Dr.A Startet 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2020 Hei. Er det noen som har gjort om å tatt eksosen ut gjennom skroget istedenfor gjennom drevet på 4,2 Dtronic? I så fall ville jeg gjerne sett noen bilder på hvordan dere har gjort det. Har Googlet dette for å finne noe ferdig kit men finner ikke noe fornuftig så jeg prøver her. Båten er en Searay Sundancer 250. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 ganske enkelt... du setter det vanlige blindlokket på den vanlige eksosutgangen på transom. Deretter finner du en eksosstuss på 4'' og lager et hull i akterspeilet. feks disse https://www.cpperformance.com/p-12610-direct-replacement-496496ho-silencer-system.aspx Mellom eksosalbu på turbo og denne stussen bruker du 102mm/4'' eksosslange for våt eksos. Det å lage til rør i stål er dessverre bare tull. Det tåler dårlig å bli utsatt for dette. Rørene eroderer fort og du risikerer full vanninntrenging... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Blir kjølinga av drevet god nok? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 (redigert) Ja, men du kutter slangen for kjølevannet fra drevet før transom og setter på blindlokk på den også. Det glemte jeg å nevne! Og du kutter i akterspeilet under vannlinjen slik at det ikke bråker inne h... før du er i plan. Redigert 3.Juni.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dr.A Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Takker. Ja da var det som jeg tenkte bortsett fra at jeg så for meg et bend etter albuen. Finnes disse blendelokkene å få kjøpt i Norge? Eller må man lage de selv. (litt derfor jeg spurte om der var ferdige Kit) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 (redigert) Før du bestemmer deg så er det noe dritt å spyle eksos holding kjølevann utover badeplattformen. Hva vil du oppnå med rake rør på en dau familie cruiser ? Både se og høres ut som en dust? Kjøp deg en power boat så kan du gjerne høres men å eksos trimme diesel "snekka" ...ærlig talt Redigert 3.Juni.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 alfaalfa skrev 1 time siden: Og du kutter i akterspeilet under vannlinjen slik at det ikke bråker inne h... før du er i plan. Da ble det hele endel mer komplisert enn to hull i akterspeilet og rake rør. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Dr.A skrev for 8 timer siden: Takker. Ja da var det som jeg tenkte bortsett fra at jeg så for meg et bend etter albuen. Finnes disse blendelokkene å få kjøpt i Norge? Eller må man lage de selv. (litt derfor jeg spurte om der var ferdige Kit) Ja, det er standard mercruiser produkt som følger med når du kjøper et drev. Slik at man har valget selv om man skal ha eksos og kjølevann via drevet. pipe skrev for 7 timer siden: Da ble det hele endel mer komplisert enn to hull i akterspeilet og rake rør. Nei, Det er ikke mer komplisert å kutte et hull i akterspeilet over eller under vann. Men båten må ligge tørt når man gjør det. Men kutting er kutting. Og rake rør er mer komplisert da det skal passe noe mer nøyaktig enn en fleksibel slange. Rake rør bør også støttes opp for ikke å riste i stykker i innfestingen. Begge deler er noe mikk å få til riktig og varig. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 (redigert) alfaalfa skrev 11 minutter siden: Nei, Det er ikke mer komplisert å kutte et hull i akterspeilet over eller under vann. Men båten må ligge tørt når man gjør det. Men kutting er kutting. Jeg snakket ikke om å kutte hull i akterspeilet. Skal man under badeplattformen på den båten med eksos-utløp så må man lage til minst fire albuer for å få det til og 2 skikkelige eksos utløp. Lage to digre hull i båten i eller under vannlinjen skaper ett nytt sårbart punkt i båtens evne til å flyte Redigert 4.Juni.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 Eksos i drevet går ut under vannlinjen. Og dersom den går, så har du full innstrømming av vann. Eksos i drevet går ut et sted du aldri får sjekket tilstanden på røret uten å ta ut motor. Det er en stor risiko på alle båter med vanlig eksos ut gjennom drevet. Dersom du legger ut eksos vha en slange kan du ta denne av og sjekke tilstand med noen få klammer. Hver vinter. Dersom du lager hulleti akterspeilet litt på siden av v-bunnen kan du inspisere tilstand på eksosutløpet også mens du sjekker eksosslangen. Slett intet dårlig alternativ til den originale løsningen. Du kan redusere risiko. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 (redigert) alfaalfa skrev for 10 timer siden: Eksos i drevet går ut et sted du aldri får sjekket tilstanden på røret uten å ta ut motor. Det er en stor risiko på alle båter med vanlig eksos ut gjennom drevet. Nå blir jo fortsatt bukkehornet stående der tillegg til at man må lage flere hull i båten alfaalfa skrev for 10 timer siden: Dersom du legger ut eksos vha en slange kan du ta denne av og sjekke tilstand med noen få klammer. Hver vinter. Det kan du sikkert men du må ha mer en slange i mellom reiser og eksos utløp under badeplattform for en armert eksosslange er alt for stiv. Hadde det vært min båt og jeg var fast bestemt på å kjøre på fri eksos hadde jeg vurdert å legge ut eksosen på siden av båten. Eksosvann på badeplattform er for meg helt uaktuelt og det er også eksos utløp under og i vannlinjen. Uansett virker det som trådstarter har mistet interessen så for egen del logger jeg ut av denne tråden Redigert 4.Juni.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dr.A Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2020 23 hours ago, pipe said: Før du bestemmer deg så er det noe dritt å spyle eksos holding kjølevann utover badeplattformen. Hva vil du oppnå med rake rør på en dau familie cruiser ? Både se og høres ut som en dust? Kjøp deg en power boat så kan du gjerne høres men å eksos trimme diesel "snekka" ...ærlig talt Vil kun oppnå å få et kaldere drev. Det var hele intensjonen. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Dr.A skrev for 21 timer siden: Vil kun oppnå å få et kaldere drev. Det var hele intensjonen. Hva med drevdusj ? Sitér dette innlegget Link to post
Dr.A Svart 6.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Har det også. Er veldig lange strekninger der vi ferdes så der var noen som foreslo dette med eksosen da der visstnok er flere som gjør dette for å hindre varmgang. Trenger ikke bli så mye lyd om man har et bend på røret på utsiden som stikker litt ned i vannet når man står stille. Eksosen kan tas ut langt under platformen da Searay har denne temmelig høyt over vannflaten. Men det jeg var ute etter var om der var noen som hadde bilder av hvordan de har løst dette innvendig, fra riser og ut. Man må jo ganske lavt pga styresylindrer og det som hører med der. Har eksosslanger liggende etter en 496 motor jeg hadde i en annen båt, men som noen nevner er disse temmelig stive. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.