Guest Balder.. Startet 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2020 Jeg strever som f... med å få min DAB radio (se bilde) til å fungere, den fungerer nesten aldrig pga dårlig signal. Så til spørsmålet, i en bil er jo antennen oftest festet i karroseriet, mens i en båt står den ofte festet i ett glassfiber/plast skrog, dvs ingen jording av antenne som er med å forsterker signal mottak, jeg tenkte da....hva om jeg jorder antennesokkelen direkte inn på båtens jordingsanlegg/batteriets minuspol ? Hva mener dere som har greie på dette ? Blir snart gal av den forholdsvis dyre og etter sigende bra radioen/høytalerne som knapt gir lyd fra seg....men kun evner å gi beskjed om "Service not avilable" 99% av tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Hva slag antenne har du? Pisk eller vinduantenne som i bil? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Det er antenner som er beregnet for å funke uten å stå på en metallkonstruksjon som en bil. Du får det i båtutstyrsbutikker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Har vanlig klistreantenne på eit sidevindu, har ikkje jordet den slik eg gjorde i bilene. Men det virker fint. Dog er dab generelt ein historisk tabbe. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Balder.. Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 (redigert) Ok, da håper jeg det ordner seg med ny antenne uten spesiell jording. Den antennen jeg etterhvert fikk var av enkleste type gamle FM modell (de som solgte og monterte radio for meg "glemte" å montere antenne gikk en uke før jeg forstod att den manglet ) Hadde/har ingen radio med den antennen, fikk nå utlevert en DAB vindusrute modell, men der manglet overgangs stykket fra FM plugg til den moderne DAB pluggen, jeg har nå bestilt denne overgangen å skal da montere ruteantenne, håper da att radioen begynner å virke....2mnd etter att jeg fikk den montert....men begynner å tro på ordtaket "tingenes iboende faenskap" Redigert 1.Juni.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Jeg bruker en vindusantenne for bil i båten. Bruker vindu-innrammingen av aluminium som jord. Funker bra... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Guest Balder.. Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Jeg har håp nå, er en slik antenne som skal påå Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.