Jump to content

Utenbords om vinteren

Knallipadden

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg en styrehusbåt med utenbordsmotor som jeg kan bruke hele året. Har tidligere hatt en liten Askeladden som jeg har brukt. Jeg har imidlertid fått høre at jeg bare har hatt flaks som ikke har ødelagt motoren min. Jeg har alltid tiltet opp motoren og har kjørt den som normalt. Fått høre at den må være tiltet ned og at den skal gå i 10-15 min før man kjører for å være sikker på at den kjøler som normalt. Vannet renner vel ut når jeg tilter den opp slik at det ikke blir frostsprengning? Kan jeg eventuelt surre en varmekabel rundt stammen?

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Anodene skal hindre tæring. Om vinteren gror det heller ikke. Så det går fint å ha den nede om vinteren. Selv om jeg ofte av ren vane tilter opp motoren. Selv da har alt gått greit, også når det har vært kaldt (under frysepunktet over par uker). Ellers fint lite å bry seg om her på Sørlandet hvor det skjeldent er så kaldt. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hadde motoren nede en vinter for mange år siden. Så ikke særlig pen ut nei.

Mekaniker som jeg rådfører meg med har lang fartstid og er meget dyktig. Opplever at alle svar jeg får er korrekt. 
På min F300 sier han at motoren dreneres og bør stå oppe.

Ingen problemer etter vinteren. Nesten alle motorene i havna i Bodø er tiltet opp om vinteren. Hører ikke noe om havari.

Men det er lurt å la motoren stå i vann noen minutter i tilfelle frostperler rundt impeller.

Så det så?

Hvor langt nede sitter impelleren? Er den under vann når motoren er tiltet ned? Mange utenbordsmotorer har nippet for slange. Er det ikke bare å fylle på litt frostvæske når motoren er tiltet opp og er av eller vil impelleren stenge for at vannet blander seg? Vet at det meste vil renne ut men hvis det er noe vann rester igjen inni der liksom. Er bare å bruke en slange stuss med en trakt og tømme litt frostvæske oppi hvis det er meldt frost en periode. Sjelden det er frost lenge i Bergen om vinteren. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Knallipadden skrev 12 minutter siden:

Hvor langt nede sitter impelleren? Er den under vann når motoren er tiltet ned? Mange utenbordsmotorer har nippet for slange. Er det ikke bare å fylle på litt frostvæske når motoren er tiltet opp og er av eller vil impelleren stenge for at vannet blander seg? Vet at det meste vil renne ut men hvis det er noe vann rester igjen inni der liksom. Er bare å bruke en slange stuss med en trakt og tømme litt frostvæske oppi hvis det er meldt frost en periode. Sjelden det er frost lenge i Bergen om vinteren. 

Hvis du elsker å gjøre ting tungvindt og foretrekker både belte og bukseseler så tror jeg metoden du beskriver er helt riktig (for deg)..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...