wilma Startet 3.Juni.2020 Del på Facebook Startet 3.Juni.2020 Begynner egentlig å få en mistanke om at utlufting til septik er delvis tett. Har jabsco pumpetoalett og iblant så bobler det nedi der etter endt bruk. Også med lukt. Noen ganger har jeg helt bittelitt matolje nedi for å smøre pumpen, og da kommer stempelet/stangen delvis opp igjen. Dette må vel bety at det er trykk i tanken? Fikk forsterket mistanken da jeg skulle fylle ferskvann på septiktanken etter å ha lagt til i hjemmehavn. Fikk så vidt fylt en liter eller tre før vannspruten sto opp. Med lavere vanntrykk fikk jeg på litt mer vann, men allikevel rant det over fort. her snakker vi forhåpentligvis om tett utlufting, eller hva? Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Bruk en stakefjær fra utsiden av skroget. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Skroggjennomføringen til luftingen er ikke åpen på den måten at jeg får dyttet noe inn der, men kommer nok til innefra ved å ta av slangen fra gjennomføringen. Får prøve det neste gang jeg skal til båten Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Høres definitivt ut som tett lufting. Hvis det er luftenippel av denne typen så lønner det seg å fjerne ‘gitteret’ når du rengjør den. Samt spyle inn i den fra utsida hver gang du spyler båten. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 (redigert) Ikke den heldigvis, har vært borte i den før både på bensintank og septik.. Den ligner nok mest på den jeg har lagt ved her, litt usikker på om det er vinkel eller rett, men ser slik ut utenfra. Redigert 3.Juni.2020 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Kan også hende du bør ta en service på pumpa. Det er en gummiventil som fungerer som tilbakeslagsventil og kan hende denne bør skiftes. Hvis pumpa er tråkk bør du smøre pakningene med silikonfett. De har fine instruksjonsvideoer på YouTube. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
wilma Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 @lurvetass takk for tips. Skal sjekke opp det med smøring, det hjelper ganske bra for en kort stund med litt matolje.. ville vært fint å finne noe som smører litt lenger. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Det kan jo være at noen har satt ett kullfilter på tankutluftingen engang, og at det er det som er tett. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
wilma Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 (redigert) @nomen har sett etter, kunne ikke se noe. Håper egentlig det er slangen eller gjennomføringen i seg selv, så ut som det satt relativt greit tilgjengelig for bytte. Skal i hvert fall ikke prøve å tømme med sugestussen før dette er i orden Redigert 3.Juni.2020 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Noen velmente råd. Om mulig, burde du øke dimensjonen på luftingen. Jo større åpning, jo mere luft, og mere luft gir mindre vond lukt. Min tank har to 19 mm luftinger, en fremme og en bak. Det gjør at jeg til en viss grad får gjennomtrekk i tanken, og god tilførsel av frisk luft. Det kombinert med "Green viking" gjør at det lukter nærmest ingenting nedi der. Er også nøye med å skylle igjennom tanken med ferskvann etter hver bruk (helgetur). Er så heldig å passere en tømmestasjon på vei inn, så da er det lettvint. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
zooper Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 (redigert) Det kan sitte en netting i skroggjennomføringen for utlufting. Å fjerne denne kan løse problemet om nettingen er tett. Redigert 3.Juni.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.