Jump to content

Rensing og ompakking av ladeluftkjøler + varmeveksler, Volvo Penta D4-300

Olepo

Recommended Posts

Da var det min tur. Er igang med å demontere varmeveksler og ladeluftkjøler for rensing og bytte av pakninger etter å ha fått saltutfelling ved fremre endelokk på ladeluftkjøler. (Ja, er klar over at jeg har gått glipp av tidenes pinse på sjøen rent værmessig:rolleyes:..)

Motoren er en 2008 modell med ca 340 timer, det er lakk på samtlige bolthoder så operasjonen er neppe utført tidligere.

Har fulgt med på flere tråder angående dette på VP D-serie, så vet det er mange som har utført akkurat denne prosessen.

Det jeg lurer på er om det lønner seg å lage en blindplugg å fylle husene på sjøvannssiden med systemrens og la dette stå en periode før man skyller og løsner innsatsen fra huset, eller om man bør ta ut innsatsen først og legge denne i bad med systemrens. Har inntrykk av at de fleste velger sistnevnte metode, men det er vel strengt tatt bare sjøvannssiden som må renses?

Innsatsen(e) må vel uansett frigjøres fra huset for bytte av tetninger.

Noen som vet hvordan VP verksted utfører dette?

Innspill og erfaringer mottas med takk!

WIN_20200531_19_51_17_Pro.jpg

WIN_20200531_21_27_28_Pro.jpg

Mye nyttig lesestoff her:

Mulig at det kan funke å fylle sjøvannsiden med systemrens før demontering. Men da vil jeg anbefale å først demontere bakre lokk og skrape ut avleiringene innenfor før lokket monteres igjen. Og sinkanoden må selvfølgelig fjernes. 

Etter at innsatsen er demontert bør du vaske luftsiden av kjøleren med motorvask eller lignende. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Bitteliten skrev On 1.6.2020 at 19.15:

På min tok Vallø Marine ut innsatsene og syrevaska de

Takk for info @Bitteliten :thumbsup:

Kaskazi skrev On 1.6.2020 at 20.59:

Det finnes en egen tråd om dette på forumet. 

Ja, jeg vet det det finnes flere tråder som omhandler dette. Men vet ikke om noen har forsøkt systemrens før innsatsen taes ut.

Brigg skrev On 1.6.2020 at 21.13:

Mye nyttig lesestoff her:

Ja, har fulgt tråden din med interesse @Brigg. Jeg kommer nok til å gjøre det samme og ta ut innsatsene før syrebading, må bare få skrudd ut varmeveksleren først:smiley:.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...