Herman_Baat
Hei, er ny på dette forumet. Er ny i "båtgamet" og har kjøpt meg en 70-talls Silver Viking 17-fot båt med ødelagt motor jeg solgte, kjøpte meg så en Yamaha autolube 60hk 1990 motor. Motoren hadde ikke blitt brukt på over 3år og ble kjøpt usett og uten garanti. Motoren hadde satt seg, men med WD-40 og 2-taktsolje i alle sylinderne og forsiktig lirking fram og tilbake fikk jeg den fri, den starter og går greit, men litt røft. Jeg har hele tiden brukt spylemoffe på den og har hatt kjølestråle (tell tale). Når jeg skulle teste motoren på vannet oppdaget jeg hat jeg ikke hadde kjøestråle lenger og avsluttet derfor turen raskt.
Har nå gjort følgende:
- Tatt av undervannshuset og blåst igjennom hele blokka med trykkluft og vann for å sjekke at det ikke er noen blokader
- Også testet at vannet renner fritt fra vanninntaket til vannpumpen
- Kjøpt med en tønne jeg kan ha motoren i for å teste med vannpumpen
- Byttet impeller (gamle så fin ut), men den nye ble umidelbart bøyd og ser ikke bra ut, tror jeg installerte den feil. Glemte blant annet å smøre den inn med fett
- Termostaten er tatt ut og kokt i vann, den er konstantert tilfredstillende
Når motoren kjøres i tønna kommer det "røyk" ut av vannstrålehullet. Røyken ser ikke ut som eksos, mere som vanndamp. Er dette bare vann i blokka som fordamper av varmen?
Jeg lurer på om jeg må bytte hele vannpumpa? Har aldri sett en vannpumpe før, men min ser litt ødelagt ut og hullet i den metallkoppen er ikke sentrert, men sånn skal det kanskje være?
Legger også ved noen flere bilder og videoer jeg har lastet opp på min dropbox pga begrensning her: Bilder på min dropbox