Bayliner85 Startet 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2020 Hei Har kjøpt ein scand adratic 27 med kad 42 motor. La ikkje merke til det før nå att det kom så mykje svart røyk når den står på tomgang sjøl om motoren er driftsvarm. Røyker ikkje når den får litt pådrag. Ringte selger å han sa det var normalt. Skal den være sånn? Motor har gått 1200 timer Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Det kan godt hende at dysespissene begynner å bli slitt. Ikke uvanlig at VP sine dysespisser begynner å bli dårlige når de har passert 1000 timer. Ta kontakt med et spesialverksted for dieselinnsprøytningsutstyr. Hvis du forteller hvor i landet du holder til, kan det tenkes at du kan få konkrete tips om verksted.... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Sort røyk er diesel som ikke er forbrent skikkelig så den motoren får for mye diesel på tomgang. Dysene er nok moden for en service. Dessverre pleier en slik jobb å koste noen båtpenger så ring med VP så sier de at det ikke er normalt at motoren skal ryke sort på tomgang. Så kan du jo ringe selger å få i gang ett spleiselag. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Hvis det ikke er unormalt at dysene er slitt etter ca. 1000 timer og selger har solgt en båt med en motor som har gått 1200 timer så synes jeg det blir litt drøyt å be om et "spleiselag". Selger er vant til at det ryker litt på tomgang og for han er det da "normalt". Skal man forutsette at en brukt båt/motor er i samme stand som en ny så blir det etter min mening feil. En avvsporing, men jeg kunne ikke dy meg.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bayliner85 Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Holder til i bergens område. Har høyrt att det kan skyldes dårlig kompresjon og?, han sa att dysene hadde vert på kontroll for 2 år siden så kan vel ikkje vere det? Hekkaggregatet har ein liten vibrasjon og når eg tilter ned drevet på max så kan vere knutene på drevet er ferdige og, typisk att ein ikkje ser sånne ting når ein tok test turen før kjøp Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Ta kontakt med Maritim Diesel, de holder til i industriområdet i Godvik. De har god kompetanse på slikt utstyr. Du kan også høre om de har kompresjonsmåler som du kan få låne/leie. Hvis kompresjonen er dårlig blir det vel røyk generelt, og lavere toppfart f.eks. Ventiljustering kan være verdt å få utført..... Om dysene var på kontroll for to år siden trenger ikke å bety så mye, kommer an på kompetansen til han som har kontrollert dysene og hva kunden har ønsket/tatt seg råd til...... Film gjerne røyken ved oppstart, så du har noe å vise..... Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner85 Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Takk for tips Skal ned til båten ikveld å filme litt. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner85 Svart 10.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Hei igjen Da har eg fått tak i mekaniker og skal komme for å ta ein titt. Skal bytte dyse som er mest sannsylig årsaken, men skal ta komprisjons test i samme slegen da eg har start problem, starter og dauer ut med ein gang, må ha to forsøk før den starter. Disse motorene skal vel starte med ein gang. Den banker veldig på tomgang, men det skal visst vere pga defekt dyse. Litt redd det kan vere dårlig kompresjon siden den røyk veldig da eg skulle legge til kai etter eg hentet den, men det kan vel vere att dysa har hengt seg opp og att den fekk alt for mye diesel? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Den får ikke for mye diesel om en dyse lekker, mengden bestemmes av dieselpumpa. Men den kan få dieselen til feil tid, eller i dråper i stedet for finforstøvet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
volvo_penta_ Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Kontroller også at den ikke er stillt opp på pumpa, ved at en tidlgiere eier har forsøkt å øke effekten. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner85 Svart 13.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Hei Venter forsatt på mekaniker. skulle sjekke luftfilter idag og ser det er litt oljete og luftfilter er så og si tett, har ikkje blitt bytt på ei stund trur eg. Lurte på om det skal være litt olje der siden utluftinga på toppdeksle går til luftfilter, eller skal det vere heilt reint? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Hvorfor starter du ikke opp uten luftfilter for å sjekke effekten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.