Jump to content

Intercooler til TAMD41, tæringsskade på lokket


kaam

Recommended Posts

Eldre typer intercoolere har lokk av kopper. Her kan du få noe irring med årene. Nyere intercoolere har lokk av herdeplast og her har jeg aldrig sett noen form for korrosjon eller sårskader.

Jeg tar opp intercoolerne på båten hvert annet år for gjennomgang, kontroll, syrevask og smøring.

Etter rengjøring, når jeg setter delene sammen igjen, setter jeg inn øvre og nedre pakningsleiene samt selve pakningene med vannfast fett. Gjør du dette periodisk, gjerne hvert annet år som jeg, vil du redusere sjansene for korrosjon og saltangrep.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg har også sett tilsvarende på en huset til en intercooler tidligere. Det virker som det legger seg saltvann i sporene rundt rundt kanten på intercooleren og det blir tæring i godset.

 

Selve huset til intercooleren koster "kun" litt over 2000 noe som ikke er så ille tatt i betraktning av hva enkelte andre båtdeler koster.

 

Hvis du børster rent "sårstedet" så kan du kanskje forsøke å legge i kjemisk metall. Jeg har god erfaring med kjemisk metall både i forb. med tetting av intercoolerhus og eksosmanifoil på en AQAD 31.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post

Selve huset til intercooleren koster "kun" litt over 2000 noe som ikke er så ille tatt i betraktning av hva enkelte andre båtdeler koster.

<{POST_SNAPBACK}>

Drevia har kampanje (Se ett stykke ned på siden) på bl.a. dette lokket nå. Koster 1271,-sek. Vet ikke om det er inkl moms, men det er vel ikke så galt uansett.

LAGT TIL: Prisene er med moms. Det står øverst på siden.

 

Jeg skal til med samme jobben snart. Blir litt spennende å se hvordan det er på motoren min... Vet ikke om forrige eier har hatt oppe denne i det hele tatt. Drevia skriver at en kan forvente helt opptil 20 % bedre effekt ved full rens og bytte av lokk. Pleier det å bygge seg opp så mye dritt inne i denne kjøleren?

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post

Takk for svar og gode råd. Jeg trodde delen var mye dyrere. Jeg fikk den hos lokal Volvo Penta forhandler for ca 2000 og det var lagervare. Jeg venter nå på plastlokk. Kanten som tetter mot lokket var gått helt i oppløsning i ca 5 cm lengde mot blokka der det er dypest hulrom og skadet andre steder. Jeg tror også det skyldes saltvann som trenger inn i hulrommene og at bruk av forskjellige metaller forårsaker spenninger og elektrolytisk korrosjon.

 

Bilde

Link to post

Den kjøleren kan ikke ha fungert særlig godt. Synes også som skilleveggen med pakning mellom kammerene mangler. Hvis den er på plass vil du alltid se merke etter pakningsleie på toppen av kjøleregisteret. Jeg har alldrig hørt eller sett at galvanisk korrosjon skal være noe problem her. Selve ytterhuset er riktignok av aluminium og resten av delene i messing/kopper. Hvis riktig montert skal disse delene aldrig komme i kontakt med hverandre.

De som lever etter regelen "dont fix it if it aint broken" vil oppleve slike ting relativt ofte på en gammel motor. Da er det som regel for seint å reparere og en må til VP å kjøpe nytt. Flaks at VP har så rimelige deler da. :yesnod:

Åpner du derimot motoren din rutinemessig er du på forskudd med problemene og du unngår slike overraskelser.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Denne kjøleren så ikke særlig bra ut nei. Håper du berger innsatsen og får den ut hel. Det ser ut som om kanten på innsatsen er ganske deformert på toppen. Disse intercoolerne er like på 31, 32, 41, 42 og 43 motorene til Volvo og kanskje flere også. Vær oppmerksom på at det nye huset du bestiller muligens vil ha en litt annen og tykkere fals i bakkant der hvor "trakten" som smalner inn til røret mot turboen er festet. Dette kan føre til at intercooleren kommer i press mot veivhusfilteret slik at du ikke får løsnet dette senere uten å løsne litt på intercooleren. I min båt må veivhusfilteret av for å få skiftet luftfilter. Ganske tungvindt å måtte løsne både intercooler og veivhusfilter for å få skiftet luftfilter.

 

Min erfaring er at hvis man demonterer lokket med kjøleren montert på motoren uten å tappe ut vannet så renner det sjøvann ned i hullrommene på huset og dette tærer eller forårsaker en kjemisk reaksjon. Originalt så er det bilde av en instruksjonsbok på lokket til intercooleren, som sikkert betyr at det er noe som bør leses før man begynner å plukke på den.

 

Stusser litt på det rem skriver om at ikke noen av delen kommer i kontakt med hverandre. Lokket (den gamle typen) som er av messing/kobber skrues fast i pinneskruer som står i godset på aluminiumshuset. Dermed er det i allefall kontakt der. Selve kjøleren står vel klemt fast mellom pakninger men sjøvannet som sirkulerer har vel en viss ledeevne mellom metallene?

 

GeirFrode spør om det bruker å samle seg mye dritt inne i kjøleren og det gjør det. Veivhusventilasjonen i form av veivhusfilter like ved innsuget/luftfilteret eller i form av direkte slange inn i luftfilterhuset fører til mye oljedamp som kommer inn i innsuget og som legger seg på registeret på kjøleren. 20% effektøkning med rengjøring og skifte til nytt lokk høre dog mye ut. Har gjort begge deler men kan ikke si at forskjellen var så merkbar.

Link to post

Vær oppmerksom på at pakningen som følger med lokket for å legge på skilleveggen, av og til er produsert feil. Det er en flat pakning med spor på ene siden som skal tres inn på skilleveggen, og som har fått skjært ut en "V" på to steder for å kunne tres på rundt 90 graders hjørner. V-en skal naturlig nok være på samme side som sporet. På endel pakninger er denne på feil side, dvs den siden som skal tette mot kjøleren og huset. Det kan være lurt å åpne esken for å sjekke i butikken når du henter delene, så slipper du en tur tilbake for å hente ny pakning. (Volvo er klar over det, men gir blaffen før du reklamerer)

Link to post

Originalt så er det bilde av en instruksjonsbok på lokket til intercooleren, som sikkert betyr at det er noe som bør leses før man begynner å plukke på den.

<{POST_SNAPBACK}>

Det mener jeg å ha lest i boka et sted at en skal være forsiktig med å åpne selve kassen. Jeg har aldri sett hvordan denne kjøleren er satt sammen, så jeg er foreløpig grønn på området. Men det stod noe om noen plater man skulle være forsiktig med å skille fra hverandre eller noe sånt.......

 

Jeg har tenkt å gå over det meste av kjølesystemet på sjøvannsiden på min motor i vinter. Er det noen steder der det må byttes til nye pakninger osv? Finnes det eventuelt noen form for pakningssett jeg bør kjøpe før jeg går løs på jobben?

Link to post

Stusser litt på det rem skriver om at ikke noen av delen kommer i kontakt med hverandre. Lokket (den gamle typen) som er av messing/kobber skrues fast i pinneskruer som står i godset på aluminiumshuset. Dermed er det i allefall kontakt der. Selve kjøleren står vel klemt fast mellom pakninger men sjøvannet som sirkulerer har vel en viss ledeevne mellom metallene?

Joda Saga, noe forbindelser har du. Flensen på registeret blir presset mellom de to pakningene etter at lokket er trukket til. Her skal du vel ikke ha noen metallisk kontakt mellom Al. og messing? og ihvertfall ikke der vann kommer til? Pinneboltene sitter i al-huset og kronmutterne ligger an mot messingdekslet (gammel type) Her har du kanskje en forbindelse?, men igjen du mangler vel fortsatt elektrolytten for at galvaniske prosesser skal skyte fart. Spenningsforskjellene på al og messing er omlag 0,5V, og dette skal være akseptabelt i forbindelser som utsettes for kondensvann. (Ikke sjøvann)

På den annen side, på gamle kjølere som vi ser her, kan pakningsfunksjonene være brutt sammen og saltvann er tilstede i de fleste metalliske forbindelser. Da får vi raskt tæring i forbindelsene, og delelageret til Volvo Penta blir neste.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

På den havarerte kjøleren var det ingen pakning oppå flensen, bare under. Men det var brukt en masse flytende pakningsmasse oppå. Her var trolig kontakt mellom lokk, kjøler og hus uten at jeg studerte det nøye, og det var salt i hulrommene rundt kanten av huset.

 

Er det så at det skal være en pakning over og en under flensen på kjøleren som klemmes fast med lokket? I følge delelageret for Volvo Penta og deres tegninger skulle den ene pakningen ligge i bunnen av huset under kjøleren, men det ser ikke ut til å være riktig.

Link to post

Jepp :yesnod: To identiske pakninger. Den ene trer du på kjøleren fra undersiden til anlegg på undersiden av flensen oppe. Husk vannfast fett. Slipp så kjøleren ned i huset. Den går bare ned en vei da tappestussen på undersiden sitter offset. Den andre pakningen legger du i det pakningssporet oppe som dannes av kjøleren og alu-huset. Husk ny pakning på skilleveggen i dekslet. Holdes på plass av litt vannfast fett.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Til info. selger Volvo i Sverige lokk til interkooler kompl. med rør/slanger for SEK 1271,- ifm. sin høstkampanje.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
  • 4 år senere...

Hei Rem,

 

Ser at du kommenterer tæring på Intercooler til en TAMD41 og at du selv smører den under kontroll annen hvert år.

 

Jeg har selv to TAMD40 motorer og i den sammenhengen har jeg noen spørsmål ang. Intercooleren for disse.

cooler.jpg

 

Her er selve huset (nr 48) av aluminium og det nedre dekslet av støpejern (nr 54). Saltvannet kommer inn via nr 69 og går ut øverst på nr. 52 (vider i rør nr 46). Luften som skal kjøles kommer gjennom ved pakning nr 62 og går gjennom pakning nr 49.

 

Har Intercooleren ute til overhaling nå og er mottakelig for tips til hva som bør gjøres i tillegg til rengjøring. Lurer spesielt på hva du vil anbefale når det gjelder fett feks.

 

På forhånd takk.

 

Vh

BL

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post

Ikke så mye å gjøre egentlig. Vask luftdelen inkl. registeret i motorvask og høytrykkspyler (vær forsiktig med ribbene, ikke gå for nære) Saltvannsdelen kan du la stå med fortynnet saltsyre. Blander du ut 30%-en du får kjøpt på byggmarkedene til 10% kan det stå over natta.

Bytt ut alle suspekte pakninger, og sett inn de resterende med vannfast fett.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...