Jump to content

2015-modell G1 E-Tec 115HO fusker på tomgang

HiWard

Recommended Posts

Jeg vet ikke om emnetittelen er helt beskrivende, men det virker som om motoren «hikker» eller misser noe på tomgang. Jeg har også problemer med at den stopper når jeg setter den i gir på lavt turtall (550-600rpm) Som dere sikkert skjønner av beskrivelsen min er jeg ikke mekanisk begavet. Jeg har lagt ut en videosnutt hvor man kan høre motoren på tomgang.

Jeg har nylig byttet tennplugger og er rimelig skkker på at disse er indeksert riktig. Jeg kjøpte dem på Ravns Garage etter å ha tastet inn modellkoden på min motor, så jeg regner med å ha fått riktig type med riktig spacing.

Motoren går fint på høyere turtall, men det virker som den jobber hardt i lav hastighet. Motortemperatur og kjølevæsketrykk er normalt, opplagsbensinen er brukt opp og ny fylt på. Ingen aktive feilkoder ved forrige diagnose som var for 10h siden.

Alle innspill fra noen med mer peiling enn meg mottas med takk!

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Verado skrev 1 time siden:

Jeg tror den er ok, en E-Tec vil ofte gå litt uryddig under 2000 rpm dette pga lean burn mode som den går inn i når du reduserer turtallet under 2000 rpm. Jeg har hatt en 150 HO og den var slik i forskjellige turtallsområder opp til ca 2000.

Det er jo betryggende å høre, men hvorfor dør den da når jeg setter den i gir? Ikke umiddelbart da, men det er akkurat som om det blir for tungt for den på så lavt turtall

Det kan være eksos ventil aktuatoren som er fast, den vil kunne gjøre det att motoren stopper når du setter den i gear.

denne ventilen bør undersøkes og smøres opp ved service, og funksjonen kan lett testes statisk ved tilkobling med 

diagnose på verkstedet. Du får ikke feilmelding, du må kjøre denne testen for å se om spjeldet beveger seg.

Har dette blitt gjort?..

Meningen med denne ventilen er å få økt dreiemoment på motoren forutsatt at den virker.

• 3 uker senere...

Liten oppdatering, jeg skrudde ut en tennplugg og den så slik ut:

171863BC-ED6E-422B-9147-652A60AC0DC5.jpeg.37491d11b333c51d7d51300d7c219779.jpeg166DA269-18E3-4018-A5A4-349B96A4A969.jpeg.16773e283498b62a17074e7c9a27f34d.jpeg

Temmelig nedsotet vil jeg påstå, men jeg er ingen ekspert. Disse pluggene har maks 20 timer kjøretid på seg. Jeg tok noen bilder med endoskop inni sylinderen også, den var også ganske sotet. Poster disse senere.

I tillegg har jeg fått sjekket WOT rpm som var 5750 og dette er midt i smørøyet for min modell. Dersom eksosventilen sitter fast, er det altså mest sannsynlig i lukket stilling. Skal teste aktuatoren med EvDiag ved neste anledning.

Planen er likevel å putte to bokser med Evinrude Engine Tuner inn i luftinntaket så sant jeg kan få av den boksen med båten på vannet. Er det noen som vet om det lar seg gjøre?

Her er bilder tatt med endoskop inne i sylinderen

Snap_004.jpg.86e7ea39c3304013676e3c172f750070.jpg

Tok også et bilde av luftinntaket når jeg først var i gang. Usikker på om tilfører noe informasjon.

Snap_011.jpg.02fcfe179715c66e41acf04babc7fed5.jpg

Jeg lurte på å spraye Evinrude Engine Tuner via noe stive slanger inn her slik at jeg slipper å ta av luftboksen som sitter foran. Så vidt jeg vet får man ikke denne av uten å i det minste løsne på kåpene og da må båten opp av vannet. Noen som vet?

Et siste spørsmål: Evinrude Carbon Guard er et produkt jeg vet finnes, men som ikke er så lett å få tak i her på berget. Er det noen som vet om et alternativ til bensintilsetning for å få bukt med sot?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...