Jump to content

Erstatte bryter for Bennet trimplan med uoriginal?


Svein H

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har klart å knekke det ene vippe dekselet på min Bennet trimflaps bryter. Tenkte først at hele bryteren var ødelagt, så jeg gikk til butikken for å kjøpe meg en ny.. Dette var ikke enkelt, bryteren var identisk, men design og størrelse på vippeknappenene var endret. Min bryter står montert bak dashbord, dvs. vippeknappene er tilpasset til å passe nøyaktig gjennom teak dashbordet mitt, se bilde.

 

Bilde

 

Ergo kunne jeg ikke bruke ny bryter. Kjøpte to brytere (ala Carlingswitch) da de passer inn i originalt hull, og skulle til å montere disse i helgen. Men den gang ei.. Etter litt tenking fant jeg fort ut at det ikke gikk, selv om jeg fikk beskjed om dette i butikk.

 

Det viser seg nemlig at bennet originalbryter er topolet, dvs. at en bryter kjører motor opp og ned, samt uavhengig til dette åpner ventil for hvert plan. Tok litt tid før jeg skjønte at det ikke gikk med enpolet bryter !

 

Har noen av dere peiling på hva slags bryter man kan bruke for å erstatte bennet sin original bryter ?

har Carlingswitch topolede brytere men (on) off (on) ??

 

Trenger hjelp her !!!

Svein H

Link to post

Hei

 

Jeg har byttet til CarlingSwitch brytere to ganger. Førstegangen var det på QL plan. Denne hadde 2 brytere som du. Byttet da til to polet bryter (on) off (on).

 

Andre gangen byttet jeg brytere på plan jeg ikke vet merke på men det var utstyrt med en joystick. Her fungerer de samme bryterne også utmerket. Men jeg kan kun kjøre et og et plan eller begge i samme retning. Nå benyttes nemlig pumpen til å kjøre planene begge veier. Det vil si at den roterer begge veier.

 

 

Paul Egil

Link to post

Se på artikkel nr. 10113-04 hos Maritim ("CARLINGSW.BRYTER.(PÅ)AV(PÅ) VLDAA") og sammenhold dette med informasjonen som finnes på

http://www.carlingtech.com/pdf/v_seriescontcircuitdiag.pdf (alternativt http://rocker-switches.carlingtech.com/sea...6.asp#elibrary). Mye tyder på at bryteren som Maritim selger er Carlingswitch "V" serie med connection diagram "L" som er det du trenger.

Du er forøvrig ikke den eneste som har knekt orginal-bryteren til Bennet trim-plan. Skjøre greier spør du meg.

Link to post

Hei,

 

Jeg har klart å knekke det ene vippe dekselet på min Bennet trimflaps bryter.

<{POST_SNAPBACK}>

Er det plast tappen som går inn i selve bryteren som er knekt ?

Det skjedde meg i ferien. Jeg vippet av selve bryter lokket, kastet plast tappen, boret opp et 3mm hull midt i bryterlokket, og satte inn en 20mm lang 3,5 mm maskinskrue istedet for plast tappen.

Modifiserte for sikkerhets skyld begge bryterne med det samme.

Nå har jeg en mye mer robust konstruksjon. :yesnod:

 

 

Link to post

Hei,

 

Ja det er plast tappen inne i bryteren som er knekt. Ganske irriterendes spør du meg. Ny bryter har fått nytt design, derfor ubrukelig i midt tilfelle. (se bilde i første innlegg) Er selvfølgelig en mulighet å bore opp å sette inn maskinskrue, men har veldig god erfaring med Carlingswitch, så jeg tror jeg går for de. Min bryter er montert bakfra, men carling bryterene kan trykkes inn forfra, da de passer i hullet.

Svein H

Link to post

Ok å bruke carlingswitch, har selv carling på alle brytere, untatt flaps og joystick for sidepropellere.

Men Bennet bryterne er ikke topolte, -12V er kun koplet bak ved kompressor.

Det er kun snakk om å gi/fordele +12V til 4 punkter, opp og ned på begge sider.

Standard Carling (på)-av-(på) brytere burde funke ok, hvis de tåler strømstyrken.

 

 

Link to post

Men Bennet bryterne er ikke topolte, -12V er kun koplet bak ved kompressor.

------------------------------------------------------------------------------------------

 

Enig med deg i at -12v er koplet til bak ved pumpe, men mener heller ikke at det går minus gjennom bryteren. Bennet bryteren er topolet, ingen tvil om det. Ellers ville det ikke vært mulig å åpne samme ventil uavhengig om du trykker opp eller ned på knappen, samtidig som du kjører pumpe begge veier.

Svein H

Link to post
  • 6 måneder senere...

Koblingsdiagram på switchen du trenger ser slik ut:

Bilde

Koble +12V til 2 og 5, "Solenoid Ventil" til 3 og 4, "Pump retract" til 1 og til slutt "Pump pressure" til 6.

Det trengs en slik for styrbord flaps og en for babord.

 

:cool:

Hei

Holder på med dette jeg også, bytter ut QL orginal brytere til Carlingswitch trimflaps brytere.

Koblingsskjema ditt pat ser ok ut men noen som vet hvem som er hva i flatkabelen fra QL pumpa.

fargene: rød, gul, hvit og grøn?? Kanskje eos husker dette ser du har byttet før. (fra ql til carling)

Håper noen kan hjelpe eller vet om koblingsskjema på nett. ?

Mvh Månestråle

 

Her ett bilde av ql pumpa m/tilbehør.

Bilde

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...