Jump to content

KAMD42 mangler 4-500 RPM på topp

3rik

Recommended Posts

Jeg får kun 3500RPM på maskinisten, en 93' KAMD42. Det er blitt gradvis dårligere ila sesongen i fjor og forfjor. Dette er det jeg har gjort som jeg tenker har relevanse:

• - skiftet dieselfiltre
  • - skiftet luftfilter
  • -Nytt eksosbend 2020
  • - Ny turbo 2017, alle pakninger skiftet ifm sjekk av turbo 2020
    •  - Turbotrykk i manifold 1,5 bar ved 3200 - stiger til 2 ved WOT. Skal vel ikke være slik?
  • Intercooler renset 2018
    • varmevekslere renset 2018

Observasjoner/feilsøking:

• Noe svart røyk ved 2500-2600, ingen svart røyk ved andre turtall men er endel hvit røyk/damp.
  • enkelte ganger svak oljefilm rundt eksos etter oppstart kald motor
  • starter alltid på første turn og går helt fint på alle turtall
  • bruker ikke unormalt mye diesel
  • Lite eller ingen groe under båt nå. Etter utsett i fjor vår var det samme, fikk ca 3550-3600
  • Den klarer 3900 RPM i fri
  • Regner med at turteller viser korrekt, da jeg også mangler 2-3 knop.... Har kontrollmålt på lavere turtall med optisk måler og den stemmer.
  • Forsøkt med tilførsel og retur av diesel rett i en dunk for å sjekke tilførsels linjen. Ingen forskjell. Samtidig betyr vel svart røyk ved 2500-2600 at den har mer enn nok diesel.
  • Noe sot bakpå båt, men ikke mer enn normalt vil jeg tro.
  • Kompressor er koblet vekk, da båten er en halvplaner. Ligger alltid i turtallsområdet 1000-2000 0g 3000-3200

Jeg har lånt meg verktøy til å trekke dysene, da de aldri er blitt sjekket i mitt eie, altså på ca 8 år 5-600 timer. Dieselpumpe ble justert for ca 10 år siden.

Noen som har vært borti lignende før? Det mest nærliggende å tro er jo at båten har lagt på seg, men jeg har ikke lagt på noe særlig vekt de siste 4-5 årene. Og jeg hadde 3900 den gang. Det virker heller ikke som at motor går veldig tungt.

Ja er ikke umulig det, skal sjekkes. Er det hendel på dieselpumpe som skal stoppe gasswire ved full pådrag?

Jeg vet det kommer godt med returdiesel når jeg ligger i marsjfart. Har ikke turt å holde den på WOT for lenge pga turbotrykket for å sjekke returdiesel da, men antar at den har nok diesel siden den klarer å bygge opp såpass turbotrykk? Kan dårlig forstøving fra dyser være plausibel årsak?

• 2 uker senere...

Da er dyser blitt overhalt med nye spisser av Bergen Maritim Diesel. Super service.

Men, det hjalp ikke på problemet.

Sjekket at hendel på pumpe blir dratt mot stoppeskrue og det blir den.

Dieselpumpe ble sist overhalt i 2006. Båten ble lite brukt frem til jeg kjøpte i 2012. Jeg har brukt den 500 timer. Hvor ofte må/bør den overhales?

Jeg har forsåvidt sjekket tilførsel ved å ha slangene direkte nedi en kanne, men fødepumpe er jo da ikke sjekket ut. Kan den være synderen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...