Skogensmann Startet 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2020 Kjøpte for 2 år siden en eldre Askeladden 14 fot med vindskjerm og styrekonsoll og Mercurys Viking 10 hk motor. Får ikke start på motor, og etter feilsøk er det bekreftet feil på stator. Om motor har flere feil, vet jeg ikke, men siden den er fra 90 tallet, er ikke det helt usannsynlig. Vurderer derfor å bruke penger på nyere motor som er driftssikker istedenfor stadig påkost og utgifter . Formålet er å bruke båten til hyggetur, samt fiske i lav fart på sjøen i innlandet. Hva anbefales av merke og hk? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 1.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2020 Maks motor på denne båten er ifølge Veritas-godkjenning 16 hk (Ja, man fikk kjøpt 16-hestere en gang i tiden). Så spørs det hvilken fart du ønsker. Skal du ha båten i plan, bør du ha så stor motor som mulig. Personlig har jeg størst tillit til alt som det står "Made in Japan" på. Dvs Yamaha, Honda, Suzuki, Tohatsu. Så spørs det om du har en solid og pålitelig forhandler nær deg, da kan det være greit å velge det man selger der. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Jeg vokste opp med en åpen versjon av Askeladden 14. Gikk fra 4hk til 15hk og endte til slutt opp med 20hk. Med 20hk kom den fint i plan, selv med 5 personer. Toppfart var vel 20 knop om jeg husker rett. Av merker har jeg hatt flere Mercury fra 4hk til 275hk på mine båter, og 20hk Yamaha på Askeladden. Vært veldig fornøyd med alle motorene mine og aldri hatt noe problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Har en askeladden 14 med en 20hk Suzuki firetaktsmotor. Kombinasjonen fungerer veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Yamaha har en 9,9 variant som enkelt bygges om til 20Hk, dette kan være en god løsning. Ligger noen på Finn. Husk bare riktig lengde på stammen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.