Bjørn Tore Spild Startet 2.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2020 (redigert) Etter endt sesong 2019 fant verksted ut at jeg hadde sprekk i toppen på min motor. Jeg valgte da i samråd med verksted å investere i ny longblock for å være trygg på sjøen i tiden fremover. Når jeg hentet båten etter opplag i år, var motor svakere en den forrige, og jeg oppnår kun 2900 omdreininger og skal ha 3800. Vi fant ut at jeg hadde propeller som var litt for store og byttet fra 26" til 24" som den skal ha med dette oppsettet med bravo 3 XR drev. Dette hjalp dessverre ingen ting, så propellene var ikke årsaken til manglende turtall på motor. Etter å ha kjørt båten til hjemmehavn ble den liggende 1 mnd. før jeg skulle ut på sjøen, men jeg kom meg bare så vidt ut av havnen før motor stopper helt av seg selv uten noen form for varsling i forkant. Det skal sies at den er treg å starte kontra den forrige motoren, men vet ikke om dette har noen betydning. Redningsskøyta kommer og får meg trygt tilbake i båsen min. Jeg fyller for sikkerhetskyld på 40 liter diesel, for å være helt sikker på at det er nok diesel på tanken. Jeg venter noen timer og prøver å starte båten på nytt, noe den da gjør. Jeg tuffer rolig ut fjorden på nytt og tar meg en skikkelig runde på noen timer og ligger båten tilbake i båsen sin. Etter noen dager skal jeg på nytt ut og prøve båten og jeg starter opp og tuffer ut på nytt, men er bare akkurat kommet av sted da motor på nytt bare stopper, og jeg får nå opp check engine på displayet, men ingen alarmer. Etter denne siste hendelsen får jeg ikke liv i motoren igjen. Er det noen kloke hoder her inne som kan tenke seg til hva dette kan skyldes, basert på lonblokck bytte av motor?, manglende turtall etter ny installasjon etc? Motor er Mercruiser QSD 4,2 320 hk med bravo 3 XR drev. (Den hvite motoren) Redigert 2.Juni.2020 av Bjørn Tore Spild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2021 Fant du ut noe om problemet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.