Jump to content

Kad 42 ryker svart ved tomgang.


Bayliner85

Recommended Posts

Sort røyk er diesel som ikke er forbrent skikkelig så den motoren får for mye diesel på tomgang.
Dysene er nok moden for en service.
Dessverre pleier en slik jobb å koste noen båtpenger så ring med VP så sier de at det ikke er normalt at motoren skal ryke sort på tomgang.
Så kan du jo ringe selger å få i gang ett spleiselag.

Link to post

Hvis det ikke er unormalt at dysene er slitt etter ca. 1000 timer og selger har solgt en båt med en motor som har gått 1200 timer så synes jeg det blir litt drøyt å be om et "spleiselag". Selger er vant til at det ryker litt på tomgang og for han er det da "normalt".

Skal man forutsette at en brukt båt/motor er i samme stand som en ny så blir det etter min mening feil.

En avvsporing, men jeg kunne ikke dy meg....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Holder til i bergens område. Har høyrt att det kan skyldes dårlig kompresjon og?, han sa att dysene hadde vert på kontroll for 2 år siden så kan vel ikkje vere det?

Hekkaggregatet har ein liten vibrasjon og når eg tilter ned drevet på max så kan vere knutene på drevet er ferdige og, typisk att ein ikkje ser sånne ting når ein tok test turen før kjøp:headbang:

 

Link to post

Ta kontakt med Maritim Diesel, de holder til i industriområdet i Godvik. De har god kompetanse på slikt utstyr.

Du kan også høre om de har kompresjonsmåler som du kan få låne/leie. Hvis kompresjonen er dårlig blir det vel røyk generelt, og lavere toppfart f.eks. 

Ventiljustering kan være verdt å få utført.....

Om dysene var på kontroll for to år siden trenger ikke å bety så mye, kommer an på kompetansen til han som har kontrollert dysene og hva kunden har ønsket/tatt seg råd til......

Film gjerne røyken ved oppstart, så du har noe å vise.....

 

 

Link to post

Hei igjen

Da har eg fått tak i mekaniker og skal komme for å ta ein titt. Skal bytte dyse som er mest sannsylig årsaken, men skal ta komprisjons test i samme slegen da eg har start problem, starter og dauer ut med ein gang, må ha to forsøk før den starter. Disse motorene skal vel starte med ein gang.

Den banker veldig på tomgang, men det skal visst vere pga defekt dyse.

Litt redd det kan vere dårlig kompresjon siden den røyk veldig da eg skulle legge til kai etter eg hentet den, men det kan vel vere att dysa har hengt seg opp og att den fekk alt for mye diesel?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...