Tariq Startet 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2020 Hei Vi har en Hallberg Rassy 31 monsun som i dag har 1-blads «propell», og som skal på land for propellbytte. Men hva slags propell bør vi velge? Bør den være 2- eller 3-blads, fast eller foldepropell? Råd tas i mot med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Hei, regner med de fleste vil råde deg til å velge tre blads foldepropell for både best mulig seilegenskaper og kraft for motor. Monsunen er jo en tung, langkjølt båt. Selv har jeg en to blads Gori foldepropell på min Hallberg Rassy 312 og den er jeg veldig godt fornøyd med. Har alltid god kontroll med den og har aldri følt at det har vært for lite. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Monsunen er langkjølt og får sannsynligvis ikke plass til en tradisjonell foldepropell mellom kjøl og ror. Men en propell med vridbare blad funger. Personlig vil jeg anbefale Darglow Featherstream. Rimeligere enn mange av konkurrentene, stillegående og gir veldig god effekt ved bakking. Da jeg skiftet fra fast toblader til trebladet darglow gikk farten opp med 0,5-1 knop. Særlig når det ikke er så mye vind vil du få utbytte av folderen. Jeg opplevde også mindre vibrasjoner i roret når jeg ikke lenger hadde en fast propell som laget turbulens over rorbladet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.