Svein H Startet 4.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2005 Hei, Jeg har klart å knekke det ene vippe dekselet på min Bennet trimflaps bryter. Tenkte først at hele bryteren var ødelagt, så jeg gikk til butikken for å kjøpe meg en ny.. Dette var ikke enkelt, bryteren var identisk, men design og størrelse på vippeknappenene var endret. Min bryter står montert bak dashbord, dvs. vippeknappene er tilpasset til å passe nøyaktig gjennom teak dashbordet mitt, se bilde. Ergo kunne jeg ikke bruke ny bryter. Kjøpte to brytere (ala Carlingswitch) da de passer inn i originalt hull, og skulle til å montere disse i helgen. Men den gang ei.. Etter litt tenking fant jeg fort ut at det ikke gikk, selv om jeg fikk beskjed om dette i butikk. Det viser seg nemlig at bennet originalbryter er topolet, dvs. at en bryter kjører motor opp og ned, samt uavhengig til dette åpner ventil for hvert plan. Tok litt tid før jeg skjønte at det ikke gikk med enpolet bryter ! Har noen av dere peiling på hva slags bryter man kan bruke for å erstatte bennet sin original bryter ? har Carlingswitch topolede brytere men (on) off (on) ?? Trenger hjelp her !!! Sitér dette innlegget Svein H Link to post
henboe Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Mener 100% sikkert at carlingsvitch har 2-polete brytere! Sitér dette innlegget Link to post
Eos Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Hei Jeg har byttet til CarlingSwitch brytere to ganger. Førstegangen var det på QL plan. Denne hadde 2 brytere som du. Byttet da til to polet bryter (on) off (on). Andre gangen byttet jeg brytere på plan jeg ikke vet merke på men det var utstyrt med en joystick. Her fungerer de samme bryterne også utmerket. Men jeg kan kun kjøre et og et plan eller begge i samme retning. Nå benyttes nemlig pumpen til å kjøre planene begge veier. Det vil si at den roterer begge veier. Paul Egil Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Er ikke orginal Bennett bryter å få tak i, eller er de veldig dyre Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Se på artikkel nr. 10113-04 hos Maritim ("CARLINGSW.BRYTER.(PÅ)AV(PÅ) VLDAA") og sammenhold dette med informasjonen som finnes på http://www.carlingtech.com/pdf/v_seriescontcircuitdiag.pdf (alternativt http://rocker-switches.carlingtech.com/sea...6.asp#elibrary). Mye tyder på at bryteren som Maritim selger er Carlingswitch "V" serie med connection diagram "L" som er det du trenger. Du er forøvrig ikke den eneste som har knekt orginal-bryteren til Bennet trim-plan. Skjøre greier spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Hei, Jeg har klart å knekke det ene vippe dekselet på min Bennet trimflaps bryter. <{POST_SNAPBACK}> Er det plast tappen som går inn i selve bryteren som er knekt ?Det skjedde meg i ferien. Jeg vippet av selve bryter lokket, kastet plast tappen, boret opp et 3mm hull midt i bryterlokket, og satte inn en 20mm lang 3,5 mm maskinskrue istedet for plast tappen. Modifiserte for sikkerhets skyld begge bryterne med det samme. Nå har jeg en mye mer robust konstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 4.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Hei, Ja det er plast tappen inne i bryteren som er knekt. Ganske irriterendes spør du meg. Ny bryter har fått nytt design, derfor ubrukelig i midt tilfelle. (se bilde i første innlegg) Er selvfølgelig en mulighet å bore opp å sette inn maskinskrue, men har veldig god erfaring med Carlingswitch, så jeg tror jeg går for de. Min bryter er montert bakfra, men carling bryterene kan trykkes inn forfra, da de passer i hullet. Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Mix Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Ok å bruke carlingswitch, har selv carling på alle brytere, untatt flaps og joystick for sidepropellere. Men Bennet bryterne er ikke topolte, -12V er kun koplet bak ved kompressor. Det er kun snakk om å gi/fordele +12V til 4 punkter, opp og ned på begge sider. Standard Carling (på)-av-(på) brytere burde funke ok, hvis de tåler strømstyrken. Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 5.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2005 Men Bennet bryterne er ikke topolte, -12V er kun koplet bak ved kompressor. ------------------------------------------------------------------------------------------ Enig med deg i at -12v er koplet til bak ved pumpe, men mener heller ikke at det går minus gjennom bryteren. Bennet bryteren er topolet, ingen tvil om det. Ellers ville det ikke vært mulig å åpne samme ventil uavhengig om du trykker opp eller ned på knappen, samtidig som du kjører pumpe begge veier. Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Mix Svart 5.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2005 Enig med deg i at -12v er koplet til bak ved pumpe, men mener heller ikke at det går minus gjennom bryteren. Bennet bryteren er topolet, ingen tvil om det. <{POST_SNAPBACK}> Da har du nok missforstått hva en topolt bryter er. Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 5.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2005 Da har du nok missforstått hva en topolt bryter er. ------------------------------------------------------------ Opplys meg ! Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Mix Svart 5.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2005 En topolt bryter opererer to poler eller kontaktpunkter samtidig. Slik at du f. eks kan bryte + og - samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 6.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Nettopp slik Bennett bryteren er laget, bare her brukes begge kretsene som går gjennom bryteren til å bryte +. Se ellers: http://www.bennetttrimtabs.com/rsinstall.htm Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Mix Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Feil, det er like forbannet to enpolte (på)-av-(på) brytere med jumper skinner i kobber mellom kontaktpunktene på baksiden. Dette for å enkelt få to tilkoplings punkter for å eventuellt viderekople for neste bryterpanel f. eks på flybridge. Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 6.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Vedlagte bilde viser hvordan bryteren fungerer. Hadde den vært enpolet ville det ikke vært mulig å få flapsene til å fungere. https://baatplassen.no/bildearkiv/0/485/bennett.JPG Sitér dette innlegget Svein H Link to post
pat Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 (redigert) Koblingsdiagram på switchen du trenger ser slik ut: Koble +12V til 2 og 5, "Solenoid Ventil" til 3 og 4, "Pump retract" til 1 og til slutt "Pump pressure" til 6. Det trengs en slik for styrbord flaps og en for babord. Redigert 6.Oktober.2005 av pat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 (redigert) Koblingsdiagram på switchen du trenger ser slik ut: Koble +12V til 2 og 5, "Solenoid Ventil" til 3 og 4, "Pump retract" til 1 og til slutt "Pump pressure" til 6. Det trengs en slik for styrbord flaps og en for babord. Hei Holder på med dette jeg også, bytter ut QL orginal brytere til Carlingswitch trimflaps brytere. Koblingsskjema ditt pat ser ok ut men noen som vet hvem som er hva i flatkabelen fra QL pumpa. fargene: rød, gul, hvit og grøn?? Kanskje eos husker dette ser du har byttet før. (fra ql til carling) Håper noen kan hjelpe eller vet om koblingsskjema på nett. ? Mvh Månestråle Her ett bilde av ql pumpa m/tilbehør. Redigert 11.April.2006 av maanestraale (see edit history) Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
Sea Ray Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Noen som vet om det går an å få dette til å virke med en polet bryter og rele i stedenfor to polet bryter? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.