Jump to content

Hjelp. Får ikke VP280SP i fri!!!

Goddis77

Recommended Posts

Etter sjøsetting og kobling av kabler idag, kom turen til å starte motoren.

Vi hadde laget oss en hurtigkobling for start på motoren, slik at vi ihvertfall fikk sjekket at dette fungerte.

Vi satte giret i fri, og startet opp. Gikk fint trodde vi, helt til jeg så ut. Båten beveget seg da fremover. Gikk derfor ut, og så at hekkaggregatet hadde løftet seg og sto i over 45 graders vinkel. Skrek derfor om stopp av motoren for å kunne finne ut hva dette kom av.

Etter mye synsing prøvde vi å sette giret i en annen posisjon, hvor vi så at gasswiren fremdeles ikke tok. Det endte da med at båten stod i gir fremover, og tauverket stod i stram givakt! Stoppet derfor motoren igjen, og prøvde motsatt. Litt ned med spaken, men da bakket monsteret!

Etter mye prøving og kløing i hodebunn..... gav vi opp for kvelden. Var ikke mer lys igjen ute, og for vanskelig å begynne å feilsøke med lommelykt.

Kommer garantert til å få en tlf fra Marinaen imorgen, da jeg ligger på serviceplassen deres og skulle vært vekke ikveld.

Noen som har et svar på problemet mitt???

Noen måter å sjekke oppsettet???

Båten har nå ligget i ca 3mnd på land. Kan dette ha medført "heng" i girwiren? Hva kan jeg gjøre???

mvh

Oppgitt båtmann som heldigvis skal på ferie til syden på Onsdag :drink::drink::drink:

Hadde noen problemer om giring som levde sitt eget liv på min forrige båt ifjor (VP280SP) og fant fort ut at det var girwire som hadde tatt kvelden. Ytre strømpen på wiren var rustet og sprukket opp slikt at spaken hadde dårlig kontroll på hva som virkelig skjedde under dekselet på drevet.

Tilt opp drevet og skru av dekselet med de to stjerneskruene. Sjekk så hva som beveger seg hvor og når da spaken blir regulert i reverse-nøytral-forover.

Skulle alt dette klikke så har jeg et 280SP drev for salg beregnet for AQ140 B21 4 sylindret motor hvis du skulle være så heldig at du har noe av den varianten motor i båten.

Lykke til

Mvh Jørgen

Redigert av Jorg-1 (see edit history)

Regner med at 280 drevet er i orden. Det var inne for overhaling i vinteren som var. Er bare brukt i 2 dager etter dette. Etter det har det stått på land (påmontert). Lurte litt på om det kan være kontroll-enheten min. Den er litt sliten, og har i lengre tid vurdert å kjøpe ny. Må hekkaggregatet av for å montere ny kontroll-enhet, eller er det bare å strekke ny wire?

Er ikke sikker på om jeg helt skjønner hva som er problemet ut fra det som beskrives, men skal ta med noe som jeg selv opplevde med et 280-drev.

Hadde hatt drevet av ved vårpussen og montert det tilbake. Ved prøvekjøringen etter sjøsetting hoppet drevet opp i øvre posisjon under bakking. Fikk båten tilbake på slippen litt faderlig fort for å sjekke hva som var problemet. Det viste seg at slangeklammen på den ene belgen var satt litt feil og hindret at "bakk-haken" falt ned og gikk i inngrep som den skulle ved reversering. Dermed hoppet drevet opp i øvre stilling ved bakking, med propellen vispende i vannflaten. Det var gjort på et øyeblikk å rette på dette og få båten på sjø igjen.

Kanskje du er ute for noe lignende?

Lykke til!

:wink:

Redigert av Jenny (see edit history)

Takker for tipsene :smiley:

Det som er hovedproblemet mitt er at jeg ikke får motoren til å gå i fri. Har prøvd flere ganger (ganske dårlig kontroll-enhet. Går tregt, og fri-posisjonen er ikke midt på, men heller litt lenger ned).

Bilde

Liker ikke å legge fra bryggen når jeg ikke er helt sikker på kontroll-enheten.

Det er heller ikke ønskelig å legge til igjen, da jeg har den inderste båsen i havnen min.

Under opplaget har jeg aldri rørt girwiren, men tenkte at en kanskje har kommet borti denne under innsettingen av motoren?

Har nå lastet ned servicemanualen fra medlems-siden, men fant ingenting som hjalp meg. Hjalp ikke at det stod på svensk heller.

Prisen for en ny kontroll-enhet ligger på 2500kr (Watski-katalogen), men en må vel kjøpe wire utenom?

Ville nok spandert på meg ny kontroll. Hadde faktisk samme problemet som deg med en lignende kontroll. Skulle legge til kai, og skulle bakke opp. Men da ville ikke motoren gå i fri! Fikk stoppet motoren, og tenkte både på defekt gir og en ødelagt sommersesong. Men Problemet her var kun at noen små plastdingser som skal holde girwiren på plass i kontrollboksen hadde gått ut av sporet.

Etter denne episoden kjøpte eg denne hos martim:

ULTRAFLEX B-103 TOPP

På min nåverende båt har eg kobelt kontroller, og disse er helt utrolig deilige! Utrolig lett girskift og veldig presis.

Lykke til. Håper det snart er slutt på alle dine problemer!

Kjøpte meg ny kontroller idag. Etter en del timer med knoting og justering, fikk jeg endelig båten i fri.

Men tingene er ikke helt som de skal ennå. Har problemer med giret på kontrollen. Får lagt båten i gir fram og bakking, men ved bakking går hekkaggregatet opp med en gang (har ikke powertilt), og blir slengt ned igjen når jeg setter den i fri. Samtidig får jeg ikke gitt gass med spaken, noe som gjorde at jeg kjørte båten på tomgang til båsen min ikveld. Så nå ligger den ihvertfall der den hører hjemme.

Der var mange forskjellige måter å koble kontrolleren på. Var vist oppkoblinger til mange motorer, men ikke til min. (GM 6,5L D). Er nok bare en justerings-sak, så dette fikser jeg :yesnod:

I morgen reiser jeg på 1ukes tur til Tyrkia, og jeg kjenner på kroppen at det trengs!

Ellers god uke alle sammen :flag:

Du skriver at drevet hiver seg opp når du skifter til revers.

Da er det bakhaken på drevet som ikke henger skikkelig på.

Dette er en fjørbelastet hake sak som holder drevet inntil drevplaten. Enten har du groe eller lignende i fjørbelastnigen som gjør at haken ikke går i inngrep, eller det kan være at haken henger seg opp i noe, eller selve haken kan være slitt.

Hos meg var det det siste som var problemet. Det at drevet hev seg opp og slapp ned igjen med et brak når jeg fristilte medførte brudd i opphengsgaffel. Som i verste fall kunne ført til at jeg kunne mistet drevet. Jeg mistet ikek drevet, men måtte kjøpe ny opphengsgaffel.

Min anbefaling er å få orden på bakhaken og innen du har ordnet det være meget forsiktig når du reverserer

Hmmm. Det som er rart er at den er i lås hvis jeg stopper motoren og kjenner etter for hånd. Da sitter den dønn fast både ved forover - fri - bakking. Mener å ha hørt at dette aggregg. skal være løst når en kjører fremover. Slik at en den detter opp hvis du treffer noe .... Stemmer dette?

Det er låst når du kjører forover også....til en viss grad. (Dette fordi om du engang skulle brutalt slakke av gassen til tomgang og båten er i full fart...så vil vannmassen presse opp drevet for så og "banke" ned med et smell når båten er i ferd med å stoppe opp.)

Treffer du noe på bunn....vil drevet løse ut bakkesperra og drevet sprette opp.

Ved reversering låser du ytterligere drevets bakkesperre slik at det ikke så lett spretter opp ved gasspådrag akterover.

Forslag: Skru av deksel på drev med to stjerneskruer og sett drevet i fri for hånd etter å ha tatt av wiren. I fri skal "sjaltedogen" ligge vannrett. Sjaltedogen er den delen som går videre inn i drevet som bestemmer giret.

Lykke til.

Mvh Jørgen

Redigert av Jorg-1 (see edit history)

Hei.

Har nettopp kommet tilbake fra 1ukes ferie. Har derfor ikke kunnet svare før nå.

Jeg har ikke skiftet propell, men hekkaggregatet har stått på land i 3mnd. Har tatt dette opp og ned et par ganger for å rengjøre inni der, så det kan jo være at jeg har kommet borti denne fjæren som frode_b nevnte.

Skal få sjekket dette så snart jeg er kvitt matforgiftingen jeg fikk i Tyrkia (MANGE år til neste tur til syden!).

Noen som har noen bilder eller bedre tegninger om hvordan dette drevet fungerer?

Manualen jeg fant på medlemssidene var litt dårlige...

Det er vesentlig lettere når båten er på land men ikke en umulighet å justere i vannet. Kaldt da, hutre :wink:

Når jeg skrur av dekselet, er der noe bak dette som ikke tåler vann?

Eller går dette fint?

Noen som har noen bilder eller bedre tegninger om hvordan dette drevet fungerer?

Manualen jeg fant på medlemssidene var litt dårlige...

Når jeg skrur av dekselet, er der noe bak dette som ikke tåler vann?

Eller går dette fint?

Det går helt fint.. er ikke vanntett det lokket..

• 10 måneder senere...

Bruker dette gamle emnet videre jeg

Skulle ta oss en fin tur idag med båten. Ved bakking ut av båsen gikk drevet opp. Den har gjort dette av og til pga slitte kroker (dette skal byttes til vinteren). Vanligvis holder det å stikke hånden ned på drevet og riste i det. Detter da "på plass". Men idag hjalp ingenting :headbang: Regner med at dette skyldes mye groe som har lagt seg på/under drevet. Liker ikke å stikke ut uten mulighet for bakking. Ser derfor ut til at båten blir liggende i båsen forløpig.

Noen som har noen tips som ikke innebærer å ta båten på land?

Kan nevne at det nesten ikke er mulig å frigjøre drevet for hånd slik at en f.eks kan legge ett tau rundt det... :diving::nonod:

Redigert av outbreak (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...