Jump to content

Ny 4takt motor på askeladden 16-4400. Hvor tung motor tåler båten ?

Stian_Madskills

Recommended Posts

Hei. Har kjøpt en eldre askeladden 16-4400 med en 85 mod evinrude 30hk med elstart bakpå. Denne motoren var moden for pensjon så den plukka jeg av og hang på en 97 mercury 25hk 2takter. Med denne motoren er farten og planinga ok når man er alene i båten, men med hele familien(2 voksne og 3 barn) ble den for liten. Har sett flere med 50hk 2takter bakpå og de har gode erfaringer med det, men jeg har lyst på en ny 50hk 4takter da jeg er lei av gamle motorer og det det medbringer. Den mercuryn jeg har bakpå nå veier rundt 55kg og en ny Tohatsu eller Honda 50hk(feks)veier rundt 100kg kjøreklar. Blir dette for tungt til båten ? Isåfall hva har folk av erfaringer ?

Er ikke det enkleste å bare sette 4-5 bøtter (40-50 liter ) med vann bak, så ser du hvor tungt båten ligger med ca 45 kg ekstra på hekken? Eller ca 45 kg med andre ting da. :-)

Jeg har ingen erfaring med båten, men det hadde jeg i alle fall testet selv. Det vil jo kunne gi svar på en del. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Har lagret et titalls av disse på Finn.no gjennom årene, og ser at de fleste selges med 25-30 hk, noen med 40hk. Disse er så og si alle eldre 2-takt.

Når det kommer til kjøreegenskaper, hva med å spørre en venn om å låne 40-50 hk, for å se om du får ønsket hastighet og kjøreopplevelse? Evt. spørre/prøvekjøre en i havna med samme båt og motor..?

En annen ting å tenke på er at denne modellen er godkjent for opptil 40hk (om jeg ikke tar feil), og det er som du nevner stor vektforskjell på 2- og 4-takt. Sjekk etter sprekker i akterspeilet, ta en vurdering om treplate i hekken burde byttes, og se om det eventuelt er muligheter for å forsterke akterspeilet ytterligere. 

Hadde en lignende problemstilling inntil nylig med en båt fra 60-tallet. Stod mellom eldre 40 hk og nyere 20 hk, og endte opp med sistnevnte. Bruker gjerne litt lengre tid på vannet så lenge jeg er trygg på at ting fungerer som det skal. 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)

Akterspeilet ser helt og fint ut utvendig ivertfall. Når du sier treplata, mener du den som er inne i skottet der bensintanken ligger ? Isåfall så er den hel og fin og det har ikke stått vann inni der, båten har ligget tørt i et naust de siste 6 år. Eneste jeg har og sammenligne med er en nabo som har akkurat maken båt med en 50hk Mariner 2takter, men vet ikke årsmodell og vekt på den motoren og et bilde jeg fant av samme båt på google som har en 50hk 2takter og en dorgemotor bakpå. Da begynner vel vekta og nærme seg en ny 4takter. Tenkte også og flytte batteriet forran under sittegruppa eller under passasjerstolen for og få litt vekt framover, den gamle motoren hadde også ståltank og der går det å noen kg. Skal gå over akterspeilet og motorfester nøye for å se etter sprekker eller svikt. Takk for innspill, legger ved bilde av "skjønnheten" før oppussing ?

Snapchat-1198170199.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...