JegerLars Startet 3.Juni.2020 Del på Facebook Startet 3.Juni.2020 Hei folkens! Skal kjøpe båt og har smalnet inn til 2 alternativer. Formålet er å reise på noe lengre turer, fra eksempelvis Bergen til Fitjar. Primært sommersesong, men kan strekkes til høst/vår (spesielt med cabin alternativet). Ser for meg at å deige seg i båt er mindre aktuelt enn å for eksempel finne en spennende holme/svaberg og ankre opp/gå i land der. Transport fremfor heng i båt er nok altså å foretrekke. Har små barn som også gjerne må skjermes noe mot vær og vind. Alternativ A er en skjærgårdsjeep/midtkonsoll, Uttern S59 på ca 6 meter; https://bergen-marine.com/bater/nye-bater/uttern-s59/ Alternativ B er en cabin-båt, Vboat 700 COB, ca 7 meter; https://stokken.no/voyager-700-cob/?fbclid=IwAR26MFcYuqt1jkr4y1gPhPqIc9KiZR3rvUq54edYyx1mpXT4Lbxbre8Sm3s Prismessig er de ganske likt, +/- 500.000, noe større bensintank på cabin-båten (200L, versus 160L). Motorstørrelse/marsjfart er kan for begge ligge komfortabelt rundt 30 knop. Båtfolk - hva er deres erfaring med ferd i cabin eller åpen båt på Vestlandet? Er en variant å foretrekke? Mange takk for tilbakemeldinger! Sitér dette innlegget Link to post
Kark II Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 (redigert) Om du tenkjer at båten skal brukast mykje til lange transportetappar med små barn, då ville eg ha sett eit stort kryss over open skjærgårdsjeep. Her er det vel berre éin eller to som sit skjerma bak vindskjerm. Resten sit utsett til for både vind, regn og sjøsprøyt. Ein lukka båt gir god beskyttelse for alt dette, og i tillegg gir det mulighet for at småborna kan gøyme seg for sola dei få gongane den er for sterk. Eit kompromiss kan kanskje vera ein daycruiser? Då har i alle fall ungane eit lite krypinn å gøyme seg i, og det er ofte relativt fornuftige kalesjeløysingar. Eventuelt gir eik bowrider òg betre beskyttelse enn ein skjærgårdsjeep, men der er det ikkje nokon stad å gøyme seg for ver og vind. Så lenge kalesjen ikkje er oppe, i alle fall. Elles er det jo mykje fine, og ulike, alternativ i den prisklassen der. Redigert 3.Juni.2020 av Kark II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JegerLars Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Takk for gode refleksjoner Kark! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Tett tak og bra varmeapparat er et must om du og familien skal få et bra båtliv. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Best å komme seg under tak - inn i kabin : YR; Her regner det 200 dager i året Norges nest største by har et fortjent dårlig rykte om regn. REGNBYEN BERGEN: For noen gjør det overhodet ingenting at det regner størsteparten av året. For andre er det nedslående. Uansett. Bergen er den norske byen med flest regndager. FOTO: EVEN NORHEIM JOHANSEN / NRK Publisert 24. mars 2019 kl. 10:00Oppdatert 25. mars 2019 kl. 09:50 Ikke stort bedre på Vestlandet generelt - dessverre Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 (redigert) Vil absolutt anbefale en eller annen form for vindskjerming og tak, blir fort kaldt og vått i åpen båt. Vi hadde en Hansvik 18 HT før, ungene storkoste seg under le framme. Lett å passe på dem imens man kjører også. Ellers var vel båten litt upraktisk da den ikke var egnet til å få regn oppi og det ikke var ståhøyde under kalesjen. Nå har vi en litt større båt, men turene dreier seg fortsatt om å finne en bukt/holme/øy og gå i land på, bare at nå kan vi bli til neste dag😊 Redigert 3.Juni.2020 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Vi har kalesjebåt nå med hardtop, men neste runde blir det tett kabin. Det blir et helt annet klima inne når man våkner om morran og det øser ned ute hvis man har tett båt. Idag veier dieselvarmeren opp noe, men det kan ikke sammenlignes. Regner det og er meldt fint vær utover kvelden / neste dag er det jo fryktelig praktisk å ta transportetapper lunt og varmt i regnet. Varmer er et must uansett hvilken løsning dere går for. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Jeg hadde nok selv gått for noe med cabin og varme. Nå er riktignok turen Bergen - Fitjar unnagjort på litt over timen i 30 knop, men alltid greit å ha et krypinn når været er surt og vått. Samt at både Korsfjorden, Møksterfjorden og Selbjørnsfjorden kan være frisk med litt sjøsprøyt til tider. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
enslagsgjest Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Hvis du vil ha eldre båt, får du f.eks NB 820 Sport i denne prisklassen: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=154014858 MYE mer komfortabelt for små barn, og man kan også legge til mange steder der det er grunt. Dieselvarmer, vindusviskere, toalett og vindskjerm. Dette er veldig greie fasiliteter å ha. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
omhI Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Selv har jeg en Beneteau 680 som jeg er fornøyd med. Fungerer både til soling og fisk, samt overnatting :) Eksempelvis: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=180529381 Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Hvis du skal ut i dårlig være gir svaret seg selv. Da jeg gikk fra større båt til hytte og kjøpte hyttebåt med hardtop var det en tabbe, da vi ikke dro på tur i dårlig vær (smalt dolbord og trang uteplass til en familie på fire). Vi byttet derfor til bowrider. Men siden du holder til på vestlandet.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Sjølvsagt lukka. Den har alikevel ok uteplass. Mysterium at dei 2 båtane i samme prisleiet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
PetterPan Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Genialt med åpen båt når man har vindstille, sol og 20-25 grader. Men som oftest er ikke været slik. Og gar man det varmt og fint på land, så er det ofte mer vind og kaldere luft på sjøen. Og på solfylte dager med frisk nordavind, så kan man få endel sjøskvett inn i båten. Jeg har hatt begge typer båter og ville valgt lukket kabin. Muligens at jeg ville valgt åpen løsning om jeg hadde bodd på Østlandet med litt mindre nedbør og vind. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Før seilbåten, hadde vi daycruiser med kalesje. Og da bannet og steikte jeg så mye, og lovte meg selv aldri å gjenta det... Perfekt på østland og sørland, men her på vestlandet er det noe mer varierende vær - for å si det pent Skulle jeg kjøpt båt idag i det segmentet, hadde valget falt på båt med kabin, som tåler vær. Finnmaster P7 er jo pene og har gode V-skrog etter det jeg har hørt Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 PetterPan skrev for 11 timer siden: Muligens at jeg ville valgt åpen løsning om jeg hadde bodd på Østlandet med litt mindre nedbør og vind. Bor på Østlandet, har solgt bowrideren med kalesje og kjøpt lukket båt med utvendig styreposisjon og god plass ute. Her blir det ingen kalesje, men lukket båt som kan åpnes opp, eller man står ute er løsningen vår for heller ikke på Østlandet skinner solen hver dag og vinden kan være riktig så kald, sjøen likeså. Tror ikke vi kommer til å angre på dette valget! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.