hatt sprut fra baugen og over PCen. Skyveluken over inngangen til forkabinen er også fin for plassering av sjøkart.

Dette er jo ingen stor snekke, men jeg synes det er romslig uteplass – det er dog greit med en ekstra sitteplass/stol ved siden av kokeplassen for den som skal betjene kokeplater og skap når man spiser.

Klosettrommet har grei høyde, men det er nok litt trangt, spesielt nå man skal bruke klosettpapir.

Har isolert hele motorrommet på nytt med nye isolasjonmatter – den originale isolasjonen i motorrommet var dårlig.

Har tre batterier – et start og to forbruk – syntes at jeg hadde noe dårlig strømkapasitet i starten. Skyldtes muligens noe dårlig laderegulator. Skiftet laderegulator (til Ladac) – har hatt god strømkapasitet etter dette.

Litt ”lurvete” elektrisk opplegg – alt elektrisk var muligens ikke originalt. Brukte Toms Bil og Båt til å rydde opp i det elektriske opplegget samtidig som han montere laderegulator, landstrøm og lader – meget fornøyd med den jobben han gjorde.

Hadde originalpropell fra 1986 på båten – var litt misfornøyd med ”frasparket” – skiftet til ny og bedre propell – marsjer nå greit i 11 – 12 knop (GPS-målt).

Båten er litt følsom for skjev belastning (det er muligens alle snekker/båter).

Båten er nok også litt følsom for sidevind (er nok noe vindfang i hardtopen) og strøm i vannet ved manøvrering i sakte fart. Jeg har imidlertid baugpropell og dette er dermed ikke noe problem.

Har ellers gjort en del forbedringer, synes jeg, av mange detaljer, men dette har ikke vært omfattende arbeider.

Kan for øvrig nevne at Joda har planlagt å starte opp en viss produksjon av denne snekketypen – de hadde en helt ny båt på båtmessa (Sjøen for alle). Så vidt jeg kunne se, var den ganske identisk med min båt, men de hadde laget et større klosettrom (rene ”ballsalen” etter min vurdering)- hadde nå plassert garderobeskapet foran klosettrommet (det ligger bak klosettrommet på min båt). Toppen av garderobeskapet var her en hendig plass for TV e.l.

Er en fornøyd Joda- eier. Ta gjerne kontakt dersom du har noen flere spørsmål.

Takk til Twincab.

Det er omtrent det jeg har vurdert også. Bortsett fra at jeg ikke har kikket så mye på motor og strøm enda. Har egentlig lyst til å kjøpe med en slik eller en Agder 840. Synes det virker som fine solide kvalitetsbåter.  

Tusen takk for langt og godt innspill.

• 2 måneder senere...

Ble det en JODA eller......    Har selv en 86-mod 8100 TC med TAMD 30. Kjøpte den i -99,  og er godt fornøyd. Første år var vi 2 voksne og 3 barn. NÅ er det snart bare oss to voksne igjen som bruker båten. Det hadde vært moro å få en tilbakemelding om dine erfaringer med "ny" båt, enten det ble JODA eller noe lignende.  :drink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...