Tjølling 1 Startet 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2020 Noen som har erfaring med sånn motor ? Vet det er marinisert bil motor. Med Bowmann kjøler . Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Sitter en OM616 med 72hk i min båt... helt grei motor. Enkel å skru på, og ikke spesielt vanskelig/dyrt med deler. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Familiesnekke Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Enig med @Dalton; har hatt OM615 og OM616. Andre fordeler er: -at du kan få en «bilmekaniker» til å hjelpe deg med motoren; det må ikke være en «båtmekaniker»; altså ikke helt umulig å få hjelp i høysesongen... -dersom motoren går til h... eller blir for dyr å reparere på, så er det veldig lett og billig å få tak i en «ny» lignende motor; disse er det laget MANGE av... Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 DBs Mercedes OM 314 var en 4 sylindret utgave av OM 352. som begge tilhører en serie motorer Daimler-Benz benyttet til alt fra små lastebiler til brannpumper, båtmotorer, generatorsett, riggdriller, militære kjøretøy osv. I Norge satt den som hjelpemotor i en mengde fiskebåter, og katamaraner,, og mest kjent for de fleste, den satt i Mercedes D 508 varebil. Den ble produsert fra 1965 til 1984 slagvolum 3,78 liter med maksytelse på 85 HK ved 2800 o/min. Motoren har som OM 352 et utall av av "options", som f.eks doble balanseaksler, og den finnes som bensinmotor under navnet M 314. Bertel O. Steen har levert hundrevis av denne motoren som drivkilde i generatorsett og som fremdriftsmotor. Motorene ble levert som grønne industrimotorer til marineavdelingen på Lørenskog, og ble satt på egenproduserte rammer, koblet mot en Stamfordgenerator, påbygget egendesignet elektrisk anlegg, og mariniserinsutstyr fra Bowman, Johnson, Wizemann, osv, primet og malt grå. Fordeler er at det er en "tungbygget" motor sammelignet med bilmotorene, som OM 615, OM 616 eller OM 617. Den kan gå 24/7 på 1500 o/min uten å tenke seg om. Ble levert med ordentlig regulator, ikke som de mariniserte OM 61x som ofte har bilregulatorer. Bakdelen er at den er tung sammenlignet med konkurentene, og at maks dreiemoment ligger oppe på 1800 rpm. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Tjølling 1 Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Takk for gode tilbakemld < Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.