Knallipadden Startet 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2020 (redigert) Vurderer å kjøpe meg en styrehusbåt med utenbordsmotor som jeg kan bruke hele året. Har tidligere hatt en liten Askeladden som jeg har brukt. Jeg har imidlertid fått høre at jeg bare har hatt flaks som ikke har ødelagt motoren min. Jeg har alltid tiltet opp motoren og har kjørt den som normalt. Fått høre at den må være tiltet ned og at den skal gå i 10-15 min før man kjører for å være sikker på at den kjøler som normalt. Vannet renner vel ut når jeg tilter den opp slik at det ikke blir frostsprengning? Kan jeg eventuelt surre en varmekabel rundt stammen? Redigert 31.Mai.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 I manualene på min Suzuki står det helt eksplisitt at motoren skl være tiltet ned om vinteren når det er fare for frost så hvorfor ikke bare følge det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Taskeladden Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Det samme står i instruksjonsboken til min Tohatsu 2008 model. Motor skal være tiltet ned, med undervannshuset under vann. Dette gjelder selvsagt ikke om vannet fryser til regner jeg med. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Vi hadde en fisker som Yamaha- kunde i Son. Hans poeng var at girhuset kunne sprekke om det var vann i det. Dessuten kan impelleren fryse fast i huset. Derfor tiltet han aldri opp motorene om vinteren. Han hadde aldri problemer. Selv når han frøs inne. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Vannet renner jo ut om den er tiltet ned også men ikke det som er under vannlinjen. Det betyr at viktige komponenter som vannpumpe med impeller står i vann og holder seg frostfri med mindre det slår til med sprengkulde. Da bør du uansett ikke starte motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Vil ikke motoren bli tært i stykker hvis den står ned hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Ikke hvis du passer på anodene. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Anodene skal hindre tæring. Om vinteren gror det heller ikke. Så det går fint å ha den nede om vinteren. Selv om jeg ofte av ren vane tilter opp motoren. Selv da har alt gått greit, også når det har vært kaldt (under frysepunktet over par uker). Ellers fint lite å bry seg om her på Sørlandet hvor det skjeldent er så kaldt. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tkb Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Hadde motoren nede en vinter for mange år siden. Så ikke særlig pen ut nei. Mekaniker som jeg rådfører meg med har lang fartstid og er meget dyktig. Opplever at alle svar jeg får er korrekt. På min F300 sier han at motoren dreneres og bør stå oppe. Ingen problemer etter vinteren. Nesten alle motorene i havna i Bodø er tiltet opp om vinteren. Hører ikke noe om havari. Men det er lurt å la motoren stå i vann noen minutter i tilfelle frostperler rundt impeller. Så det så? Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 (redigert) Hvor langt nede sitter impelleren? Er den under vann når motoren er tiltet ned? Mange utenbordsmotorer har nippet for slange. Er det ikke bare å fylle på litt frostvæske når motoren er tiltet opp og er av eller vil impelleren stenge for at vannet blander seg? Vet at det meste vil renne ut men hvis det er noe vann rester igjen inni der liksom. Er bare å bruke en slange stuss med en trakt og tømme litt frostvæske oppi hvis det er meldt frost en periode. Sjelden det er frost lenge i Bergen om vinteren. Redigert 31.Mai.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Knallipadden skrev 12 minutter siden: Hvor langt nede sitter impelleren? Er den under vann når motoren er tiltet ned? Mange utenbordsmotorer har nippet for slange. Er det ikke bare å fylle på litt frostvæske når motoren er tiltet opp og er av eller vil impelleren stenge for at vannet blander seg? Vet at det meste vil renne ut men hvis det er noe vann rester igjen inni der liksom. Er bare å bruke en slange stuss med en trakt og tømme litt frostvæske oppi hvis det er meldt frost en periode. Sjelden det er frost lenge i Bergen om vinteren. Hvis du elsker å gjøre ting tungvindt og foretrekker både belte og bukseseler så tror jeg metoden du beskriver er helt riktig (for deg).. Sitér dette innlegget Link to post
ulsetbåt Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Men for nysgjerrighetens skyld, er det noen som vet om konkrete tilfeller hvor stammen på utenbordsmotor har frosset istykker? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 (redigert) Ja, har sett det ved en rekke tilfeller. Kortigerer, ikke stammen, kun girhus. Har aldri sett sprukken stamme. Redigert 1.Juni.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 ulsetbåt skrev for 6 timer siden: Men for nysgjerrighetens skyld, er det noen som vet om konkrete tilfeller hvor stammen på utenbordsmotor har frosset istykker? Har hatt båter med påhengs på båten liggende ute hele året siden 80-tallet. Motoren vippes alltid opp etter bruk. Aldri noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Fuglen skrev 4 minutter siden: Har hatt båter med påhengs på båten liggende ute hele året siden 80-tallet. Motoren vippes alltid opp etter bruk. Aldri noe problem. Og du bor ved Mjøsa Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.