Jump to content

VPD4 kjølevæske alarm

Porsgrunnselva

Recommended Posts

Har en Volvo Penta D4 210. Fikk orange lampe på kjølevæske nivå. Sjekket nivå men så ok ut. Fylte på ca 7dl og fortsatt er alarmen der. Når jeg frakobler level sensor så forsvinner lampen. Noen som vet om denne føleren er induktiv eller har den vanlig flottør? Hengt seg opp kanskje? Er det noen fix eller må den byttes? Nr 34 på bildet.

FB_IMG_1591208331645.jpg

Takk for velkomsten ja. Har lest mye nyttig her inne. Kjøpte vår første "bo" båt i fjor og har lært mye siden da. ? 

Etter å ha fyllt 7dl på tanken, så dekket væsken maks merket. Har fortsatt lampe når jeg starter motoren. Så jeg tenker at føleren spiller meg et puss. 

Sjøbliss skrev for 15 timer siden:

Vet at på D6 må det være veske helt til maks merket er nesten under "vann". Har du prøvd det?

Jeg hadde en D4-260, der måtte jeg og ha nivå opp mot maks for å ikke plages med alarmer.

I følge en VP mekaniker var det vanlig.

Takk for svar Bonus og Cheng. Så for meg at jeg måtte drenere tanken for å få ut denne føleren. Ser nå at det ikke behøves. Kjekt med manual. Da kan jeg teste med en magnet å se om den endrer stilling. Ser for meg at kanskje magnet flotøren kan ha hengt seg inne i tanken. Mulig noe slagg eller drit som hindrer den i å gli opp og ned med væsken. 

Har akkurat tatt ut føleren og sjekket med magnet som i manualen. Den trigget som den skulle. Satte den inn igjen og nå slukket lampa. Kanskje den løsnet i tanken når jeg rocka litt på den. Ok nå hvertfall. Tusen takk for hjelp. ?

Nyttig lærdom i denne tråden?

Når giveren har en flottør innvendig i ekspansjonstanken bør kanskje første aksjon når man får en slik feil være å banke på tanken utvendig i tilfelle årsaken er så enkel at flottøren går litt tregt. 

Og så kan det kanskje være smart å forsøke å gjøre rent inne i ekspansjonstanken i forbindelse med bytte av kjøleveske og dermed forebygge at flottøren henger seg opp. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...