Jump to content

Har trimmet en Mercury 50 EFI, og opplevd problemer

bedre etusiast

Recommended Posts

Hei! Har lest meg opp til at man kan ta ut luft restriktor plata på innsuget for å få motoren til å yte 60hk. Motoren gikk fint helt til jeg ga på høyt turtall, den begynner og rykke og nappe på 4000rpm +.  Drar den inn falsk luft ? Eller tåler den ikke å få så mye luft uten og få mere drivstoff? 

Redigert av bedre etusiast (see edit history)

har hørt om folk som har fåt skade på motor etter å fjernet restriktor på Yamaha F80 for å gjøre den til 100, uten å remappe. 

For mager blanding over tid er ikke bra ... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tviler på at denne har nødmodus. Den har en spjeldsensor, som gir beskjed om hvor mye luft du slipper inn, veldig enkelt. Så når du slipper inn luft nok til 20% flere hester, og bensinen ikke økes, for du har ikke byttet elektronikk, så stemmer ikke blandingen. Å kjøre med alt for mager blanding er ikke bra for motoren. Skaff styrbox til 60 hester. Eller få omprogrammert den du har, om det er mulig.

Edit; Ser Ivar var før meg, men jeg poster likevel, som en understrekning av det han skrev.

Guest Balder..

Det er ikke verd det, du vil få en økning som knapt er merkbar, gjør som sagt lenger opp, bytt motor om du mangler power.

For mager blanding dreper din motor så lenge den ikke har innlagt sikkerhetssystemer/nødmodus, husk att den viktigste jobben bensinen har foruten å skape en arbeidstakt er kjøling, den kjølingen bensinen tillfører forbrenningskammer er viktigere en den kjølingen kjølevannet gir... det var den enkle versionen å forklare det på.

De tillbyr i Norge også bla remapping av Suzuki 115 opp til 140hk+,  men nevner ikke/vet ikke att injektorer også må byttes.

For å sette det på spissen, hvem som helst kan kjøpe utstyr for å "remappe", men vær forsiktig !! du blir ikke snekjer av å kjøpe en hammer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...