Olepo Startet 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2020 Da var det min tur. Er igang med å demontere varmeveksler og ladeluftkjøler for rensing og bytte av pakninger etter å ha fått saltutfelling ved fremre endelokk på ladeluftkjøler. (Ja, er klar over at jeg har gått glipp av tidenes pinse på sjøen rent værmessig..) Motoren er en 2008 modell med ca 340 timer, det er lakk på samtlige bolthoder så operasjonen er neppe utført tidligere. Har fulgt med på flere tråder angående dette på VP D-serie, så vet det er mange som har utført akkurat denne prosessen. Det jeg lurer på er om det lønner seg å lage en blindplugg å fylle husene på sjøvannssiden med systemrens og la dette stå en periode før man skyller og løsner innsatsen fra huset, eller om man bør ta ut innsatsen først og legge denne i bad med systemrens. Har inntrykk av at de fleste velger sistnevnte metode, men det er vel strengt tatt bare sjøvannssiden som må renses? Innsatsen(e) må vel uansett frigjøres fra huset for bytte av tetninger. Noen som vet hvordan VP verksted utfører dette? Innspill og erfaringer mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 På min tok Vallø Marine ut innsatsene og syrevaska de Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Det finnes en egen tråd om dette på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Mye nyttig lesestoff her: Mulig at det kan funke å fylle sjøvannsiden med systemrens før demontering. Men da vil jeg anbefale å først demontere bakre lokk og skrape ut avleiringene innenfor før lokket monteres igjen. Og sinkanoden må selvfølgelig fjernes. Etter at innsatsen er demontert bør du vaske luftsiden av kjøleren med motorvask eller lignende. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Olepo Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Bitteliten skrev On 1.6.2020 at 19.15: På min tok Vallø Marine ut innsatsene og syrevaska de Takk for info @Bitteliten Kaskazi skrev On 1.6.2020 at 20.59: Det finnes en egen tråd om dette på forumet. Ja, jeg vet det det finnes flere tråder som omhandler dette. Men vet ikke om noen har forsøkt systemrens før innsatsen taes ut. Brigg skrev On 1.6.2020 at 21.13: Mye nyttig lesestoff her: Ja, har fulgt tråden din med interesse @Brigg. Jeg kommer nok til å gjøre det samme og ta ut innsatsene før syrebading, må bare få skrudd ut varmeveksleren først. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Da har jeg fått ut varmeveksler, og av nysgjerrighet demonterte jeg endelokk på ladeluftkjøleren i kveld. Det ser ut til at det var på høy tid med en rens... (Har for øvrig aldri hatt problemer med høy temperatur). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.